درگ تماشایی اوراکان STO، فراری ۴۸۸ پیستا و پورشه ۹۱۱GT3

درگ تماشایی اوراکان STO، فراری ۴۸۸ پیستا و پورشه ۹۱۱GT3

سوپراسپرت‌های پیست محور در بین علاقه‌مندان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. به همین دلیل، خودروسازان مختلف عمدتاً اقدام به ساخت نسخه‌ای مخصوص پیست از سوپراسپرت‌های خود می‌کنند. جدیدترین نمونه از این خودروها در حال حاضر، پورشه ۹۱۱ GT3 نسل ۹۹۲ و لامبورگینی اوراکان STO هستند. فراری اما چند سالی است که از این بازی کمی عقب نشسته و هنوز نسخه‌ای پیست محور از سوپرکارهای موتور وسط جدیدتر خود مثل F8 تریبوتو را ارائه نکرده است؛ اما آیا آخرین سوپراسپرت پیست محور فراری یعنی ۴۸۸ پیستا که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۸ بازمی‌گردد هنوز هم توانایی سرشاخ شدن با ساخته‌های تازه‌نفس پورشه و لامبورگینی را دارد؟

برای فهمیدن پاسخ این سؤال، کارواو درگی بین این سه سوپرکار پیست محور ترتیب داده است. بله البته این خودروها برای بلعیدن پیچ‌ها و به آتش کشیدن پیست‌ها طراحی شده‌اند اما دیدن رقابت آن‌ها در مسیر مستقیم ۴۰۰ متر هم خالی از لطف نخواهد بود. ۴۸۸ پیستا با اینکه قدیمی‌ترین عضو این جمع است اما به لطف برخورداری از دو توربوشارژر، در مقایسه با دو رقیب تنفس طبیعی خود بیشترین قدرت را دارد. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند که ۷۲۰ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد.

از سوی دیگر، ۹۱۱ GT3 با ۵۱۰ اسب بخار قدرتی که توسط یک پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی تولید می‌شود، ضعیف‌ترین خودروی جمع به‌حساب می‌آید. این پورشه همچنین بیشترین وزن را هم دراین‌بین دارد. هرچند برای GT3 گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم قابل انتخاب است اما نمونهٔ حاضر در این درگ مثل فراری از یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه استفاده می‌کند.

و نهایتاً به جدیدترین نسخه از لامبورگینی اوراکان یعنی نسخهٔ STO می‌رسیم که بشدت روی پیست تمرکز دارد. در سینهٔ این خودرو همان پیشرانهٔ آشنای ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی قرار گرفته که در اینجا هم مثل نسخه‌های پرفورمانته و اوو، ۶۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. بااین‌حال، در STO برخلاف دو نسخهٔ قبلی، سامانهٔ چهارچرخ محرک حذف شده و حالا تمام نیرو به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این باعث کاهش وزن اوراکان به ۱۳۴۰ کیلوگرم شده که آن را به سبک‌ترین عضو این گروه تبدیل کرده است.

با توجه به این اعداد، روی کاغذ به نظر می‌رسد فراری علیرغم سن بالاتر هنوز هم لااقل در خط مستقیم بر دو رقیب دیگر برتری داشته باشد اما این برتری چقدر خواهد بود و آیا پورشه و لامبورگینی می‌توانند به پیستا نزدیک شوند؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.

مشخصات فنی

 فراری ۴۸۸ پیستاپورشه ۹۱۱ GT3لامبورگینی اوراکان STO
پیشرانه۳.۹ لیتری V8 توئین توربو۴.۰ لیتری H6۵.۲ لیتری V10
قدرت۷۲۰ اسب بخار۵۱۰ اسب بخار۶۴۰ اسب بخار
گشتاور۷۷۰ نیوتن متر۴۷۰ نیوتن متر۵۶۵ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته دوکلاچه۷ سرعته دوکلاچه۷ سرعته دوکلاچه
محور محرکعقبعقبعقب
وزن۱۳۸۵ کیلوگرم۱۴۳۵ کیلوگرم۱۳۴۰ کیلوگرم
قیمت۲۵۴,۰۰۰ پوند۱۳۱,۵۳۰ پوند۲۶۰,۰۱۲ پوند

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.