جوینت ونچر استلانتیس گک، سازنده جیپ در چین رسماً ورشکست شد

جوینت ونچر استلانتیس گک، سازنده جیپ در چین رسماً ورشکست شد

استلانتیس رسماً ورشکستگی جوینت ونچر GAC-FCA در چین را اعلام کرده و خبر از پایان تولید خودروهای جیپ در این کشور داده است. این شرکت در جولای گذشته پس از یک دورهٔ طولانی کاهش فروش و تنش با شریک خود، گک، از جوینت ونچر خارج شد؛ بنابراین، حضور جیپ در بازار چین ازاین‌پس صرفاً به واردات محدود خواهد شد. این در حالی است که جیپ یکی از اولین برندهای خارجی بود که وارد بازار این کشور شد. البته استلانتیس اطمینان داده است که به ارائهٔ خدمات باکیفیت به خریداران کنونی و آیندهٔ جیپ در چین ادامه خواهد داد. از سوی دیگر، گک هم اعلام کرده است که ورشکستگی این جوینت ونچر تأثیر بزرگی روی فعالیت شرکت نخواهد گذاشت. البته بدهی‌های این جوینت ونچر ۷.۳ میلیارد یوآن معادل یک میلیارد دلار بوده که ۱۱ درصد از دارایی‌های آن بیشتر است.

داستان جیپ در چین در سال ۱۹۸۴ آغاز شد یعنی زمانی که AMC (آمریکن موتورز، مالک سابق جیپ) اولین جوینت ونچر برای تولید خودرو توسط یک برند آمریکایی در چین را ایجاد کرد. مالکان آیندهٔ جیپ یعنی کرایسلر، FCA و استلانتیس نیز این رویه را ادامه دادند اما عملکرد مالی جوینت ونچر طی سال‌های اخیر کاملاً ناامیدکننده بوده است. در سال ۲۰۲۱، فروش جیپ در چین با ۵۰ درصد کاهش به ۲۰,۳۹۶ دستگاه رسید و این به تعطیلی کارخانهٔ تولید انجامید. این مشکل در سال ۲۰۲۲ بدتر شد و تا پیش از اعلام ورشکستگی جوینت ونچر، جیپ کمتر از ۲ هزار دستگاه خودرو در چین فروخته بود.

در ابتدا استلانتیس قصد داشت سهم خود در جوینت ونچر با گک را از ۵۰ درصد به ۷۵ درصد افزایش دهد اما چند ماه بعد به دلیل عدم همکاری گک و مداخلات سیاسی، تصمیم به خروج از توافق گرفت. از سوی دیگر، گک هم استلانتیس را متهم کرد که به خریداران چینی بی‌احترامی می‌کند و شریک قابل‌اعتمادی نیست. ازجمله مدل‌هایی که توسط جوینت ونچر FCA-GAC از سال ۲۰۱۰ در چین تولید می‌شد می‌توان به رنگید، کامپس، چروکی و گرند کُماندر اشاره کرد که آخری به‌طور خاص برای بازار این کشور طراحی شده بود. حال باید دید استلانتیس چه مدل‌هایی را به‌صورت وارداتی در چین عرضه خواهد کرد.

به گفتهٔ کارشناسان، ازآنجایی‌که خودروسازان چینی فاصلهٔ خود با شرکای خارجی را خیلی کم کرده و یا حتی از آن‌ها پیشی گرفته‌اند، در سال‌های آینده شاهد نابودی جوینت ونچرهای بیشتری خواهیم بود؛ به‌عبارت‌دیگر، به نظر می‌رسد خودروسازان چینی فکر می‌کنند دیگر نیازی به شراکت با برندهای بزرگ جهانی ندارند و به همین دلیل، جوینت ونچرهای خودرویی در چین در خطر خواهند بود.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.