درگی جالب بین همهٔ نسل‌های فیات ۵۰۰، کوچولوی دوست‌داشتنی ایتالیایی

درگی جالب بین همهٔ نسل‌های فیات ۵۰۰، کوچولوی دوست‌داشتنی ایتالیایی

در کنار سوپراسپرت‌های فراری و لامبورگینی، فیات ۵۰۰ را هم می‌توان یکی از نمادهای خودروسازی ایتالیا دانست. این کوچولوی دوست‌داشتنی برای اولین بار در جولای سال ۱۹۵۷ معرفی شد و به موفقیت و شهرت چشمگیری دست پیدا کرده به‌گونه‌ای که تا زمان پایان تولید در سال ۱۹۷۵ نزدیک به ۳.۹ میلیون دستگاه از آن تولید شد. سپس چندین دهه بعد در سال ۲۰۰۷ فیات دوباره مدل ۵۰۰ را احیا کرده و نسخهٔ جدید این هاچ‌بک شهری را با طراحی رترو معرفی نمود. به‌تازگی هم نسل جدید ۵۰۰ به‌صورت تمام الکتریکی معرفی شده تا این هاچ‌بک نمادین را وارد عصر جدیدی کند. البته غیر از این سه نسل، فیات بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ یک مدل ۵۰۰ دیگر را هم تولید می‌کرد که با نام چینکوچنتو (Cinquecento در زبان ایتالیایی به معنای پانصد) عرضه می‌شد.

حال وب‌سایت موتور وان ایتالیا همهٔ نسل‌های فیات ۵۰۰ را در یک مسابقهٔ درگ جالب در برابر هم قرار داده است. در این درگ، ۵۰۰ موتور عقب مدل ۱۹۷۲، چینکوچنتو اسپرتینگ، ۵۰۰ مدل ۲۰۱۵ و ۵۰۰ الکتریکی جدید حضور دارند. مطمئناً ۵۰۰ موتور عقب بازندهٔ این درگ است زیرا پیشرانهٔ دو سیلندر آن تنها ۱۸ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو حتی نمی‌تواند به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و ۳۲ ثانیه طول کشید تا مسافت ۴۰۰ متر را طی کرد! از سوی دیگر، همان‌طور که انتظار می‌رود ۵۰۰ الکتریکی بی‌سروصدا و به‌راحتی پیروز درگ می‌شود زیرا با ۱۱۸ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین خودروی این رقابت خانوادگی محسوب می‌شود.

نکتهٔ جالب اما حرکت تقریباً پایاپای چینکوچنتو با ۵۰۰ نسل سوم بود آن‌هم با توجه به اینکه تولید این مدل در سال ۱۹۹۸ خاتمه یافت درحالی‌که ۵۰۰ جدید از سال ۲۰۰۷ به بازار آمد و بسیار جدیدتر است. به خاطر این اختلاف سن انتظار داشتیم نتیجهٔ درگ متفاوت باشد. البته چینکوچنتویی که در این رقابت حضور دارد از نوع اسپرتینگ است که به بزرگ‌ترین پیشرانهٔ آن نسل با ۵۴ اسب بخار قدرت مجهز بود. این موجب می‌شود پانصد دهه ۹۰ بتواند شانه‌به‌شانهٔ ۵۰۰ قرن بیست‌ویک که در اینجا به پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری ۶۹ اسب بخاری مجهز است پیش برود.

این چهار ماشین نشان‌دهندهٔ چندین دهه تغییرات در صنعت خودروسازی هستند. در این جمع می‌توانیم ببینیم که چگونه فیات ۵۰۰ از یک خودروی کوچک و کُند به یک هاچ‌بک ساکت تبدیل شده که حالا برای تردد در بزرگراه‌ها هم به‌اندازهٔ کافی سریع است؛ اما علیرغم این تغییرات، فیات ۵۰۰ همچنان نمایندهٔ کاملی از صنعت خودروسازی ایتالیا محسوب می‌شود. نماینده‌ای که با معرفی نسخهٔ الکتریکی برای آینده آماده شده است.

مشخصات فنی

 ۵۰۰ مدل ۱۹۷۲چینکوچنتو۵۰۰ مدل ۲۰۱۵۵۰۰ الکتریکی
پیشرانه۰.۵ لیتری ۲ سیلندر۱.۱ لیتری ۴ سیلندر۱.۲ لیتری ۴ سیلندرالکتریکی
قدرت۱۸ اسب بخار۵۴ اسب بخار۶۹ اسب بخار۱۱۸ اسب بخار
گشتاور۳۰ نیوتن متر۸۸ نیوتن متر۱۰۲ نیوتن متر۲۲۰ نیوتن متر
گیربکس۴ سرعته دستی۵ سرعته دستی۵ سرعته دستیتک سرعته
محور محرکعقبجلوجلوجلو
وزن۵۳۰ کیلوگرم۷۳۵ کیلوگرم۸۰۰ کیلوگرم۱۳۶۵ کیلوگرم
شتاب صفرتاصدنمی‌رسد۱۷.۵ ثانیه۱۵.۱ ثانیه۸.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۳۲.۳ ثانیه۲۰.۳ ثانیه۱۹.۷ ثانیه۱۶.۴ ثانیه

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.