جیپ و استلانتیس چین را به دخالت سیاسی در سرمایه‌گذاری مشترک متهم کردند

جیپ و استلانتیس چین را به دخالت سیاسی در سرمایه‌گذاری مشترک متهم کردند

جیپ و استلانتیس به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروسازان در دنیا مدعی شدند شاهد دخالت‌های سیاسی در کشور چین بوده اند. این خودروساز می‌گوید در طول ۱۲ سالی که به‌صورت جوینت ونچر با شرکت گک چین کار می‌کرده چنین دخالت‌هایی را تجربه کرده است. به گزارش بلومبرگ و به نقل از مجله درایو، کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس اظهار داشت گروه گک در زمانی که معامله افزایش سهام استلانتیس از ۵۰ به ۷۵ درصد در ژانویه ۲۰۲۲ انجام شد کارهایی را که قرار بود انجام دهد انجام نداد.

تاوارس می‌گوید:

ما در طول سال‌های گذشته بیش از پیش شاهد دخالت‌های سیاسی در فضای کسب‌وکار چینی‌ها بوده‌ایم. ما نمی‌خواهیم قربانی تحریم‌های متقابل باشیم، همان‌طوری که اخیراً برای برخی شرکت‌ها در دیگر نقاط دنیا اتفاق افتاده است.

از طرف دیگر گروه گک چین مدعی شده به بن بست رسیدن جوینت ونچر با جیپ تقصیر این شرکت نبوده و استلانتیس در دستیابی به موفقیت ناکام بوده است که دلیل آن‌هم عدم احترام به مصرف‌کنندگان در بازار خودروی چین به شمار می‌رود. این خودروساز چینی اظهار می‌دارد:

جوینت ونچر موردبحث نتوانست مکانیسم عملیاتی ارزشمندی را به منظور هماهنگی با محیط بسیار رقابتی بازار چین تثبیت نماید و به همین خاطر در سال‌های اخیر با ضررهای پی‌درپی مواجه بود.

بنا به گفته جیپ و استلانتیس، این جوینت ونچر در حال ضرر دادن بوده به‌طوری‌که برای نجات خود از این باتلاق مجبور به تحمل ضرر ۲۹۷ میلیون دلاری شده است. تا ژانویه ۲۰۲۲ خودروسازان خارجی در چین باید جوینت ونچر ۵۰/۵۰ را با شرکت‌های داخلی تأسیس می‌کردند اما پس از این تاریخ بود که مجوز افزایش سهم خارجی‌ها در این جوینت ونچرها صادر شد. استلانتیس و گروه گک از زمان تأسیس این جوینت ونچر در سال ۲۰۱۰ تاکنون شراکتی ۵۰/۵۰ داشته‌اند.

در طول این ۱۲ سال جیپ و استلانتیس خودروهایی همچون چروکی، رنگید، کامپس و گرند کامندر را بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ در کشور چین عرضه کرده اند. دیگر برند استلانتیس یعنی فیات نیز خودروهایی برای این کشور را از طریق جوینت ونچر با گک تولید و عرضه می‌کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به سدان ویاگو و هاچبک اوتیمو اشاره کرد که سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ عرضه شدند. البته جیپ و استلانتیس اعلام کرده پس از فروپاشی این جوینت ونچر در بازار چین باقی خواهد ماند و محصولات هیبریدی را از طریق شبکه نمایندگی‌های کنونی عرضه خواهد کرد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.