جشن پنجاه‌سالگی موتورهای وانکل مزدا

جشن پنجاه‌سالگی موتورهای وانکل مزدا

رابطهٔ عاشقانهٔ مزدا با پیشرانه‌های وانکل یا روتاری با معرفی مدل اسپرت و به‌یادماندنی کاسمو در سال ۱۹۶۷ آغاز شد. از این خودرو که در خارج از بازار داخلی ژاپنی با نام ۱۱۰S عرضه می‌شد، تنها تعداد ۱۱۷۶ ساخته شد اما این خودروی اسپرت پایه و اساسی بود برای توسعهٔ پیشرانه‌های وانکل توسط مزدا. به‌طورکلی طی سال‌های بعد حدود ۲ میلیون خودرو با موتورهای روتاری توسط مزدا تولید شد که آخرین آن‌ها مدل RX-8 بود که پس از معرفی یک نسخهٔ ویژه از آن با نام Spirit R در اواخر سال ۲۰۱۱، تولیدش در سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت.

اما ممکن است سرانجام پیشرانه‌های روتاری مزدا در پایان دههٔ جاری بازگردند چراکه سازندهٔ ژاپنی تاکنون نکات متعددی را در این رابطه بیان داشته است. همچنین آخرین شماره از نشریهٔ خود مزدا، طی مطلبی در مورد روز تولد پنجاه‌سالگی موتورهای وانکل مزدا چنین گفته است:

«داستان هنوز تمام نشده است. بدون موتورهای روتاری، احتمالاً مزدا هیچ است و بدون مزدا، قطعاً موتورهای روتاری به مدت نیم‌قرن تولید نمی‌شدند».

یا خواندن این جملات هرکسی می‌تواند استنباط کند که پیشرانه‌های روتاری مزدا در حال بازگشت هستند. در این رابطه آخرین گزارشات و اطلاعات نشان می‌دهند که کانسپت خیره‌کنندهٔ RX-Vision با نسل جدید پیشرانه‌های روتاری تولید خواهد شد. انتظار می‌رود این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ و همزمان با جشن سالگرد صدسالگی مزدا معرفی گردد. برای اینکه انتظار آسان‌تر گردد، گفته شده که نسخهٔ جدیدی از کانسپت RX-Vision در یکی از نمایشگاه‌های خودروی بزرگ آینده رونمایی خواهد شد.

مزدا برای اولین بار این کانسپت را در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۱۵ رونمایی کرد که علامت خوبی بود برای اینکه نشان دهد موتورهای روتاری هنوز نمرده‌اند. این در حالی است که مزدا حتی در زمان رونمایی از این کانسپت اذعان داشت که هرگز تحقیق و توسعهٔ پیشرانه‌های روتاری در این شرکت متوقف نشده است. بااین‌حال تنها زمان نشان خواهد داد که آیا موتورهای وانکل دوباره برای استفاده در خودروی اسپرتی بالاتر از MX-5 زنده خواهند شد یا نه؛ اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهند این اتفاق نهایتاً روی خواهد داد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.