درگ بی ام و M3 محرک عقب و چهارچرخ محرک، تأثیر XDrive چقدر است؟

درگ بی ام و M3 محرک عقب و چهارچرخ محرک، تأثیر XDrive چقدر است؟

ب‌ام‌و M3 از ابتدا تاکنون فقط به‌صورت محرک عقب عرضه می‌شد اما در این نسل برای اولین بار نسخهٔ چهارچرخ محرک XDrive آن‌هم ارائه شده است؛ بنابراین این سؤال پیش می‌آید که وجود این سیستم چقدر روی پرفورمنس M3 تأثیر دارد. برای فهمیدن پاسخ این سؤال، کارواو یک سری مسابقات درگ را بین نسخه‌های محرک عقب و چهارچرخ محرک M3 کامپتیشن برگزار کرده است.

دو نسخه در پیشرانه باهم تفاوت ندارند که این یعنی زیر کاپوت هردو یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو با ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. انتقال نیرو هم در هردو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. تفاوت کلیدی بین این دو نسخه اما غیر از نوع انتقال قدرت، وزن آن‌ها است زیرا نسخهٔ چهارچرخ محرک حدود ۵۰ کیلوگرم سنگین‌تر از برادر محرک عقب است. M3 XDrive همچنین کمی هم گران‌تر است.

با آغاز مسابقه، چسبندگی و کشش بیشتر نسخهٔ چهارچرخ محرک بر وزن اضافی آن غلبه کرده و M3 XDrive در هر سه درگ از حالت ایستاده پیروز می‌شود. هرچند نسخهٔ محرک عقب حرکت را با دندهٔ دو آغاز می‌کند تا بهترین چسبندگی ممکن را داشته باشد اما XDrive لانچ بسیار بهتری دارد و بهترین زمان ۴۰۰ متر را در ۱۱.۳ ثانیه ثبت می‌کند درحالی‌که این رقم برای نسخهٔ محرک عقب ۱۱.۶ ثانیه است. رقابت در دو مسابقهٔ رولینگ اما نزدیک‌تر است و نسخهٔ سبک‌تر محرک عقب در مسافتی طولانی‌تر به پیروزی می‌رسد.

M3 سبک‌تر در آزمایش ترمز هم برنده شد و هرچند با اختلافی جزئی اما زودتر از نسخهٔ XDrive به سکون کامل رسید. آن اختلاف ۵۰ کیلوگرمی در وزن در اینجا هم واقعاً خود را نشان داد. به‌طورکلی، هرچند سامانهٔ چهارچرخ محرک ممکن است باب میلی برخی از علاقه‌مندان نباشد اما بهبودی که در پرفورمنس ایجاد می‌کند غیرقابل کتمان است. از سوی دیگر، ب‌ام‌و به فکر کسانی که سدان سنتی‌تری با انتقال قدرت محرک عقب می‌خواهند هم هست.

مشخصات فنی

 ب‌ام‌و M3 RWDب‌ام‌و M3 XDrive
پیشرانه۳.۰ لیتری I6 توئین توربو۳.۰ لیتری I6 توئین توربو
قدرت۵۱۰ اسب بخار۵۱۰ اسب بخار
گشتاور۶۵۰ نیوتن متر۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکعقبچهارچرخ
وزن۱۷۳۰ کیلوگرم۱۷۸۰ کیلوگرم
قیمت۷۴,۲۵۰ دلار۷۷,۰۱۵ دلار

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.