دوئل تویوتا یاریس iA و میتسوبیشی میراژ G4

میتسوبیشی میراژ G4

امروز در ادامهٔ برگزاری دور یازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی میدونی نوبت به گروه سدان‌های ساب‌کامپکت رسیده است که در دوئل قبلی آن شاهد رقابت میان رنو سیمبل و لادا وستا بودیم. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۰۴۰ رأی به ثبت رسیده است که رنو با دریافت ۵۵۵ عدد از آن‌ها توانست با کسب ۵۳ درصد از کل آراء و اختلافی نه‌چندان زیاد پیروز گردد درحالی‌که وستا موفق به دریافت ۴۸۵ رأی شده است. حال امروز در پنجمین دوئل گروه سدان‌های ساب‌کامپکت، تویوتا یاریس iA و میتسوبیشی میراژ G4 در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

هیوندای اکسنت نیسان ورسا سئات تولدو اشکودا راپید
هیوندای اکسنت اشکودا راپید
رنو سیمبل لادا وستا پژو ۳۰۱ سیتروئن الیزه
رنو سیمبل سیتروئن الیزه
هوندا سیتی سوزوکی سیاز تویوتا یاریس iA میتسوبیشی میراژ G4
؟ ؟

تویوتا یاریس iA

یاریس هاچ‌بکی ساب‌کامپکت در سبد محصولات تویوتا است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۹۹ بازمی‌گردد. در این سال نسل اول یاریس معرفی شد و تا سال ۲۰۰۵ در سه نسخهٔ هاچ‌بک، کوپه و سدان به تولید رسید. این خودرو هم‌اکنون در انواع گوناگون و با ظواهر متفاوتی تولید شده و در کشورها مختلف عرضه می‌گردد. ولی در این دوئل که اختصاص به گروه سدان‌های ساب‌کامپکت دارد، ما با مدلی از یاریس با نام iA کار داریم؛ اما این خودرو محصول تویوتا نیست بلکه در اصل نسخهٔ ری‌بج شدهٔ مزدا ۲ سدان است که با برند تویوتا در آمریکای شمالی عرضه می‌شود. این خودرو در ابتدا با نام سایون iA برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵ رونمایی شده و راهی بازار آمریکای شمالی گردید؛ اما چندی بعد برند سایون تعطیل شد و به همین دلیل تویوتا این خودرو را از اکتبر ۲۰۱۶ با برند خودش و با نام یاریس iA با مدل ۲۰۱۷ در این منطقه عرضه کرد. همان‌طور که گفته شد، یاریس iA در اصل همان مزدا ۲ سدان بوده و کاملاً با آن یکسان است ولی تنها با ایجاد تغییراتی در دماغه و به‌ویژه جلوپنجره، از مزدا ۲ متمایز شده است. این سدان ساب‌کامپکت ژاپنی در آمریکای شمالی توسط تویوتا تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی عرضه می‌گردد که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد. تویوتا یاریس iA سال گذشته در ایالات‌متحده نزدیک به ۳۶ هزار دستگاه فروش داشته است.

میتسوبیشی میراژ G4

میراژ نام باسابقه‌ای در سبد محصولات میتسوبیشی است به‌گونه‌ای که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۷۸ بازمی‌گردد. در این سال میراژ به‌عنوان خودرویی ساب‌کامپکت در سه نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در، هاچ‌بک پنج‌در و سدان به بازار آمد. سپس بعدها مدل لنسر در برخی بازارها با نام میراژ عرضه گردید. این روند تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت و این خودرو در انواع مختلف در پنج نسل به بازارهای جهانی عرضه گردید اما پس از خاتمهٔ تولید نسل پنجم در این سال برای مدتی خبری از میراژ نبود تا اینکه سرانجام نسخهٔ کنونی میراژ در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱ رونمایی شد. این خودرو که نسل ششم میراژ محسوب می‌شود، به‌عنوان جایگزین مدل کلت در نظر گرفته شده است. نسل کنونی میراژ که با مدل ۲۰۱۲ به بازار آمد، همانند نسل‌های ابتدایی خود، خودرویی ساب‌کامپکت بوده و در دو نسخهٔ سدان و هاچ‌بک تولید می‌شود که در این دوئل با نسخهٔ سدان آن کار داریم. میراژ سدان که در نمای جلویی تفاوت‌هایی با نسخهٔ هاچ‌بک دارد، در کارخانهٔ میتسوبیشی در تایلند تولید می‌شود این خودرو در ایالات‌متحده با نام میراژ G4 و در برخی بازارها مثل ویتنام با نام Attrage عرضه می‌گردد. میراژ G4 در ایالات‌متحده تنها با یک موتور ۱.۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی عرضه می‌گردد که ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو هم یک گیربکس CVT در نظر گرفته شده است. هردو نسخهٔ هاچ‌بک و سدان میتسوبیشی میراژ سال گذشته در ایالات‌متحده مجموعاً بیش از ۲۲ هزار دستگاه فروش داشته‌اند.

مقایسه مشخصات فنی

 تویوتا یاریس iAمیتسوبیشی میراژ G4
پیشرانه۱.۵ لیتری ۴ سیلندر۱.۲ لیتری ۴ سیلندر
تنفسطبیعیطبیعی
قدرت۱۰۵ اسب بخار۸۰ اسب بخار
گشتاور۱۴۰ نیوتن متر۱۰۰ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته دستیCVT
محور محرکجلوجلو
شتاب صفرتاصد۸.۷ ثانیه۱۲.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۶.۸ ثانیه۱۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۵ کیلومتر/ساعت۱۶۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۶.۸ لیتر (ترکیبی)۶.۱ لیتر (ترکیبی)
وزن۱۰۸۳ کیلوگرم۹۹۵ کیلوگرم
طول۴.۳۶ متر۴.۳۰ متر
فاصلهٔ محوری۲.۵۷ متر۲.۵۵ متر
حجم صندوق بار۳۶۸ لیتر۳۴۰ لیتر
قیمت پایه۱۶,۸۴۵ دلار۱۵,۲۹۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.l

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
10 + 8 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.