جذاب‌ترین اکتشافات مصر باستان در سال 2022

جذاب‌ترین اکتشافات مصر باستان در سال 2022

با ۱۰ مورد از جذاب‌ترین اکتشافات مصر باستان در سال 2022 آشنا شوید؛ از کشف مومیایی با زبان طلایی گرفته تا هرمی که برای ملکه مرموز ساخته شده بود.

مصر باستان رازهای بی‌شماری برای گفتن دارد و باستان شناسان در سال اخیر به اطلاعات جدید و شگفت‌انگیزی از آن دست یافتند. در ادامه این مطلب به اکتشافات مصر باستان در سال 2022 می‌پردازیم، از جمله کشف مقبره‌ یک ملکه و تونلی عظیم در زیر یک معبد که تاکنون ناشناخته بودند.

۱۰ مورد از جذاب‌ترین اکتشافات مصر باستان در سال 2022

کشف پرتره‌های مومیایی

باستان شناسان در حین کاوش یک گورستان در شهر باستانی فیلادلفیای (Philadelphia) مصر، دو پرتره کامل مومیایی و همچنین چندین پرتره ناقص از افراد مدفون در گورستان کشف کردند.

یک پرتره مومیایی نقاشی شده بر روی یک کفن کتانی

محققان فکر می‌کنند که متوفیان احتمالاً از طبقه متوسط یا بالای جامعه بودند؛ زیرا در آن زمان سفارش دادن نقاشی از چهره شخص بسیار پرهزینه بود.

به دلیل غارت شدن آثار، معمولاً پیدا شدن پرتره‌های مومیایی توسط باستان شناسان بسیار نادر است. آخرین نمونه پرتره‌های مومیایی پیدا شده به دهه ۱۸۸۰ برمی‌گردد.

کشف معبدی که به خدای زئوس-کاسیوس تقدیم شده بود

باستان شناسان در منطقه تل ال‌فاراما (Tell el-Farama) واقع در شبه جزیره سینا، بقایای معبدی را کشف کردند که به زئوس-کاسیوس (خدایی در تلاقی بین زئوس و خدای آب و هوا،‌ کاسیوس) اختصاص داده شده بود.

ستون گرانیتی صورتی که زمانی بخشی از معبد زئوس-کاسیوس بود

محققان پس از مشاهده بخش‌هایی از دو ستون گرانیتی صورتی که از زمین بیرون زده بودند، معبد را کشف کردند. به عقیده محققان، این ستون‌ها زمانی دروازه جلوی معبد را نگه می‌داشتند و احتمالاً در زمان‌های قدیم طی یک زلزله بزرگ فروریخته‌‌اند.

یکی از جذاب‌ترین اکتشافات مصر باستان در سال 2022 ؛ مومیایی‌ها با زبان‌های طلایی

در دوره یونانی-رومی، دفن مومیایی‌ها با زبان‌هایی از جنس طلا غیرمعمول نبود. مصریان باستان بر این باور بودند که انجام این کار به تبدیل شدن فرد متوفی به موجودات الهی در زندگی پس از مرگ کمک می‌کند.

گروهی از باستان شناسان، چندین نمونه از این روش ویژه تدفین را در یک گورستان باستانی در شمال قاهره پیدا کردند. همچنین این مقبره‌ها حاوی انبوهی از وسایل قبر مانند گردنبند، سفال و سوسک طلایی بود.

کشف معبد شاهین و پیامی مرموز درباره سرهای جوشان

باستان شناسان پس از کشف یک معبد ۱۷۰۰ ساله، ۱۵ شاهین بدون سر بر روی یک پایه و یک بنای سنگی در برنیکه (بندری در دریای سرخ) که دو خدای ناشناخته را نشان می‌داد، بسیار سردرگم شدند.

در کنار پایه کشف شده، یک زوبین آهنی نیز پیدا شد. اما چیزی که محققان را واقعاً مات و مبهوت کرد، کتیبه‌ای به زبان یونانی در یکی از اتاق‌های پشتی معبد بود که روی آن نوشته شده بود :«جوشاندن سر در این جا نامناسب است».

یکی از اکتشافات مصر باستان در سال 2022 ؛ حلقه طلایی خدای سرگرمی

کشف جدید یک حلقه نشان می‌دهد که حتی مصریان باستان هم خوشگذرانی را دوست داشتند. باستان شناسان در حین کاوش در یک مقبره در اخناتن (عمارنای امروزی و شهری در جنوب قاهره) سه حلقه و یک گردنبند طلایی کشف کردند.

بر روی یکی از جواهرات، حکاکی از بس (Bes) خدای سرگرمی وجود داشت. تصاویر باستانی از خدای سرگرمی را می‌توان در سراسر مصر یافت. او اغلب به عنوان یک کوتوله به تصویر کشیده می‌شد که از نواختن موسیقی و مهمانی لذت می‌برد و از زنان در هنگام زایمان محافظت می‌کرد.

خالکوبی محافظ زایمان

برخی از زنان مصر باستان قبل از زایمان برای محافظت از خود در هنگام زایمان، نوعی خالکوبی انجام می‌دادند. باستان شناسان شش نمونه از این کار را در هنگام مطالعه مومیایی‌های دیرالمدینه (یک مکان باستان شناسی واقع در کناره‌های رود نیل) کشف کردند.

یافتن خالکوبی‌های باستانی نادر است. با این حال در این اکتشاف، بخش‌هایی از اجساد آشکار شد از جمله جوهر باستانی،‌ خطوط سیاه و تصویری از خدای بس که پشت کمر یک زن مشاهده شد.

کشف تونل آب وسیع در مصر

باستان شناسان، تونلی به طول ۱۳۰۵ متر در زیر معبدی در تاپوسیریس مگنا (Taposiris Magna)، شهر باستانی واقع در غرب اسکندریه مصر کشف کردند.

تصور می‌شود که زمانی از این تونل عظیم برای انتقال آب به شهروندان استفاده می‌شده است. این تونل یک کپی دقیق از تونل یوپالینوس در جزیره یونانی ساموس است و یک شگفتی مهندسی محسوب می‌شود.

پرندگان در یک شاهکار مصری

یک نقاشی ۳۳۰۰ ساله مصری شامل پرندگان در حال پرواز و نشسته در کنار مرداب به قدری دقیق است که محققان از یک کپی این شاهکار هنری برای نام گذاری تمام گونه‌های نقاشی شده در آن استفاده کردند.

باستان شناسان این شاهکار هنری را یک قرن پیش بر روی دیوارهای قصری در عمارنا (پایتخت مصر باستان) پیدا کردند؛ اما محققان همین اخیراً موفق شدند گونه‌های به تصویر کشیده شده در این اثر را شناسایی کنند.

گونه‌های شناسایی شده شامل یک شاه ماهی دوزدار (Ceryle rudis)، یک شریک پشت قرمز (Lanius collurio) و یک دم سفید بودند.

اکتشافات جدید درمورد مومیایی کردن

باستان شناسان به طور کل هر آنچه را درمورد مومیایی کردن در مدرسه یاد گرفتیم، تغییر دادند. ظاهراً مصریان باستان از رسوم تدفین نه برای حفظ جسد متوفیان، بلکه به عنوان راهی برای هدایت آن‌ها به سوی الوهیت استفاده می‌کردند.

باستان شناسان، این درک جدید از مومیایی کردن را “۱۸۰ کامل” می‌نامند. این درک جدید قرار است که در سال ۲۰۲۳، موضوع نمایشگاهی به نام «مومیایی‌های طلایی مصر» در موزه منچستر انگلستان باشد.

کشف مقبره یک ملکه ناشناس؛ یکی از جذاب‌ترین اکتشافات مصر باستان در سال 2022

گروهی از باستان شناسان در صدمین سالگرد کشف مقبره پادشاه توت، مقبره یک ملکه ناشناخته به نام نیث (Neith) را کشف کردند.

زاهی حواس، مصر شناس به همراه یکی از مومیایی‌های کشف شده در سقاره

این مقبره در سقاره (Saqqara)، یک منطقه باستان شناسی در جیزه کشف شد. علاوه بر مقبره، تابوت‌ها و مومیایی‌های متعددی در این مکان کشف شدند که برخی از آن‌ها متعلق به نزدیک‌ترین ژنرال‌ها و مشاوران شاه توت بودند.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
9 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.