درهای فالکن تسلا مدل X برقی؛ ابتکار خوب، بد، زشت؟

درهای فالکن تسلا مدل X برقی؛ ابتکار خوب، بد، زشت؟

درهای طرح فالکن (بال شاهین) یکی از ویژگی‌های خاص در تسلا مدل X  محسوب می‌شود که باوجود جذابیت‌های فراوان، مورد انتقاد قرار گرفته است.

شاید برخی مالکان خودروی موردبحث به چنین مکانیسم باز و بسته شدن درها علاقه داشته باشند اما واقعیت این است که درهای فالکن تسلا از پیچیدگی غیرضروری رنج می‌برند و فکر نمی‌کنیم بهترین گزینه برای یک خودروی خانوادگی باشند. این‌طور نیست؟ از بین راه‌های ممکن برای باز کردن درب یک خودرو، مکانیسم درب فالکن بدترین راه برای یک خودروی خانوادگی است. این درها ابعاد بزرگی دارند و کودکان به سختی می‌توانند آن‌ها را باز کنند و وقتی دستان شما پر از وسایل باشد این کار تقریباً غیرممکن خواهد بود. همچنین احتمال دارد وزش شدید باد باعث برخورد درها با دیوار یا سقف شود و حتی اگر چیزی در نزدیکی نباشد احتمال آسیب دیدن لولای درها و یا از تنظیم خارج شدن فریم درب وجود خواهد داشت.

این درها از نظر به‌کارگیری تکنولوژی‌های مدرن نیز چندان مناسب نیستند. درب های کشویی خودکار جزو گزینه‌های خوب به شمار می‌روند اما چنین تکنولوژی‌ای در درب های فالکن تسلا بکار نمی‌رود زیرا شاید با شی‌ء دیگری برخورد کنند. البته ما چندین دهه است که می‌دانیم این نوع درها به درد خودروهای خانوادگی نمی‌خورند. سؤال این است که اگر نامناسب بودن چنین طراحی‌ای بسیار بدیهی به نظر می‌رسد پس چرا تسلا از طراحی دیگری برای درب مدل X استفاده نمی‌کند؟

ون‌ها تقریباً از همان سال‌های اولیه پدیدار شدن به درب های کشویی مجهز بوده‌اند. باید اذعان کرد درب های کشویی نیز نقاط ضعف‌هایی دارند. ریل‌های حرکت این درها باید پاک و بدون گردوغبار نگه داشته شود و اگر خودرو از بغل تصادف کند تعمیر مکانیسم عملکرد درب های کشویی مشکلاتی خواهد داشت. همچنین از نظر طراحی نیز این درها باعث ایجاد پیچیدگی‌هایی در خودرو می‌شوند. البته برخی افراد فکر می‌کنند محصولات تسلا جذاب هستند و این میزان درباره مینی ون‌ها کمتر است. به نظر می‌رسد درب های کشویی تنها نقطه تمایز اصلی یک ون و کراس اوور به شمار می‌رود. هر دو نوع خودروها بر اساس محصولات سواری شکل می‌گیرند و صندلی‌های بچه نیز جزو ضروریات آن‌ها به شمار می‌رود. همچنین وقتی می‌خواهید با دوستان خود به گردش بروید از این دو نوع خودرو استفاده نمی‌کنید؛ اما چرا ننگ استفاده از این نوع درها برای مینی ون‌ها بدتر از سایر خودروهاست؟ چون مینی ون‌ها چیزی فراتر از کار عادی خود را ارائه نمی‌کنند.

یک شاسی‌بلند می‌تواند فردگرایی گیرا را بروز دهد درحالی‌که یک استیشن نماد طرفداری از صنعت خودروست. اما یک مینی ون در بهترین حالت حمل‌ونقل خانوادگی را نشان می‌دهد و روی میز هیچ طراح خودرویی نمی‌توانید عجله کردن برای طراحی یک مینی ون را ببینید. تسلا این را می‌داند و درب های فالکن آن نیز به خاطر عدم زیبایی درب های کشویی وجود دارند. برخی افراد می‌گویند کیا کارنیوال ثابت می‌کند مینی ون‌ها مجبور نیستند شبیه مینی ون‌های سنتی باشند. از نظر ما این موضوع درست است و کارنیوال خیلی تلاش دارد چیزی باشد که نیست؛ اما واقعیت این است که طراحی مینی ون‌ها با این ویژگی شناخته می‌شود و تسلا هم علاقه‌ای به استفاده از این نوع طراحی در خودروهای ندارد و درب های فالکن را علیرغم نقاط ضعف خودش ترجیح می‌دهد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.