دانشمندان پاسخ می‌دهند: چرا عروس دریایی نمی‌میرد و جوان می‌ماند؟

دانشمندان پاسخ می‌دهند: چرا عروس دریایی نمی‌میرد و جوان می‌ماند؟

دانشمندان اسپانیایی، به سرنخ‌هایی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد چه چیزی باعث می‌شود عروس دریایی (چتر دریایی) زندگی جاودانه‌ای داشته باشد.

عروس دریایی، موجود عجیبی است که نه تنها پیر نمی‌شود بلکه مکررا به حالت جوانی باز می‌گردد و عمری طولانی دارد.  دانشمندان اسپانیایی اکنون موفق شده‌اند تا حدی رمز ژنتیکی این موجود جاودانه را کشف کنند. محققان امیدوار هستند با همین سرنخ‌های جدید و کشف راز جاودانگی عروس دریایی، بتوانند راهکاری برای عمر طولانی‌تر و جاودانگی انسان پیدا کنند.

راز جاودانگی عروس دریایی راهی برای طول عمر انسان

«ماریا پاسکوال تورنر»، «ویکتور کوسادا» و همکارانش در دانشگاه اویدو در مطالعه جدیدی که نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences  منتشر شد، توالی ژنتیکی چتر دریایی یا همان Turritopsis dohrnii را ترسیم کردند. این گونه عروس دریایی در واقع، تنها گونه شناخته شده‌ای است که می‌تواند مکررا جوان شود و بعد از تولید مثل مجددا وارد مرحله لاروی می‌شود.

محققان می‌گویند، اگرچه بسیاری از انواع چترهای دریایی توانایی معکوس کردن روند پیری و بازگشت به مرحله لاروی را دارند، اما اکثر آنها پس از رسیدن به بلوغ جنسی این توانایی را از دست می‌دهند ولی  T. dohrnii اینطور نیست و مکررا جوان می‌شود.

«مونتی گراهام»، کارشناس چتر دریایی و مدیر موسسه اقیانوس شناسی فلوریدا که در این تحقیق حضوری نداشت، می گوید: «ما می‌دانیم که این گونه چتر دریایی، می‌تواند برای 15 تا 20 سال چنین رویکردی را از خود نشان دهد.»

محققان با مقایسه توالی ژنتیکی T. dohrnii و توالی ژنتیکی Turritopsis rubra، به سرنخ‌های جدیدی در مورد راز جاودانگی عروس دریایی دست یافته‌اند.

آنها دریافتند که T. dohrnii دارای تغییراتی در ژنوم خودش است که ممکن است به این موجود در کپی و ترمیم DNA کمک کند. همچنین به نظر می‌رسد این گونه چتر دریایی در حفظ انتهای کروموزوم‌هایی به نام تلومر بهتر عمل می‌کنند. در انسان و سایر گونه‌ها، طول تلومر با افزایش سن کاهش می‌یابد.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.