درگ کراس‌ اوورهای برقی و بنزینی بی‌ام‌و، iX در برابر X7

درگ کراس‌اوورهای برقی و بنزینی بی‌ام‌و، iX در برابر X7

ب‌ام‌و هم مثل دیگر خودروسازان در حال افزایش مدل‌های الکتریکی خود است. پرچم‌دار برقی جدید این شرکت کراس‌اوور iX است که با ترکیبی از قوای محرکهٔ جدید با جدیدترین تکنولوژی‌ها، مسیر آیندهٔ ب‌ام‌و را تعیین می‌کند؛ اما آیا این خودرو توان رقابت با شاسی‌بلند پرچم‌دار بنزینی این شرکت را دارد؟ کارواو در ویدئوی جدید خود با قرار دادن iX 50 در برابر X7 M50i قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد.

این دو کراس‌اوور روی کاغذ مشخصات مشابهی دارند. X7 از یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند که ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. از سوی دیگر، iX 50 قوای محرکهٔ الکتریکی دو موتوره دارد که مجموعاً ۵۲۳ اسب بخار قدرت و ۷۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم فراهم می‌کند. خودروهای الکتریکی اما معمولاً سنگین‌تر از همتایان بنزینی خود هستند و این موضوع در مورد دو کراس‌اوور ب‌ام‌و هم صدق می‌کند هرچند که اختلاف وزن آن‌ها جزئی است و iX با ۲۵۲۰ کیلوگرم وزن کمی از X7 با ۲۴۹۰ کیلوگرم سنگین‌تر است.

این تفاوت آن‌قدر بزرگ نیست که روی نتیجهٔ مسابقه تأثیری بگذارد اما یکی دیگر از ویژگی‌های خودروهای الکتریکی در مسابقات بعدی این رقابت به ضرر iX تمام می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو تنها ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است که در مسابقهٔ رولینگ اصلاً چیز خوبی نیست. البته iX تا پیش از رسیدن به این سرعت، هیچ مشکلی در مغلوب کردن X7 ندارد و حتی تا مرز ۸۰۰ متر هم از همتای بنزینی جلوتر است اما X7 به‌سرعت اختلاف را کم می‌کند و زمانی که کراس‌اوور الکتریکی به محدودیت سرعت خود می‌رسد، از آن پیشی می‌گیرد.

بااین‌حال، قوای محرکهٔ الکتریکی iX در درگ ۴۰۰ متر از حالت ایستاده مزیت قابل‌توجهی برای آن به همراه دارد. این ماشین به لطف گشتاور فوری موتورهای خود، پس از ۱۳ ثانیه از خط پایان عبور کرد درحالی‌که X7 برای انجام این کار به ۱۳.۲ ثانیه زمان نیاز داشت. در آزمایش ترمز نیز بازهم این iX بود که توانست با اختلافی جزئی پیروز شود آن‌هم با وجودی که وزن سنگین‌تری داشت. به‌طورکلی، خودروهای الکتریکی در پرفورمنس حرف‌های زیادی برای گفتن دارند اما این تمام چیزی نیست که خریداران می‌خواهند یا نیز دارند. برد و کارایی مهم‌ترین مواردی هستند که خودروسازان باید روی آن‌ها تمرکز کنند زیرا همه‌چیز فقط در سرعت و شتاب خلاصه نمی‌شود.

مشخصات فنی

 ب‌ام‌و X7 M50iب‌ام‌و iX 50
پیشرانه۴.۴ لیتری V8 توئین توربوالکتریکی دو موتوره
قدرت۵۳۰ اسب بخار۵۲۳ اسب بخار
گشتاور۷۵۰ نیوتن متر۷۶۵ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیکتک سرعته
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
وزن۲۴۹۰ کیلوگرم۲۵۲۰ کیلوگرم
قیمت۹۷,۶۷۰ پوند۹۴,۰۰۰ پوند

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.