در مورد قدرتمندترین ابررایانه دنیا چه می دانید؟

در مورد قدرتمندترین ابررایانه دنیا چه می دانید؟

سامیت (Summit) نام قدرتمندترین ابررایانه دنیاست که می تواند در هر ثانیه ۲۰۰ میلیون محاسبه را انجام دهد و با ساخت آن، برای نخستین بار ظرف پنج سال گذشته ایالات متحده آمریکا موفق شد که جایگاه دارنده قدرتمندترین ابررایانه دنیا را بار دیگر به خود اختصاص دهد.

قدرتمندترین ابررایانه دنیا که ۲۰۰ میلیون میلیارد دلار قیمت دارد توسط شرکت IBM و با مشارکت انویدیا به سفارش لابراتوار ملی Oak Ridge متعلق به وزارت انرژی آمریکا ساخته شده است. سامیت کامپیوتری با توان محاسبه ۲۰۰ پتافلاپ است؛ بدان معنا که می تواند ۲۰ کادریلیون محاسبه را در هر ثانیه انجام دهد. برای آنکه درک بهتری از توان قدرتمندترین ابررایانه دنیا داشته باشید باید بگوییم که این رقم یک میلیون برابر سریع تر از لپ تاپ های معمولی است که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می دهیم.

سامیت در هر ثانیه ۲۰ کادریلیون محاسبه انجام می دهد

آنطور که نشریه نیویورک تایمز در گزارش خود پیرامون این ابررایانه آورده است یک انسان به ۶۳ میلیارد سال زمان نیاز دارد تا کاری که سامیت ظرف یک ثانیه انجام می دهد را به انجام برساند. یا در مثالی جالبتر اگر همه افراد روی زمین به مدت ۳۰۵ روز در هر ثانیه یک محاسبه انجام دهند آنگاه می توانند همان کاری را انجام دهند که سامیت ظرف یک ثانیه انجام می دهد. قدرتمندترین ابررایانه دنیا ۴۶۰۸ سرور، ۹۲۱۶ چیپ پردازنده و ۲۷۶۴۸ پردازنده گرافیکی دارد و وزنش به ۳۴۰ تن می رسد. این سیستم در اتاقی به مساحت  ۸۵۹ متر مربع در تاسیسات لابراتوار ملی Oak Ridge  واقع در تنسی نگهداری می شود و برای خنک سازی آن ۴۰۰۰ بشکه آب به داخل لوله های مخصوص خنک سازی اش پمپاژ می شوند. قدرتمندترین ابررایانه دنیا برای انجام این محاسبات به ۱۳ مگاوات برق نیاز دارد که این میزان با برق مصرفی ۸۰۰۰ منزل مسکونی در آمریکا برابری می کند.

برق مورد نیاز ۸۰۰۰ منزل مسکونی در آمریکا برای کار کردن این ابر رایانه نیاز است

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.