جک T6، بارکشی بلندقامت از کرمان موتور

جک T6، بارکشی بلندقامت از کرمان موتور

سام کاویانی: بازار خودروهای پیکاپ کشور، بازاری بکر و تشنه محصولاتی مدرن و جدید است. بی‌شک سلطان فعلی این بازار خودروی نام‌آشنا و سخت محبوب تویوتا هایلوکس است؛ اما قیمت نجومی هایلوکس چون مانعی بلند سد راه مشتریان مشتاق آن است. از طرفی، پیکاپی ارزان‌تر و مشابه ای نیز تاکنون از سوی نمایندگان ایرانی دیگر برندهای ژاپنی ازجمله نیسان، مزدا، میتسوبیشی و… وارد کشور نشده تا بلکه جوابگوی تقاضای نه‌چندان کم خریداران بالقوه این طیف از خودروها باشد. با عنایت به چنین به وضعی، برخی از خودروسازان داخلی دست به کار شدند تا با ارائه محصولات ارزان‌تری بخشی از این تقاضا را پوشش دهند. از همین رو شاهد مونتاژ انواع و اقسام پیکاپ‌های چینی درمجموعه‌های داخلی هستیم که در قیاس با ژاپنی‌های جان‌سخت از کیفیت و تکنولوژی پایین‌تری برخوردارند. ازجمله معروف‌ترین این پیکاپ‌ها می‌توان به کاپرا اشاره داشت؛ اما این بلندقامت چینی در آتیه‌ای نزدیک رقیب نزدیکی را پیش روی خود خواهد دید که جک T6 نام دارد.

جک T6 از جدیدترین محصولات سازنده خود به شمار می‌آید و برای نخستین بار، ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در معرض دید عموم نهاده شد. این خودرو جانشینی برای پیکاپ جک RUICHI ǁ محسوب می‌شود که البته خود این پیکاپ هم نمونه‌ای به‌شدت بهسازی شده از خودروی رسوا و بدنام جک ۴R3 به شمار می‌آید؛ اما دلیل رسوایی و بدنامی جک ۴R3 چه بود؟

درواقع، جک ۴R3 نسخه‌ای کاملاً شبیه‌سازی‌شده از پیکاپ معروف فورد F150 بود و زمانی هم که نخستین تصاویر از آن انتشار یافت، شرکت فورد کمپانی جک را تهدید به شکایت نمود و از همین رو، جک ۴R3 هرگز به بازار راه نیافت و سازنده چینی از عرضه آن کلاً منصرف شد.

جک T6 درمجموع از نمایی معقول و جذابی برخوردار است و کمابیش اغلب مؤلفه‌های لازم در طراحی یک پیکاپ امروزی و مدرن را در پیکره خود جمع نموده است. گلگیرهای عضلانی در جلو، خطوط نرم روی کاپوت و فرم زیبای چراغ‌های جلو در آن، مجموعاً نمای چشم‌نوازی را برای کادر جلویی آن به ارمغان آورده‌اند. در میانه جلوپنجره نیز، به‌جای آرم سنتی این سازنده نام جک با فونتی درشت و لاتین برجسته شده است. در این میان، چراغ‌های عقب این خودرو چندان زیبا نیستند و در تلفیق با سپر کوچک عقب آن، نمایی کاملاً معمولی و پیش پا افتاده را برای این قسمت مهیا نموده‌اند. درنهایت، طرح بدنه جک T6 را در قیاس با دیگر هم‌وطن مونتاژی آن در ایران یعنی کاپرا می‌توان کمی زیباتر، ظریف‌تر و نرم‌تر دانست که پتانسیل جذب مشتریان جوان‌تر را به‌خوبی در دل خود دارد.

طراحی داخل کابین جک T6 نسبتاً ساده بوده و چندان مدرن و امروزی نیست. پشت فرمان یک پانل با طرحی اسپرتی تعبیه شده که سرعت‌سنج و دورشمار در آن دیده می‌شوند. در میانه کنسول هم یک صفحه نمایش لمسی بزرگ جای گرفته است و تجهیزات دیگری هم ازجمله سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و درگاه USB، سیستم مسیریاب ماهواره‌ای، بلوتوث، اینترنت هم در کابین دیده می‌شوند. صندلی‌ها هم از پوشش چرمی با دوختی قرمز رنگ بهره می‌برند. طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۵۳۱۵/۱۸۳۰/۱۸۱۵ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن نیز برابر با ۳۰۹۰ میلی‌متر است. وزن خالص نسخه بنزینی این خودرو معادل ۱۷۶۰ کیلوگرم و مدل دیزلی آن ۱۸۱۵ کیلوگرم است.

از لحاظ ایمنی، جک T6 موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین شده است و به اقلامی همچون دو عدد کیسه هوا با سامانه‌های ABS و EBD مجهز است. بدنه آن نیز از فولاد کششی با مقاومت بالا ساخته شده است. جک T6 تنها با دو پیشرانه قابل سفارش است که البته هر دوی آنها چهار سیلندر هستند. پیشرانه نخست نسخه‌ای دیزلی به حجم ۲.۸ لیتر است که از توانی معادل ۱۲۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۵۰ نیوتن متر برخوردار است و آن دیگری نیز، نمونه‌ای کمی مدرن‌تر و بنزینی بوده و با حجم ۲ لیتر توانی معادل ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۹۶ نیوتن متری را تولید می‌کند. نیروی حاصل از این دو پیشرانه به‌واسطه یک گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخ‌های این خودرو منتقل می‌شود. نسخه بنزینی جک T6 از استاندارد آلایندگی یورو ۵ و نسخه دیزلی آن از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره می‌برد.

بهای جک T6 در بازار چین از ۸۵,۸۰۰ یوآن (۱۳,۰۰۰ دلار) شروع و به ۱۰۱,۸۰۰ یوآن (۱۵,۴۰۰ دلار) ختم می‌گردد. در خاتمه، جک T6 را می‌توان پیکاپی نسبتاً جذاب، مدرن و با تجهیزات رفاهی مناسب دانست که اگر با بهای مناسب و شرایط خرید مطلوبی عرضه شود شانس موفقیت آن در بازار وانت‌بارهای کشور بسیار بالا خواهد بود.

منابع: JACEN.JAC.COM.CN CARNEWSCHINA.COM

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
3 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.