دوئل تسلا مدل S و پورشه پانامرا

 پورشه پانامرا

سرانجام پس از حدود یک هفته وقفه، امروز دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی میدونی را آغاز کرده‌ایم و اولین گروهی که در دور جدید به سراغ آن می‌رویم مثل همیشه گروه سدان‌های متوسط لوکس است. دوئل قبلی این گروه بین ب‌ام‌و سری ۵ و آکورا RLX برگزار شد که در این رقابت درمجموع تعداد ۱۷۳۸ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل سری ۵ توانست با دریافت ۱۵۰۵ رأی و کسب ۸۶ درصد از کل آراء قاطعانه پیروز گردد درحالی‌که TLX موفق به کسب تنها ۲۳۳ رأی شده است. حال امروز در هشتمین دوئل گروه سدان‌های متوسط لوکس، دو خودرو با قوای محرکهٔ متفاوت یعنی پورشه پانامرا و تسلا مدل S در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند. البته قبلاً تسلا مدل S در گروه خودروهای سبز قرار داشت اما چون از لحاظ قیمت، عملکرد و… فاصلهٔ زیادی با دیگر شرکت‌کنندگان گروه خودروهای سبز داشت، تصمیم گرفتیم آن‌را صرف‌نظر از قوای محرکه‌اش، به گروه سدان‌های متوسط لوکس انتقال دهیم. همین کار در مورد تسلا مدل X هم صورت گرفته و این ماشین نیز به گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس انتقال پیدا کرده است.

مرسدس بنز E کلاس اینفینیتی Q70 آئودی A6 جنسیس G80
مرسدس بنز E کلاس آئودی A6
کادیلاک CTS لینکلن MKZ جگوار XF مازراتی گیبلی
کادیلاک CTS مازراتی گیبلی
ب‌ام‌و سری ۵ آکورا TLX لکسس GS ولوو S90
ب‌ام‌و سری ۵ ولوو S90
ب‌ام‌و سری ۶ گرن کوپه آئودی A7 تسلا مدل S پورشه پانامرا
آئودی A7 ؟
لکسس ES کادیلاک XTS ب‌ام‌و سری ۶ گرن‌ توریزمو مرسدس بنز CLS
؟ ؟

تسلا مدل S

شرکت تسلا در سال ۲۰۰۳ توسط ایلان ماسک با هدف تولید خودروهای تمام الکتریکی تأسیس شد و کار خود را با ساخت یک رودستر الکتریکی آغاز کرد که بر اساس شاسی لوتوس ساخته شده بود. این خودرو در سال ۲۰۰۸ به بازار آمد اما تسلا هدف‌های بزرگ‌تری داشت و به همین دلیل یک سال بعد در نمایشگاه فرانکفورت اولین سدان خود با نام مدل S را در قالب یک کانسپت رونمایی کرد. سپس چندی بعد در ژوئن سال ۲۰۱۰ نسخهٔ تولیدی این سدان تمام الکتریکی رسماً معرفی شد. مدل S یک سدان فول سایز لوکس پنج‌نفره است که بیشترین بُرد را در بین خودروهای تمام الکتریکی دارد. تسلا این ماشین را در انواع بسیار مختلفی و در مدل‌های دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به بازار عرضه نمود. همچنین به‌تازگی این سدان تمام الکتریکی آمریکایی برای مدل ۲۰۱۷ دستخوش یک فیس‌لیفت و به‌روزرسانی قرار گرفته است که بیشترین تغییرات ظاهری آن در قسمت جلو انجام گرفته و جلوپنجرهٔ تزئینی مشکی‌رنگ قبلی حذف شده است؛ اما درحالی‌که مدل S تا پیش‌ازاین در انواع گوناگونی تولید می‌شد، پس‌ازاین فیس‌لیفت، مدل‌های مختلف آن به تنها دو نمونه محدود شده است. مدل پایه که برای اولین بار بعد از فیس‌لیفت به خانوادهٔ مدل S اضافه شده است ۷۵D نام دارد و مدل بعدی هم ۱۰۰D است که بالاترین قدرت، عملکرد و ظرفیت باطری را دارد که در دوئل کا هم همین مدل شرکت کرده است. این خودرو به به دو موتور الکتریکی مجهز است که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده و هردو محور را به چرخش درمی‌آورند. این دو موتور مجموعاً ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۷۰ نیوتن متر گشتاور دارند. تسلا مدل S در سال ۲۰۱۷ در ایالات‌متحده بیش از ۲۷ هزار دستگاه فروش داشته است.

پورشه پانامرا

پورشه از ابتدا کار خود را با ساخت خودروهای کوپه و اسپرت شروع کرد و همواره به این اصل پایبند بود؛ اما بااین‌حال این شرکت آلمانی در دههٔ ۸۰ میلادی به فکر ساخت سدان افتاد که این موضوع با توسعهٔ مدل ۹۸۹ در سال ۱۹۸۸ شکلی جدی‌تری به خود گرفت؛ اما بااین‌حال این سدان پورشه هیچ‌گاه رنگ خط تولید را به خود ندید تا ایدهٔ ساخت سدان توسط این شرکت به بعد از ورود به بخش کراس‌اوورها توسط مدل کاین موکول شود. سرانجام نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۰۹ جایی بود که پورشه برای نخستین بار اولین سدان تولیدی خود با نام پانامرا را رونمایی نمود. نسل نخست این ماشین پس از تجربهٔ یک فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۳ سرانجام با نسل دوم جایگزین شد که در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۱۶ در برلین آلمان رونمایی شد. چندی بعد برای اولین بار پورشه نسخهٔ هاچ‌بک پانامرا را هم با نام اسپرت توریزمو معرفی کرد که البته پیش‌نمایش آن با معرفی کانسپتی با همین نام در سال ۲۰۱۲ ارائه شده بود. نسل دوم پانامرا که بر روی پلت‌فرم MSB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است، هم‌اکنون در مدل‌های مختلف با پیشرانه‌های متفاوت ارائه می‌شود. پانامرای پایه از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو با ۳۳۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند ولی ما در این دوئل به جهت هماهنگی با رقیب الکتریکی، قوی‌ترین مدل پانامرا را انتخاب کرده‌ایم. این مدل که توربو S E-Hybrid نام دارد، از قوای محرکهٔ هیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو و یک موتور الکتریکی استفاده مبکند. مجموع خروجی این سیستم برابر با ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور است که توسط توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. پورشه پانامرا سال گذشته در ایالات‌متحده حدود ۶۷۰۰ دستگاه فروش داشته است.

 مشخصات فنی

 پورشه پانامرا توربو هیبریدتسلا مدل S P100D
پیشرانه۴ لیتری V8 + الکتریکیالکتریکی دو عدد
تنفستوئین توربو
قدرت۶۸۰ اسب بخار۶۸۰ اسب بخار
گشتاور۸۵۰ نیوتن متر۱۰۷۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته دوکلاچهتک سرعته
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
شتاب صفرتاصد۲.۹ ثانیه۲.۳ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۱.۱ ثانیه۱۰.۵
حداکثر سرعت۳۱۰ کیلومتر۲۵۰ کیلومتر/ساعت
ظرفیت باک/باطری۹۰ لیتر۱۰۰ کیلووات ساعت
بُرد تمام الکتریکی۵۰ کیلومتر۵۰۰ کیلومتر
وزن۲۳۵۰ کیلوگرم۲۲۱۰ کیلوگرم
طول۵.۰۵ متر۴.۹۸ متر
فاصلهٔ محوری۲.۹۵ متر۲.۹۶ متر
حجم صندوق بار۴۰۰ لیتر۸۹۵ لیتر
قیمت پایه۱۸۵,۴۵۰ دلار۱۳۵,۷۰۰ دلار

 این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
3 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.