دوئل تسلا مدل X و جگوار I-Pace

جگوار I-Pace

در ادامهٔ روند برگزاری دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی میدونی امروز نوبت به گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس رسیده است. در دوئل قبلی این گروه شاهد برگزاری رقابتی بین پورشه کاین و مرسدس بنز GLE کوپه بودیم. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۹۷۳ رأی به ثبت رسیده است که پورشه توانست با دریافت ۱۲۱۰ عدد از آن‌ها و کسب ۶۱ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که مرسدس بنز موفق به دریافت ۷۶۳ رأی شده است. حال امروز در ششمین دوئل گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس، دو کراس‌اوور تمام الکتریکی یعنی تسلا مدل X و جگوار I-Pace باهم به رقابت پرداخته‌اند.

مازراتی لوانته رنجروور اسپرت پورشه کاین مرسدس بنز GLE کوپه
رنجروور اسپرت پورشه کاین
رنجروور ولار ب‌ام‌و X6 مرسدس بنز GLE لکسس RX
رنجروور ولار مرسدس بنز GLE
کادیلاک XT5 لینکلن MKX ب‌ام‌و X5 اینفینیتی QX70
کادیلاک XT5 ؟
 لینکلن ناتیلوس فولکس‌واگن توآرگ جگوار I-Pace تسلا مدل X
؟ ؟

تسلا مدل X

شرکت آمریکایی تسلا که کار خود را با ساخت رودستری تمام الکتریکی بر اساس لوتوس آغاز کرده بود، با عرضهٔ سدان تمام الکتریکی مدل S به بازار در سال ۲۰۱۲ گام بزرگ و تأثیرگذاری به سمت جلو برداشته و پیشرفته قابل‌توجهی را در بخش خودروهای تمام الکتریکی ایجاد نمود؛ اما تسلا به این هم قانع نبود و مدت کوتاهی پس از معرفی مدل S تصمیم گرفت به بخش کراس‌اوورها هم وارد گردد. بدین منظور این شرکت آمریکایی برای اولین بار در فوریهٔ سال ۲۰۱۲ نسخهٔ پروتوتایپ کراس‌اوور تمام الکتریکی خود که مدل X نام گرفته بود را رونمایی کرد. سپس حدود سه سال بعد نهایتاً نسخۀ تولیدی این خودرو معرفی شده و تولید و تحویل آن در سال ۲۰۱۵ آغاز گردید. مدل X یک کراس‌اوور فول سایز با سه ردیف صندلی است که بر اساس پلت‌فرم مدل S ساخته شده و ظرفیت حمل هفت نفر را دارد. این کراس‌اوور تمام الکتریکی در نسخه‌های مختلفی چون P75D و P100D ساخته می‌شود که این مدل‌ها از لحاظ ظرفیت باطری‌ها و همین‌طور قدرت موتورها با یکدیگر متفاوت‌اند. برای این دوئل ولی ما قوی‌ترین نسخهٔ مدل X یعنی P100D را انتخاب کرده‌ایم. این مدل به دو موتور الکتریکی مجهز است که یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب نصب شده است و هردو محور را به چرخ درمی‌آورند. موتور جلویی ۲۵۹ اسب بخار قدرت و موتور عقبی ۵۰۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند ولی مجموع خروجی هردو موتور برابر با ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۹۶۵ نیوتن متر گشتاور است. به دلیل شیوهٔ خاص نصب موتورهای الکتریکی در مدل X، این کراس‌اوور لوکس علاوه بر صندوق بار اصلی، در جلو نیز دارای صندوق بار کوچکی به ظرفیت حدود ۲۰۰ لیتر است. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد تسلا مدل X نیز شیوهٔ باز شدن درهای آن است زیرا درحالی‌که درهای جلویی آن معمولی هستند، درهای عقبی به‌صورت گالوینگ باز می‌شوند.

جگوار I-Pace

جگوار برای اولین بار با معرفی مدل F-Pace در سال ۲۰۱۶ برای اولین به بخش کراس‌اوورها وارد شد و سپس با معرفی کراس‌اوور کوچک‌تر E-Pace در سال ۲۰۱۷ خانوادهٔ بلندقامتان خود را گسترش داد؛ اما از سوی دیگر این شرکت بریتانیایی از چند سال قبل ورود به بخش خودروهای تمام الکتریکی را هم در برنامهٔ خود قرار داده بود و تصمیم داشت اولین ورود خود در این بخش را با یک کراس‌اوور تجربه کند. بدین منظور برای اولین بار جگوار نسخهٔ کانسپتی از یک کراس‌اوور تمام الکتریکی بنام I-Pace را در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۶ رونمایی کرد و در همان زمان وعده داد که به‌زودی این خودرو به تولید خواهد رسید. سپس حدود دو سال بعد جگوار به وعدهٔ خود عمل کرده و نهایتاً در تاریخ اول مارس ۲۰۱۸ نسخهٔ تولیدی I-Pace را رونمایی نمود. این خودرو که سومین کراس‌اوور ساخت جگوار و همین‌طور اولین خودروی تمام الکتریکی این شرکت محسوب می‌شود، برای اولین بار چندی پیش در نمایشگاه نیویورک امسال به نمایش عمومی درآمد. I-Pace نیز مانند رقیب آمریکایی به دو موتور الکتریکی مجهز شده که یکی در جلو و دیگری در عقب قرار گرفته است که هرکدام نیروبخش یکی از محورها بوده و I-Pace را به کراس‌اووری چهارچرخ محرک تبدیل می‌کنند. هریک از این موتورها ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند که مجموع نیروی این کراس‌اوور تمام الکتریکی را به ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. برای تأمین انرژی موردنیاز این موتورها نیز یک پکیج باطری ۹۰ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده است. I-Pace اما به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کوچک‌تر از تسلا مدل X بوده و برخلاف آن به دو ردیف صندلی مجهز است که ظرفیت حمل پنج نفر را دارند. همچنین در I-Pace برخلاف مدل X فقط یک صندوق بار وجود دارد و خبری از صندوق بار جلو نیست.

مقایسه مشخصات فنی

 تسلا مدل Xجگوار I-Pace
پیشرانهدو عدد الکتریکیدو عدد الکتریکی
قدرت۵۴۰ اسب بخار۳۹۴ اسب بخار
گشتاور۹۶۵ نیوتن متر۷۰۰ نیوتن متر
گیربکستک سرعتهتک سرعته
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
باطری۱۰۰ کیلووات ساعت۹۰ کیلووات ساعت
بُرد۵۴۰ کیلومتر۴۷۵ کیلومتر
شتاب صفر تا ۹۶۳.۳ ثانیه۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت۲۱۰ کیلومتر/ساعت۲۰۰ کیلومتر/ساعت
طول۵.۰۳ متر۴.۶۸ متر
فاصلهٔ محوری۲.۹۶ متر۲.۹۹ متر
وزن۲۵۳۷ کیلوگرم۲۱۳۳ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین۷ نفر۵ نفر
حجم صندوق بار۳۶۸+۲۰۰ لیتر۶۵۶ لیتر
قیمت پایه۸۰,۷۰۰ دلار۶۹,۵۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.