دانگ فنگ H30 کراس کارکرده بخریم یا نه؟ مشخصات، قیمت، مزایا و معایب

در اوایل سال ۱۳۹۵ بود که ایران‌خودرو از یک خودروی چینی با نام دانگ فنگ H30 کراس رونمایی کرد. دانگ فنگ نامی شناخته شده برای مشتریان بود چراکه کشنده‌های خبرساز این شرکت چندین سال قبل‌تر در جاده‌های کشورمان تردد می‌کردند. ایران‌خودرو محصولی را انتخاب کرده بود که کاملاً با ذائقه مشتریان همخوانی داشت: یک شبه کراس اوور با ساختار هاچبک و البته تا حدودی پر زرق و برق!

H30 کراس قرار بود جای خالی یک کراس اوور ارزان‌قیمت را در سبد محصولات این شرکت پر کند و استقبال اولیه خوبی نیز از آن به عمل آمد. مهم‌ترین نکته درباره این خودرو استفاده از پیشرانه مشهور TU5 بود، پیشرانه‌ای که چندین سال است در ۲۰۶، ۲۰۷، رانا، ۴۰۵، پارس و… بکار می‌رود. البته چند سالی هست که دیگر H30 کراس تولید نمی‌شود اما نمونه‌های کارکرده آن هنوز هم خرید و فروش می‌شوند و ما نیز تصمیم گرفته‌ایم ضمن معرفی کامل این خودرو نگاهی به بازار خرید و فروش، مزایا و معایبش داشته باشیم تا خریداران احتمالی این خودرو با اطلاعات کامل نسبت به خرید اقدام نمایند.

طراحی ظاهری H30 کراس

H30 کراس از پلتفرم قدیمی پژو-سیتروئن استفاده می‌کند و بنابراین طراحی ظاهری آن نیز با محصولات روز دنیا فاصله زیادی دارد. این خودرو با ادعای کراس اوور بودن وارد میدان شد اما در عمل یک هاچبک یا حتی استیشن با ارتفاع بالاتر از سطح زمین بود. H30 کراس اگرچه خودروی متفاوتی است اما طراحی آن را نمی‌توان زیبا دانست. اولین نکته‌ای که درباره ظاهر این خودرو به چشم می‌آید حجم بالای پلاستیک بکار رفته در سراسر بدنه است که اگرچه از زیبایی خودرو می‌کاهد اما برای مشتری‌ای که نگران برخورد خودروی‌اش با خودروها و موانع دیگر است یک مزیت به حساب می‌آید. در بخش جلو چراغ‌های ساده به همراه مه شکن‌های گردی را می‌بینیم که این مه شکن‌ها سنخیت چندانی با کلیت طراحی بخش جلو ندارند. در پروفایل جانبی هم رینگ‌های کوچک‌تر به چشم می‌آیند و قطعاً ایران‌خودرو می‌توانست از رینگ‌های بزرگ‌تر استفاده کند. وقتی به بخش عقب برسید چراغ‌های عمودی را خواهید دید که زیبایی چندانی ندارند و فقط باعث تمایز خودرو از محصولات عادی ایران‌خودرو شده‌اند. در کل نمی‌توان طراحی ظاهری H30 کراس را در وضعیت مطلوبی ارزیابی کرد و فقط باید آن را خودرویی متفاوت در بین محصولات روزمره دانست.

طراحی داخلی H30 کراس

کابین این خودرو نیز همانند طراحی ظاهری متفاوت ظاهر شده است اما لزوماً این به معنی طراحی هیجان‌انگیز و جذاب نیست. همه‌چیز به سادگی در نظر گرفته شده و شاید حتی بتوان برخی نقاط ضعف همچون دسترسی سخت به برخی کلیدها را نیز برشمرد. از نظر کیفیت متریال بکار رفته در کابین H30 کراس هم نباید انتظار زیادی داشته باشید.

پیشرانه و گیربکس H30 کراس

همان‌گونه که گفته شد در دل این خودرو پیشرانه مشهور TU5 قرار دارد. شاید یکی از نقاط قوت H30 کراس در ایران استفاده از همین پیشرانه نام‌آشنا باشد. این نیروگاه آهنین قدرت ۱۰۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۲ نیوتون متری تولید می‌کند. نقطه قوت این خودرو را می‌توان گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی آیسین دانست. پیشرانه موردبحث اگرچه در ۲۰۶ پرقدرت ظاهر شده اما H30 کراس به خاطر وزن بالا خودرویی نسبتاً کند محسوب می‌شود ولی گیربکس یاد شده جور پیشرانه را می‌کشد و تجربه سواری نسبتاً خوبی را به ارمغان می‌آورد. در کل باید دانست این پیشرانه علیرغم مشخصات خوبش در هاچبک پژو با ضعف قدرت در H30 کراس مواجه است و نباید از آن انتظار زیادی داشته باشید. البته هندلینگ H30 کراس بنا بر گزارش مالکان خوب بوده است و سیستم تعلیق نیز انتظارات را برآورده می‌سازد.

کد کلاس (های) خودرو۷۲۳۰۱ و ۷۲۳۰۳ و ۷۲۳۰۴
نوع موتورTU5
حجم موتور (cc)۱.۶ لیتر
حداکثر توان موتور (hp)۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm)۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
تعداد سوپاپ۱۶
نوع سوخت سازگاربنزین
سیستم انژکتوریپاشش چندنقطه‌ای
حداکثر سرعت (km/h)۱۸۳
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)۱۲.۵
سیستم انتقال قدرتگیربکس اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km)۷.۰۴
طول خودرو (mm)۴۳۵۱
عرض خودرو (mm)۱۷۶۰
ارتفاع خودرو (mm)۱۵۲۸
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)۲۶۱۰
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)۱۲۳۰
گنجایش مخزن سوخت (Lit)۵۱
حجم فضای صندوق‌عقب (Lit)۴۱۷- حجم فضای صندوق‌عقب (لیتر) با صندلی‌های تا شده عقب: ۱۱۳۷

امکانات و تجهیزات H30 کراس

خودروهای چینی به آپشن های فراوان مشهور هستند و H30 کراس نیز تا حدی از این قاعده مستثنا نیست. این خودرو با توجه به بازه قیمتی خود از امکاناتی همچون حسگر پارک، نمایشگر ۶.۵ اینچی، سانروف، سیستم تهویه مطبوع خودکار و… سود می‌برد که در مقایسه با خودروهای داخلی بسیار خوب هستند. در لیست زیر می‌توانید تجهیزات کامل این خودرو را مشاهده کنید.

کد کلاس (های) خودرو۷۲۳۰۱ و ۷۲۳۰۳ و ۷۲۳۰۴
ترمزترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی توپر، سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو (ABS+EBD)
کیسه هوای ایمنیراننده، سرنشین جلو و جانبی (۴ عدد)
فرمانهیدرولیکی، با قابلیت تنظیم در ۴ حالت و مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث (MFC)
سیستم تهویهاتوماتیک
سیستم صوتیصفحه‌نمایشی لمسی ۶.۵ اینچی با قابلیت پخش فایل‌های تصویری و دارای پورت AUX،USB و GPS، کارت SD و بلوتوث، ۴ عدد بلندگو و ۲ عدد تیوتر
چراغ‌هاچراغ‌های عقب LED دار و چراغ‌های جلو LED کریستالی، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب
آینه‌هاآینه‌های جانبی برقی، گرم‌کن دار دارای راهنما
شیشه‌هاشیشه‌بالابرهای جلو و عقب برقی
تزئیناتصندلی پارچه‌ای ۲ رنگ، روکش چرمی غربیلک فرمان، تزئینات طرح متال، قطعات تزیینی دور بدنه، آیینه‌های جانبی و سپرهای هم‌رنگ بدنه
تجهیزات ایمنیسیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قفل میکرو سوییچی درب‌ها، سنسور دنده‌عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب و دوربین دید عقب، ایزوفیکس
رینگ و لاستیک“۷۲۳۰۱ و ۷۲۳۰۳: رینگ‌اسپرت آلومینیومی ۱۶ ۲۰۵/۵۰R و ۷۲۳۰۴: رینگ فولادی “
صندلیصندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت، صندلی‌های عقب تاشو
سایر تجهیزاتجا عینکی، اسپویلرعقب، کامپیوتر سفری، چراغ مطالعه جلو و عقب، سان روف برقی

قیمت H30 کراس

مدلمشخصاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
دانگ فنگ H30 کراستیپ ۱ مدل ۹۸توقف تولید۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دانگ فنگ H30 کراستیپ ۲ مدل ۹۸توقف تولید۶۵۵,۰۰۰,۰۰۰

رقبای H30 کراس

از آنجایی که H30 کراس دیگر تولید نمی‌شود بنابراین نمی‌توان نمونه صفرکیلومتر آن را پیدا کرد اما نمونه‌های کارکرده آن را می‌توان با قیمت حوالی ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در بازار خریداری نمود. با این مبلغ شما می‌توانید خودروهای گیربکس اتوماتیک کارکرده همچون دنا پلاس توربو اتوماتیک، پژو ۲۰۷، ام وی ام X22 و… را انتخاب نمایید.

دو خودروی اول به عنوان تولیدات ایران‌خودرو از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند و در بازار کارکرده‌ها نیز طرفداران بیشتری دارند. دنا پلاس توربو اتوماتیک از نظر طراحی خودروی زیباتری است و پیشرانه قوی‌تر آن باعث برتری نسبت به H30 کراس می‌شود. ۲۰۷ نیز جزو محبوب‌ترین گزینه‌ها برای جوانان است اما فضای داخلی آن کوچک‌تر از رقیب چینی است و شاید خانواده‌ها خیلی به سراغ ۲۰۷ اتوماتیک نروند.

X22 به عنوان یکی از خودروهای متمایز این چند سال نظرات زیادی را به خود جلب کرده است و می‌توان نمونه‌های کارکرده آن را با حدود قیمت ۴۲۰ میلیون تومان پیدا کرد. این خودرو نیز تجهیزات مناسبی دارد و ام وی ام ثابت کرده حداقل به مدت چند سال قطعات و خدمات آن را تأمین می‌کند. البته پیشرانه ۱.۵ لیتری X22 کم‌رمق‌تر از H30 کراس است و این موضوع در نسخه اتوماتیک که فاقد حالت تعویض دستی است خودش را بیشتر نشان می‌دهد؛ بنابراین اگر توان و کشش خودرو برای شما اهمیت زیادی دارد شاید X22 گزینه بهتری نباشد. در بین این خودروها شاید ۲۰۷ اتوماتیک بازار دست‌دوم بهتری نسبت به مدل‌های دیگر داشته باشد و در هنگام خرید H30 کراس باید به این نکته دقت کنید.

مزایا و معایب H30 کراس

پیشرانه H30 کراس را می‌توان هم جزو مزایا و هم جزو معایب این خودرو دسته‌بندی کرد. فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش نکته‌ای است که خیال خریداران را می‌تواند راحت کند زیرا بخش فنی این خودرو با ۲۰۶ و ۲۰۷ مشابه بوده و قطعات آن به وفور در بازار وجود دارند؛ اما از طرف دیگر این پیشرانه فاقد توان مناسب برای به حرکت درآوردن جثه سنگین‌تر H30 کراس است و به همین خاطر مالک باید فشار مضاعفی به پیشرانه وارد کند که همین موضوع به معنی مصرف سوخت و استهلاک بیشتر خواهد بود. از دیگر نقاط قوت این خودرو می‌توان به گیربکس اتوماتیک ساخت آیسین و تجهیزات زیاد اشاره کرد. معایب این خودرو نیز شامل طراحی نه چندان زیبا، گران بودن قطعات تزئینی نسبت به خودروهای داخلی اشاره کرد.

مزایا و معایب دانگ فنگ H30 کراس
مزایامعایب
فراوانی قطعات پیشرانه TU5ضعیف بودن پیشرانه
تجهیزات مناسبطراحی ناموزون
گیربکس باکیفیت ساخت آیسینکیفیت نه چندان خوب ادوات داخلی

جمع‌بندی

دانگ فنگ H30 کراس خودرویی متفاوت برای بازار خودروی ایران بود که با وضع تحریم‌ها دیگر تولید نشد و همین موضوع می‌تواند روی انتخاب آن به عنوان خودرویی دست‌دوم تأثیرگذار باشد. اگرچه پیشرانه TU5 بکار رفته در این خودرو از نظر قطعات و خدمات پس از فروش مشکلی ندارد اما به علت بدنه سنگین‌تر توان و کشش کمتری را ارائه می‌کند و به همین خاطر نباید انتظار شتاب بالایی را از این خودروی چینی داشته باشید. از طرفی طراحی ظاهری و داخلی H30 کراس خیلی زیبا نیست و تنها باید به متفاوت بودن آن بسنده کنید. در بازار دست‌دوم‌ها نیز نباید H30 کراس را خودرویی پرطرفدار دانست و شاید برای فروش آن مدت‌زمان زیادی نیاز باشد. همچنین قطعات ظاهری این خودرو قیمت بالایی دارند و پیدا کردن آن‌ها نیز شاید زمان‌بر باشد؛ اما از طرفی این خودرو تجهیزات و امکانات زیادی نسبت به رقبای داخلی دارد و گیربکس اتوماتیک آن نیز می‌تواند موجب آرامش خیال در ترافیک شود. شاید بهتر باشد در زمان انتخاب این خودرو دوباره فکر کنید…

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
7 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.