جنگ تن‌به‌تن! پورشه ۹۱۱ توربو در برابر هوندا NSX

جنگ تن‌به‌تن! پورشه ۹۱۱ توربو در برابر هوندا NSX

۲۵ سال پیش هوندا سوپراسپرتی بنام NSX را معرفی نمود. خودرویی موتور وسط که با هندلینگ عالی، سرعت بالا، راحتی بی‌نظیر و قابلیت استفادهٔ روزمره، برای رقابت مستقیم با فراری و پورشه طراحی شده بود؛ اما باوجود ارائهٔ استانداردهای جدید در این کلاس، هوندا موفق به منصرف کردن افراد از خرید برندهای اروپایی و وسوسه آن‌ها به خرید NSX نشد و نهایتاً تولید آن‌را در سال ۲۰۰۵ متوقف کرد. سریعاً به یک دهه جلوتر می‌آییم یعنی زمانی که NSX مجدداً جهت به سر گذاشتن تاج سوپراسپرت‌ها متولد شد؛ اما این بار NSX با فناوری هیبریدی و با استفاده از تکنولوژی بسیار بالا و مواد سبک‌وزن ساخته شده است. نسل دوم کاملاً جدید NSX از هر لحاظ پیشروتر از سلف خود است.

بااین‌حال رقابت هنوز هم متوقف نشده است چراکه پورشه ۹۱۱ توربو هنوز هم یکی از پیشرفته‌ترین و هیجان‌انگیزترین خودروهای این کلاس است. فیس‌لیفت اخیری که روی این خودرو انجام گرفته است قدرت بیشتر و مواردی چون سیستم چهارچرخ محرک، توربوشارژر دوقلو و آئرودینامیک فعال را به آن اضافه کرده است. بعلاوه، تمامی این متعلقاتِ عملکرد بالا در یک پکیج استاندارد برای ۹۱۱ ارائه شده است که این یعنی ارائهٔ خودرویی کاربردی، مناسب، معقول و با قابلیت استفادهٔ روزانه؛ اما آیا پیشرفته‌ترین سوپراسپرت ژاپنی می‌تواند قهرمان سنگین‌وزن آلمانی را ناک اوت کند؟

شروع رقابت

قوای محرکه

هر دو خودرو از پیشرانه‌های شش سیلندر با دو توربوشارژر استفاده می‌کنند اما درحالی‌که پورشه رویکردی کاملاً درون‌سوز دارد، هوندا دو موتور الکتریکی را برای همکاری با موتور V6 ارائه کرده است که یکی در محور جلو و دیگری بین گیربکس و موتور بنزینی نصب شده است. با کمال تعجب، پورشه که صرفاً از پیشرانهٔ بنزینی استفاده می‌کند گشتاور بیشتری از قوای محرکهٔ هیبریدی هوندا دارد.

آئرودینامیک

هوندا در NSX از یک سیستم مدیریت جریان هوای کامل استفاده کرده است که این سیستم شامل آئرودینامیک فعال می‌شود. طراحی بیرونی خودرو نیز با توجه به مدیریت کامل جریان هوا طراحی شده است. در مقابل ۹۱۱ هم در جلو دارای طراحی کاملاً آئرودینامیک و در عقب مجهز به یک اسپویلر است.

فضای بار

قطعاً شما یک سوپراسپرت را برای همه‌کاره بودن آن خریداری نمی‌کنید اما صندوق بار کوچک ۱۱۰ لیتری NSX حتی در دنیای سوپراسپرت‌ها هم ناامیدکننده است. این در حالی است که ۹۱۱ به لطف صندوق بار بزرگ‌تر، صندلی‌های ۲+۲ و دید بسیار عالی، خودرویی کاربردی‌تر است.

نتیجه

مقام اول پورشه ۹۱۱ توربو

پورشه ۹۱۱ ازلحاظ طراحی ظاهری در برابر NSX حرف چندانی برای گفتن ندارد اما در تمامی قسمت‌های دیگر به‌اندازهٔ کافی خوب هست که هوندا را شکست دهد. این اسپرت آلمانی در دنیای واقعی از هر لحاظ سریع‌تر است درحالی‌که هندلینگ بهتری داشته و حتی چالاک‌تر از NSX است. این‌یک واقعیت است که تکنولوژی هیبریدی هوندا نه‌تنها موجب کاهش مصرف سوخت نشده، بلکه ۲۰ هزار پوند هم گران‌تر از ۹۱۱ توربوی بنزینی است درحالیکه در عملکرد نیز همچنان در پس آن قرار دارد. پورشه واقعاً سوپراسپرتی برای همهٔ دوران است.

مقام دوم هوندا NSX

اشتباه نکنید! NSX جدید سوپراسپرتی بسیار عالی است. پیشرانهٔ هیبریدی آن عملکردی ویرانگر دارد اما بااین‌وجود کابین آن فاقد کاربردی بودن پورشه است درحالی‌که حذف برخی تجهیزات در این رنج قیمت نابخشودنی است. قیمت گران‌تر و هزینه‌های نگهداری بالا از موارد مهمی بودند که موجب اعطای مقام دوم به هوندا NSX در این نبرد سخت شدند.

تکامل یک قهرمان

چگونه NSX در دههٔ ۹۰ میلادی به‌عنوان یک سوپراسپرت جدید توسعه یافت؟

ریشه‌های NSX را می‌توان در سال ۱۹۸۴ ردیابی کرد یعنی زمانی که هوندا از کانسپت HP-X در نمایشگاه خودروی تورین آن سال پرده‌برداری کرد. سرانجام مدل اصلی با هدف ترکیب عملکرد و رانندگی یک فراری با قابلیت استفادهٔ یک خودروی خانوادگی هوندا سیویک در سال ۱۹۹۰ به تولید رسید؛ اما باوجود هندلینگ فوق‌العاده و غرش زیبای پیشرانه، فروش NSX پایین بود چراکه خریداران اغلب روی به خرید سوپراسپرت‌های آلمانی و ایتالیایی می‌آوردند. بااین‌حال NSX برای ۱۵ سال روی خط تولید باقی ماند. نمونه‌های بعدی این خودرو با یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 بزرگ‌تر و آپشن سقف تارگا ارائه شدند. همچنین پس از تلاش بسیار، هوندا نسخه‌ای خاص از آن‌را با نام NSX-R عرضه کرد که قدرت بیشتر و تجربهٔ رانندگی حتی بهتری نسبت به نسخهٔ معمولی داشت.

نسخۀ توربوی ۹۱۱ کی متولد شد؟

پورشه ۹۱۱ توربو اما سابقهٔ بسیار طولانی‌تری دارد. اولین نمونهٔ این خودرو با کد ۹۳۰ در سال ۱۹۷۵ معرفی شد. نمونه‌ای مجهز به نسخه‌ای توربوشارژ شده از پیشرانهٔ آشنای ۳ لیتری شش سیلندر تخت. در طول سال‌ها حجم موتور به ۳.۶ لیتر افزایش یافت. سپس بعد از معرفی نسل ۹۹۳ در سال ۱۹۹۵ که برای اولین بار مجهز به دو توربوشارژر و سیستم چهارچرخ محرک بود، این الگو برای تمامی ۹۱۱های توربوی بعدی مورداستفاده قرار گرفت.

رقبای دیگر

آئودی R8 V10 Plus

دراین‌بین، آئودی R8 نیز رقیب بسیار خطرناکی است. خودرویی مجهز به یک پیشرانهٔ سنتی V10 که به‌ویژه در نسخۀ پلاس عملکردی خردکننده و صدایی مهیب دارد. بااین‌حال مصرف سوخت آن با دو رقیب اینجا تطابق ندارد بنابراین هزینه‌های نگهداری آن بیشتر خواهد بود.

پیشرانه۵.۲ لیتری V10
قدرت۶۰۰ اسب بخار
قیمت۱۳۴,۵۲۰ پوند

مک‌لارن ۵۷۰S

حاکم مورد انتخاب ما در بخش خودروهای عملکردی مک‌لارن ۵۷۰S است. خودرویی با هندلینگ چالاک، عملکردی معقول و قابل‌استفاده در دنیای واقعی. ۵۷۰S خودرویی افسانه‌ای به نظر می‌رسد درحالی‌که مک‌لارن از تجربیات فرمول یک خود نیز در آن استفاده کرده است.

پیشرانه۳.۸ لیتری V6
قدرت۵۶۰ اسب بخار
قیمت۱۴۴,۱۹۰ پوند

مشخصات فنی

 پورشه ۹۱۱ توربوهوندا NSX
قیمت پایه۱۲۷,۶۳۰ پوند۱۴۳,۹۵۰ پوند
قیمت تست‌شده۱۳۶,۰۴۰ پوند۱۶۶,۱۵۰ پوند
طول/عرض/ارتفاع۴.۵۰/۱.۸۸/۱.۳۰ متر۴.۴۹/۱.۹۴/۱.۲۰ متر
فاصلهٔ بین دو محور۲.۴۵ متر۲.۶۳ متر
پیشرانه۳.۸ لیتری H6۳.۵ لیتری V6 + الکتریکی
قدرت۵۳۵ اسب بخار۵۷۵ اسب بخار
گشتاور۷۱۰ نیوتن متر۶۴۵ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته PDK۹ سرعته DCT
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
ظرفیت باک۶۸ لیتر۵۹ لیتر
حجم صندوق بار۱۱۵/۲۶۰ لیتر۱۱۰ لیتر
وزن خالص۱۵۹۵ کیلوگرم۱۷۷۶ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد۲.۸ ثانیه۳.۳ ثانیه
حداکثر سرعت۳۲۰ کیلومتر در ساعت۳۱۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت آزمون۹.۴۴ لیتر۱۲.۵ لیتر
مصرف سوخت اعلامی۹.۱۱ لیتر (ترکیبی)۱۰.۰ لیتر (ترکیبی)

منبع: AutoExpress

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
3 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.