دوئل جیپ رنگید و فیات ۵۰۰X

دوئل جیپ رنگید و فیات ۵۰۰X

پس از دو روز وقفه در روند برگزاری دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی میدونی که به علت تاسوعا و عاشورای حسینی رخ داد، امروز این رقابت‌ها را با قسمت دوم دور پنجم از سر می‌گیریم. قسمتی که به گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه شلوغ، دو خودروی تقریباً یکسان و مشابه یعنی رنو داستر و نیسان ترانو به مصاف یکدیگر رفتند که طی این رقابت درمجموع ۱۶۶۸ رأی به ثبت رسیده است. این تعداد آراء، ترانو موفق به کسب ۱۱۵۲ رأی شده و بدین ترتیب با کسب ۶۹ درصد از کل آراء پیروز این دوئل خانوادگی شد درحالی‌که از طرف دیگر داستر تنها ۵۱۶ رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل پنجم گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت نیز بازهم دو خودرویی به رقابت پرداخته‌اند که اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند. این دو ماشین جیپ رنگید و فیات ۵۰۰X هستند.

سانگ‌یانگ تیوولی سوزوکی ویتارا مزدا CX-3 میتسوبیشی ASX
سوزوکی ویتارا ؟
نیسان ترانو رنو داستر سوبارو XV سوزوکی SX4
نیسان ترانو ؟
جیپ رنگید فیات ۵۰۰X نیسان جوک فورد اکواسپرت
؟ ؟
پژو ۲۰۰۸ سیتروئن C4 کاکتوس هوندا HR-V تویوتا C-HR
؟ تویوتا C-HR
شورلت ترکس اوپل موکا اشکودا یتی فیات ۵۰۰L
؟ ؟
کیا سول لادا ایکس‌ری رنو کپچر اوپل کراسلند
؟ ؟
سئات آرونا فولکس‌واگن T-Roc هیوندای کُنا کیا استونیک
؟ ؟
نیسان کیکس هیوندای کرتا سیتروئن C3 ایرکراس ام‌جی ZS
نیسان کیکس ؟

فیات ۵۰۰X

۵۰۰ یکی از محصولات نمادین و محبوب فیات بود که بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۵ تولید می‌شد. سپس در اوایل قرن بیست و یکم سازندهٔ ایتالیایی تصمیم به احیای این خودرو گرفت و بدین ترتیب سرانجام در سال ۲۰۰۷ نسل کاملاً جدید ۵۰۰ با طراحی رترو معرفی شد. این خودرو موفقیت درخور توجهی برای فیات به همراه داشت و به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفت ۵۰۰ را به یک خانواده تبدیل کرده و محصولات دیگری را هم تحت این نام تولید کند. اولین محصول این برنامه، مینی‌ون کوچکی بنام ۵۰۰L بود که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. سپس دو سال بعد، ۵۰۰ به بخش کراس‌اوورها هم وارد شده و در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۴ کراس‌اوور ساب‌کامپکتی بنام ۵۰۰X از سوی فیات معرفی شد. این خودرو نیز مانند دیگر اعضای خانوادهٔ ۵۰۰ استایلی رترو دارد که از مشخصه‌های اصلی آن می‌توان به ظاهری تخم‌مرغی با چراغ‌های گرد جلو اشاره کرد. با توجه به اینکه این کراس‌اوور ساب‌کامپکت در دوران شرکت فیات و کرایسلر توسعه پیدا کرده، پلت‌فرم مشترکی با جیپ رنگید دارد. همچنین در مدل‌های فیات ۵۰۰L و پیکاپ تورو نیز از همین پلت‌فرم استفاده شده است. ۵۰۰X تنها کراس‌اوور فیات محسوب می‌شود و با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی فیات به بازار عرضه می‌گردد که همگی از نوع چهار سیلندر هستند. برای این رقابت ما بزرگ‌ترین موتور بنزینی ۵۰۰X را انتخاب کرده‌ایم. این یک واحد ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور نیز تنها یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده که نیرو را به هر چهارچرخ می‌رساند.

 

جیپ رنگید

جیپ در گذشته چندین بار از نام رنگید برای محصولات تولیدی و کانسپت خود استفاده کرده بود اما در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ این شرکت آمریکایی برای اولین بار کراس‌اوور ساب‌کامپکتی را با این نام معرفی نمود. همان‌طور که اشاره شد، رنگید بر پایهٔ پلت‌فرم مشترکی با فیات ۵۰۰X ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن دارد. البته این اشتراکات در استایل بیرونی نمود ندارد چراکه رنگید برخلاف ۵۰۰X ظاهر جعبه‌ای شکلی دارد که به دیگر محصولات جیپ شبیه است. این کراس‌اوور آمریکایی هم‌اکنون کوچک‌ترین ساختهٔ جیپ محسوب می‌شود و تاکنون نزدیک به نیم میلیون دستگاه فروش داشته است. برای رنگید هم همان پیشرانه‌های ۵۰۰X ارائه می‌گردد که همگی ساخت فیات هستند. به همین دلیل برای این رقابت همان پیشرانه‌ای که برای رقیب ایتالیایی انتخاب شده بود را برای رنگید هم برگزیده‌ایم یعنی موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی. انتقال نیروی این موتور در رنگید نیز مانند ۵۰۰X توسط همان گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد؛ بنابراین این دو کراس‌اوور از لحاظ فنی کاملاً با یکدیگر یکسان هستند. جیپ رنگید در ایتالیا در کنار فیات ۵۰۰X و در برزیل در کنار فیات تورو تولید می‌شود. علاوه بر این، گوانگژو چین نیز سومین محل تولید این کراس‌اوور ساب‌کامپکت آمریکایی است. بنابراین رنگید نخستین محصول جیپ محسوب می‌شود که صرفاً در خارج از ایالات‌متحده به تولید می‌رسد. تیپ‌های پایینی رنگید به‌صورت استاندارد با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند اما برای تیپ‌های میانی و بالایی آن امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد.

 مشخصات فنی

 فیات ۵۰۰Xجیپ رنگید
پیشرانه۲.۴ لیتری ۴ سیلندر۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
تنفسطبیعیطبیعی
قدرت۱۸۰ اسب بخار۱۸۰ اسب بخار
گشتاور۲۳۷ نیوتن متر۲۳۷ نیوتن متر
گیربکس۹ سرعته اتوماتیک۹ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
شتاب صفرتاصد۸.۷ ثانیه۹.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۶.۸ ثانیه۱۷ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۳ کیلومتر/ساعت۱۸۳ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۹.۲ لیتر (ترکیبی)۹.۴ لیتر (ترکیبی)
وزن۱۵۲۴ کیلوگرم۱۵۴۰ کیلوگرم
طول۴.۲۴ متر۴.۲۳ متر
فاصلهٔ محوری۲.۵۷ متر۲.۵۷ متر
حجم صندوق بار۳۴۰ لیتر۵۴۰ لیتر
قیمت پایه۲۰,۹۹۰ دلار۱۹,۰۹۰ دلار

 این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.