خودروسازی چین برای کسب سود از تحریم روسیه آماده می‌شود

خودروسازی چین برای کسب سود از تحریم روسیه آماده می‌شود

بسیاری از برندهای مشهور ژاپنی، اروپایی و امریکایی، بازار خودرو روسیه را تحریم کرده‌اند. این شرایط فرصتی استثنایی برای خودروسازی چین است تا پهناورترین کشور جهان را بیش از پیش جذب محصولات خود کند.

هیوندای، تویوتا، فولکس واگن و بی‌ام‌و سهم بزرگی از بازار خودرو روسیه دارند. این شرکت‌ها با آغاز جنگ اوکراین، تصمیم به توقف عرضه‌ی محصول در روسیه گرفته‌اند. در سمت دیگر ماجرا، تولیدکنندگان چینی امکان عرضه‌ی خودرو برای بازار ۱۴۴ میلیون نفری روسیه را دارند.

از حدود سال‌های ۲۰۱۰ به بعد، شرکت‌های گریت‌وال، جیلی، چری، بی‌وای‌دی و هاوال، عرضه‌ی گسترده‌ی خودرو به روسیه را آغاز کردند. البته برندهای بزرگ چینی، ممکن است در آینده با خطر تحریم اروپا و امریکا به دلیل همکاری با روسیه روبرو شوند. به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که تامین خودرو برای روسیه، از طریق برندهای کمتر شناخته شده‌ی چینی انجام شود.

شرکت‌های مثل جیلی و بی‌وای‌دی، در بازار اروپا و امریکا فعال هستند. جیلی به عنوان سهام‌دار اصلی در خودروسازی ولوو سوئد، نمی‌تواند نسبت به تحریم‌های روسیه بی‌تفاوت باشد و بنابر اظهارات رسمی، موقتا فعالیت در این کشور را متوقف کرده است. بی‌وای‌دی نیز، قطعات مرتبط با خودروهای برقی و اتوبوس الکتریکی برای چند شرکت امریکایی تولید می‌کند. بسیاری دیگر برندهای چینی نیز سرمایه‌گذاری سنگین در جهت افزایش کیفیت خودرو و صادرات به امریکا یا اروپا داشته‌اند.

در سال ۲۰۲۱، تعداد ۱۲۲,۸۰۰ دستگاه خودروی چینی به روسیه صادر شده است. این آمار در مقایسه با سال ۲۰۲۰، تقریبا سه برابر افزایش نشان می‌دهد. علاوه‌بر خودروهای وارداتی از چین به روسیه، کارخانه‌های مونتاژ گریت وال و جیلی نیز در این کشور، فعال هستند.

بازار روسیه، وابستگی شدید به خودروهای وارداتی ندارد و حدود ۸۰ درصد نیاز خود را با شرکت‌های روسی یا کارخانه‌های مونتاژ کار وابسته به برندهای خارجی، تامین می‌کند. سال گذشته، ۱۸ درصد بازار خودروی روسیه به تعداد ۱/۶۷ میلیون دستگاه، مختص خودروهای وارداتی بوده است.

هاوال، پرفروش‌ترین برند چینی در بازار روسیه محسوب می‌شود و سال ۲۰۲۱، رتبه‌ی دوازدهم این ناحیه را از نظر تقاضا در اختیار داشته است. بعد از هاوال با صادرات ۳۹ هزار خودرو به روسیه، چری و جیلی به ترتیب ۳۷ هزار و ۲۴ هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه به این کشور صادر کرده‌اند.

ظهور مشکلات اقتصادی در روسیه، کاملا به نفع خودروسازی چین نخواهد بود و برندهای فعال در این کشور را با کمبود تقاضا و قدرت خرید مردم روبرو خواهد کرد. این شرایط، سرعت رشد خیره‌کننده‌ی فروش برای خودروهای چینی در روسیه را کاهش خواهد داد. قبل از آغاز حمله به اوکراین، هاوال و چری توانسته بودند به رتبه‌های ۱۰ و ۱۱ پرفروش‌ترین برندهای خودرو در روسیه برسند. همچنین در فصل پاییز، تقاضا برای چری اکسید (برند جدید زیرمجموعه‌ی چری) بیش از لکسوس بوده است.

رنو هنوز تحریم خودروسازی روسیه را اجرا نکرده است. این مجموعه، مالک اتوواز (AvtoVAZ) بزرگ‌ترین گروه تولیدکننده‌ی وسایل نقلیه در روسیه و عرضه‌ی کننده لادا است. اگر اتوواز به هر دلیل تعطیل شود، ۲۴ درصد از کل بازار خودرو روسیه، حذف خواهد شد و کمبودها با شدتی بسیار بالا تاثیرگزار می‌شوند. شرکت کره‌ای کیا نیز، کارخانه‌های متعددی در روسیه دارد و حدود ۱۴ درصد از کل بازار این کشور را، تامین می‌کند.

پس از آغاز جنگ در اوکراین، صادرات خودرو به روسیه ۷۰ درصد کاهش داشته است. چنانچه رنو و کیا با فشار سیاسی اروپا و امریکا مجبور به توقف فعالیت در روسیه شوند؛ بیش از یک‌سوم کل بازار خودرو روسیه، خالی خواهد شد. 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
3 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.