خودروسازی چین در ۱۱ ماه ابتدای سال ۲۰۲۲ بیش از ۲.۷ میلیون خودرو صادر کرده‌اند!

خودروسازی چین در ۱۱ ماه ابتدای سال ۲۰۲۲ بیش از ۲.۷ میلیون خودرو صادر کرده‌اند!

صنعت خودروی چین در سال ۲۰۲۲ عملکردی بسیار خوب داشته و بیش از ۲.۷ میلیون دستگاه خودرو را به بازارهای جهانی صادر کرده است. از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲، چینی‌ها ۲.۷۸۵ میلیون دستگاه خودرو صادر کرده‌اند که رشد ۵۵.۳ درصدی را نشان می‌دهد!

یین تونگ یوئه مدیرعامل چری پیش‌بینی می‌کند آمار نهایی صادرات صنعت خودروی چین در سال ۲۰۲۲ از ۳ میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت؛ اما ۱۰ کشوری که بیش از کل دنیا میزبان خودروهای چینی بوده‌اند به ترتیب آمریکا، مکزیک، روسیه، بریتانیا، بلژیک، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، استرالیا و امارات متحده عربی هستند. بزرگ‌ترین صادرکنندگان چینی از نظر حجم صادرات نیز خودروسازان سایک، چری، تسلا چین، چانگان، دانگ فنگ، جیلی، گریت وال، بایک، جک و سینوتراک نام دارند. سایک در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ میلادی ۷۸۴ هزار دستگاه خودرو صادر کرده که حدود ۲ برابر چری بوده است. این ۱۰ برند چینی در مجموع ۲.۵۱۴ میلیون دستگاه خودرو را به بازارهای جهانی صادر کرده‌اند و بنابراین بیش از ۹۰ درصد کل صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

اما صنعت خودروی چین در ۱۱ ماهه ابتدایی سال پیش ۵۹۳ هزار دستگاه خودرو با قوای محرکه جدید NEVs صادر کرده که ۴۳.۳ درصد این خودروها ساخت تسلا چین بوده‌اند. به‌طور خاص می‌توانیم به ماه نوامبر ۲۰۲۲ اشاره کنیم که میزان صادرات این دسته از خودروها ارزشی معادل ۳.۲ میلیارد دلار آمریکا داشته و نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رشد ۱۶۵ درصدی را نشان می‌دهد. بزرگ‌ترین واردکنندگان خودروهایی با قوای محرکه جدید کشورهای اروپایی همچون بلژیک و بریتانیا بوده‌اند و حدود ۷۰ درصد واردات این خودروها را به خود اختصاص داده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهند در اروپا از هر ۱۰ خودروی دارای قوای محرکه جدید ۱ خودرو ساخت کشور چین هستند.

به دلیل تفاوت‌ها در طراحی زنجیره تأمین و مقیاس تولید، خودروسازان چینی استراتژی‌های صادراتی متفاوتی دارند. کمپانی‌های جدیدتر معمولاً اولویت خود را حضور در بازار اروپا اعلام کرده‌اند زیرا اروپایی‌ها آمادگی بیشتری برای پذیرش خودروهایی با قوای محرکه جدید داشته و زیرساخت‌های آن‌ها نیز بهتر است. برای مثال می‌توانیم به شرکت‌هایی همچون نیو، ژیپنگ و یویاه اشاره کنیم که همگی به دنبال تصاحب بازارهای اروپایی هستند. این کمپانی‌ها یا صادرات مستقیم دارند و یا اینکه با نمایندگی‌های محلی کار می‌کنند و یا فروشگاه‌های مستقیم خودشان را تأسیس کرده‌اند.

از طرف دیگر خودروسازان چینی سنتی را داریم که مقاصد صادراتی آن‌ها متنوع بوده و از آسیا و آفریقا تا اروپا و آمریکا را شامل می‌شود. روش‌های صادراتی این دسته از خودروسازان منعطف‌تر بوده و برخی به‌صورت مستقیم صادرات دارند درحالی‌که برخی اقدام به تأسیس کارخانه‌های محلی کرده‌اند و برخی هم سهام شرکت‌های دیگر را خریداری نموده‌اند. در مجموع می‌توان گفت جهانی‌سازی به یک طرح مهم فراینده در کل صنعت خودرو بدل خواهد شد و احتمال می‌رود خودروسازان چینی در آینده سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. حتی کار به جایی رسیده که مدیران ارشد خودروسازان اروپایی از هجوم برندهای چینی ابراز نگرانی می‌کنند و کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس دراین‌باره هشدار داده است.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.