دوئل ب‌ام‌و i8 و هوندا NSX

هوندا NSX

امروز در ادامهٔ روند برگزاری دور هشتم سری رقابت‌های خودرویی میدونی به یکی از جذاب‌ترین گروه‌ها یعنی گروه سوپراسپرت‌ها رسیده‌ایم. در دوئل قبلی این گروه شاهد رقابت بسیار جذابی میان فورد GT و نیسان GT-R بودیم که در آن تعداد ۲۳۳۰ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل فورد GT توانست در رقابتی بسیار نزدیک، با دریافت ۱۱۹۰ رأی و کسب ۵۱ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که نیسان GT-R موفق به کسب ۱۱۴۰ رأی شده است؛ یعنی تا لحظهٔ نگارش این مطلب اختلاف آراء دو خودرو تنها ۵۰ رأی است. امروز اما در هشتمین دوئل گروه سوپراسپرت‌ها، دو سوپراسپرت هیبریدی یعنی ب‌ام‌و i8 و هوندا NSX در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

ب‌ام‌و i8 هوندا NSX شورلت کوروت دوج وایپر
؟ شورلت کوروت
آئودی R8 لامبورگینی اوراکان فراری ۸۱۲ لامبورگینی اونتادور S
لامبورگینی اوراکان لامبورگینی اونتادور S
مک‌لارن ۷۲۰S فراری ۴۸۸ فراری کالیفرنیا مک‌لارن ۵۷۰
مک‌لارن ۷۲۰S فراری کالیفرنیا
نیسان GT-R فورد GT مرسدس-آام‌گ GT پورشه ۹۱۱
فورد GT مرسدس-آام‌گ GT
آستون‌مارتین ونتیج جگوار F تایپ
؟

ب‌ام‌و i8

ب‌ام‌و با معرفی خودروهای الکتریکی کانسپتی در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار نشان داد که به‌طورجدی در این زمینه کار می‌کند و قصد رسماً با محصولاتی تولیدی به این بخش وارد گردد. سپس این شرکت آلمانی برای عرضهٔ محصولات الکتریکی و هیبریدی خود در سال ۲۰۱۱ برند جدید i را تأسیس کرده و در همین سال نسخهٔ کانسپت یکی از محصولات این برند را با نام i8 معرفی نمود. این ماشین که در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شد، یک سوپراسپرت هیبریدی بود که بخشی از پروژهٔ i ب‌ام‌و محسوب می‌شد. سپس بعد از معرفی یک پروتوتایپ، نهایتاً در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۲ ب‌ام‌و برای اولین بار رسماً نسخهٔ تولیدی i8 را رونمایی کرد. این سوپراسپرت آلمانی در ابتدا به‌صورت کوپه بتولید رسید اما به‌تازگی در نمایشگاه لس‌آنجلس سال گذشته نسخهٔ رودستر آن نیز برای اولین بار معرفی شده است. همچنین همراه با معرفی این مدل، به‌روزرسانی‌هایی هم در ظاهر و بخش فنی خودرو صورت گرفته است. همان‌طور که گفته شد، i8 یک سوپراسپرت هیبریدی است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر بنزینی توربو نصب شده که در میانهٔ آن نصب شده و ۲۳۱ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود؛ اما غیرازاین، یک موتور الکتریکی هم در جلوی خودرو نصب شده که ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور داشته و آن‌را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد؛ بنابراین مجموعاً ۳۷۴ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور به هر چهارچرخ خودرو منتقل می‌شود. همچنین i8 خودرویی پلاگین‌هیبریدی بوده و به لطف پکیج باطری‌های ۱۱.۶ کیلووات ساعتی خود می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. ب‌ام‌و i8 سال گذشته در ایالات‌متحده تنها ۴۸۸ دستگاه فروش داشته است.

هوندا NSX

هوندا در سال ۱۹۹۰ اقدام به معرفی سوپراسپرتی بنام NSX نمود. این خودرو یک سوپراسپرت موتور وسط بود که در ایالات‌متحده با برند آکورا عرضه می‌شد و تا سال ۲۰۰۵ به تولید رسید. بدین ترتیب NSX به یکی از مشهورترین ساخته‌های هوندا تبدیل شد ولی پس از خاتمهٔ تولیدش در سال ۲۰۰۵ برای چند سال خبری از آن نبود تا اینکه در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۲ کانسپتی بنام آکورا NSX رونمایی شده و خبر از توسعهٔ نسل دوم این سوپراسپرت افسانه‌ای داد. سپس بعد از معرفی کانسپت دیگری در سال ۲۰۱۳، نهایتاً نسخهٔ تولیدی نسل دوم NSX رسماً در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۱۵ رونمایی شد. NSX هم در این نسل برخلاف قبل به یک سوپراسپرت هیبریدی تبدیل شده است. البته این ماشین هنوز هم سوپراسپرتی موتور وسط است و از یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که نیروی آن توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود؛ اما در کنار این موتور بنزینی، سه موتور الکتریکی هم قرار دارد. دو عدد از این موتورها در جلوی خودرو نصب شده و هرکدام ۳۶ اسب بخار قدرت دارند که آن‌را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهند. موتور الکتریکی سوم هم که ۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور دارد، در کنار موتور بنزینی در میانهٔ شاسی نصب شده است. بدین ترتیب خروجی کلی این سیستم ۵۸۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور است. همچنین NSX همانند i8 سوپراسپرتی چهارچرخ محرک است اما برخلاف رقیب آلمانی، سیستم هیبریدی NSX از نوع پلاگین نبوده و قابلیت پیمایش تمام الکتریکی ندارد. این نسل از NSX هم مانند نسل قبلی در ایالات‌متحده با برند آکورا و در سایر کشورها با برند هوندا عرضه می‌گردد. آکورا NSX سال گذشته در ایالات‌متحده ۵۸۱ دستگاه فروش داشته است.

مشخصات فنی

 ب‌ام‌و i8هوندا NSX
ترکیبموتور وسطموتور وسط
پیشرانه بنزینی۱.۵ لیتری ۳ سیلندر۳.۵ لیتری V6
تنفستوربوشارژتوئین توربو
موتور الکتریکی۱ عدد۳ عدد
قدرت موتور بنزینی۲۳۱ اسب بخار۵۰۰ اسب بخار
قدرت موتور الکتریکی۱۴۳ اسب بخار۱۱۹ اسب بخار
مجموع قدرت۳۷۴ اسب بخار۵۸۰ اسب بخار
گشتاور۵۷۰ نیوتن متر۶۴۵ نیوتن متر
باطری۱۱.۶ کیلووات ساعت۱ کیلووات ساعت
گیربکس۶ سرعته اتوماتیک۹ سرعته دوکلاچه
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
شتاب صفرتاصد۴ ثانیه۳.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۲.۵ ثانیه۱۱.۲ ثانیه
حداکثر سرعت۲۵۰ کیلومتر/ساعت۳۱۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۸.۲ لیتر (ترکیبی)۱۱.۲ لیتر (ترکیبی)
بُرد تمام الکتریکی۵۰ کیلومتر
وزن۱۵۸۰ کیلوگرم۱۷۵۴ کیلوگرم
طول۴.۶۹ متر۴.۴۷ متر
فاصلهٔ محوری۲.۸۰ متر۲.۶۳ متر
حجم صندوق بار۱۴۱ لیتر۱۱۳ لیتر
قیمت پایه۱۴۴,۳۹۵ دلار۱۵۶,۹۴۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 11 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.