درگ سدان‌ های لوکس دوازده سیلندر، ب‌ ام‌ و ۷۶۰Li در برابر مایباخ ۶۲

درگ سدان‌های لوکس دوازده سیلندر، ب‌ام‌و ۷۶۰Li در برابر مایباخ ۶۲

سدان‌های مجهز به پیشرانه‌های دوازده سیلندر معمولاً خودروهای بسیار لوکس و مجللی هستند که برای پیمودن کیلومترها در نهایت آسایش و سکوت طراحی شده‌اند؛ بنابراین، خودروهایی مثل ب‌ام‌و ۷۶۰Li و مایباخ ۶۲ مطمئناً برای شرکت در مسابقات درگ ساخته نشده‌اند اما این دقیقاً همان کاری است که CarWow با این دو سدان فول سایز لوکس آلمانی انجام داده است. مثل همهٔ رقابت‌های CarWow، در این مقایسه هم مسابقه‌های درگ، رولینگ و توقف بین دو خودرو انجام شده است اما پیش از آنکه سراغ تماشای ویدئوی این رقابت برویم بهتر است ابتدا مروری بر مشخصات فنی خودروها داشته باشیم.

مایباخ سدان فوق لوکسی است که در اصل برای رقابت با رولزرویس ساخته شده و در دو نسخهٔ کوتاه با نام ۵۷ و کشیده با نام ۶۲ تولید می‌شد. نمونه‌ای که در این درگ حضور دارد از نوع کشیدهٔ ۶۲ است و از یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V12 توئین توربو با ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. در سینهٔ ب‌ام‌و ۷۶۰Li پیشرانهٔ بزرگ‌تر ۶ لیتری V12 توئین توربو قرار گرفته اما بااین‌وجود خروجی کمتری معادل ۵۴۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین در بخش پیشرانه‌ها به‌وضوح مایباخ پیروز است.

در هردو خودرو نیروی موتور به چرخ‌های عقب فرستاده می‌شود اما درحالی‌که این کار در مایباخ توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد، گیربکس ب‌ام‌و سه دنده بیشتر دارد؛ اما بدون شک بزرگ‌ترین تفاوت میان این دو خودرو وزن است. مایباخ ۶۲ با ۲۸۰۵ کیلوگرم وزن خودروی بسیار سنگینی است و این موجب می‌شود ب‌ام‌و ۷۶۰Li با وزن ۲۲۷۵ کیلوگرم در برابر آن مثل مزدا میاتا به نظر برسد. خب حالا سراغ رقابت دو خودرو برویم. در درگ با وجود شروع خوب مایباخ، در ادامه این ب‌ام‌و بود که با اختلاف زیادی پیروز شد زیرا ۵۳۰ کیلوگرم اضافه‌وزن مایباخ در مسابقه بسیار به ضرر آن تمام شد و درحالی‌که سدان باواریایی ظرف ۱۲.۹ ثانیه به پایان مسابقه رسید، مایباخ ۰.۷ ثانیه بعد از خط پایان عبور کرد.

همین داستان در مسابقهٔ رولینگ هم تکرار شد و هرچند گیربکس مایباخ سریع‌تر معکوس می‌داد اما ۷۶۰Li به‌راحتی توانست در هردو مسابقهٔ رولینگ پیروز شد. تعجبی ندارد که ب‌ام‌و با وزن بسیار کمتر در آزمایش توقف از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت نیز بهتر عمل کرد؛ اما با توجه به اینکه مایباخ به میزان قابل‌توجهی سنگین‌تر از ب‌ام‌و است، اگر نسخهٔ قوی‌تر ۶۲S در برابر ۷۶۰Li قرار می‌گرفت رقابت منصفانه‌تر می‌شد. نسخهٔ S مایباخ به موتور ۶ لیتری V12 مجهز شده بود که ۶۱۲ اسب بخار قدرت و گشتاور خردکننده‌ای معادل ۱۰۰۰ نیوتن متر تولید می‌کرد.

مشخصات فنی

 مایباخ ۶۲ب‌ام‌و ۷۶۰Li
پیشرانه۵.۵ لیتری V12 توئین توربو۶.۰ لیتری V12 توئین توربو
قدرت۵۵۰ اسب بخار۵۴۵ اسب بخار
گشتاور۹۰۰ نیوتن متر۷۵۰ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکعقبعقب
وزن۲۸۰۵ کیلوگرم۲۲۷۵ کیلوگرم
قیمت نو۵۰۰ هزار پوند۱۲۰ هزار پوند
قیمت کارکرده۸۰ هزار پوند۳۵ هزار پوند

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.