جدال فولکس‌واگن تیگوآن، رنو کاجار و نیسان قشقایی

جدال فولکس‌واگن تیگوآن، رنو کاجار و نیسان قشقایی

در ادامه می‌بینیم که آیا فولکس‌واگن تیگوآن می‌تواند حریف رنو کاجار و نیسان قشقایی شده و مستقیماً در صدر کلاس کراس‌اوورها قرار گیرد یا نه؟

هنگامی‌که نسل نخست فولکس‌واگن تیگوآن نزدیک به یک دهه پیش به بازار آمد، کلاس کراس‌اوورها در حال شکوفایی بود اما امروزه این بازار با حضور خودروهای پیشرفته که برای فروش بیشتر مبارزه می‌کنند مسلماً رقابتی‌تر از همیشه شده است. حالا اما نسل دوم تیگوآن به بازار آمده که ماشین کاملاً جدیدی است و از طراحی جسورانه، کابین لوکس، بهبود کارایی و هندلینگ بهتر برخوردار شده است. برای اولین آزمون مناظر بودیم تا تیگوآن جدید را رودرروی دوتا از رقبای سرسخت آن قرار دهیم.

رنو کاجار به لطف موتورهای کارآمد، اتاق خوب و کارایی بالا، کراس‌اوور موردعلاقهٔ ما است؛ اما آیا تیگوآن هم این نقاط مثبت را دارد؟ نیسان قشقایی هم رقیب دوم تیگوآن در این جدال است. خودرویی که یکی از بهترین گزینه‌ها در این کلاس محسوب می‌شود و با کاجار هم ارتباطاتی دارد. به‌عنوان‌مثال پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری دیزل کارآمد و همین‌طور بخش زیادی از قطعات فنی آن با کاجار مشترک است؛ بنابراین تیگوآن باید بسیار تلاش کند تا بتواند بر این دو کراس‌اوور هم‌خانواده غلبه نماید.

شروع رقابت

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

  • شروع رقابت
  • نتیجه
  • رقیبی که به‌زودی می‌آید
  • مشخصات فنی

تجهیزات

تیگوآن مورد آزمایش ما از تیپ میانی بود و به همین دلیل توانایی رقابت با بالاترین تیپ کاجار و قشقایی که در اینجا مورد آزمایش قرار گرفته‌اند را ندارد. نویگیشن، چراغ‌های جلوی LED، روکش چرمی و سیستم ورود و خروج بدون کلید از تجهیزاتی هستند که باید به تیگوآن جهت مطابقت با تجهیزات استاندارد رقبای آن اضافه شوند. این کراس‌اوور آلمانی بیش از ۳۰ هزار پوند قیمت دارد که با این سطح تجهیزات پایین موجب می‌شود که خودروهای دیگر ارزش بیشتری در برابر مبلغ پرداختی داشته باشند.

کاربردی بودن

هرچند صندلی‌های عقب تیگوآن جهت افرایش فضای صندوق تا می‌شوند اما به‌طور کامل مسطح نمی‌شوند. صندلی‌های رنو هم به همین شیوه تا می‌شوند اما فضای کاملاً تختی را ارائه می‌کند. همچنین پوشش جمع شدنی روی صندوق بار کاجار هم مفیدتر از سینی ثابت تیگوآن است. همچنین مانند نیسان، در کاجار هم یک کف کاذب روی کف صندوق بار تعبیه شده است اما فضای کمتری در زیر آن وجود دارد.

بهره‌وری

پیشرانهٔ ۲ لیتری دیزل TDI فولکس‌واگن به کارآمدی پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری رقبای خود نیست چراکه هرچند هم‌اکنون مایع ادبلو به کاهش آلایندگی موتور تیگوآن کمک کرده است اما هنوز هم با تولید ۱۲۵ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر به‌خوبی رنو با ۱۱۷ گرم و نیسان با ۱۲۰ گرم بر هر کیلومتر نیست. همچنین این در حالی است که نمونه‌های مورد آزمایش حتی سبزترین نسخه‌های کاجار و قشقایی نیستند.

نتیجه

مقام اول رنو کاجار یک‌بار دیگر رنو کاجار در نبرد کراس‌اوورهای ما پیروز شد. این خودرو با ارائهٔ فضای صندوق بار بیشتر از قشقایی و موتور ۱.۶ لیتری دیزل dCi در تیپ پرچم‌دار Signature S، تعادلی منطقی میان عملکرد و اقتصادی بودن برقرار کرده است؛ اما حتی بهتر از این، قیمت آن است که در اینجا از هر دو رقیبش کمتر است.

مقام دوم نیسان قشقایی کسب مقام دوم در این رقابت نشان می‌دهد که قشقایی هنوز هم در این کلاس یک مدعی است تا جایی که حتی کاجار هم فرمول اصلی خود را از قشقایی گرفته و آن‌را گسترش داده است. درحالی‌که نیسان در طول به بزرگی تیگوآن نیست اما با راه‌حل‌هایی هوشمندانه از فضای داخلی بیشتری برخوردار شده است. بعلاوه این خودرو دارای تجهیزات ایمنی بیشتر، قیمت رقابتی و عملکردی شگفت‌آور است.

مقام سوم فولکس‌واگن تیگوآن تیگوآن با کیفیت درجه‌یک، طراحی عالی و فضای داخلی کاربردی، تمام آن چیزی را که از یک فولکس‌واگن انتظار می‌رود را ارائه می‌کند. بااین‌وجود اما اگر انتظار داشته باشید که مانند یک گلف در رانندگی توازن داشته باشد شما را ناامید می‌کند. تعلیق آن در جاده‌های بریتانیا ناراحت‌کننده است و موتور دیزل آن به پاسخگویی و کارآمدی رقبای خود نیست. قیمت بالا و تجهیزات کم در این تیپ SE را هم باید به نقاط منفی تیگوآن اضافه کرد.

رقیبی که به‌زودی می‌آید

سئات آتکا

قیمت۲۵,۸۱۵
پیشرانه۲ لیتری ۴ سیلندر
قدرت۱۵۰ اسب بخار

کراس‌اوور کاملاً جدید اتکا بر روی همان پلت‌فرم MQB تیگوآن ساخته شده و از موتورهای آن استفاده می‌کند پس ازلحاظ عملکرد رقیب نزدیکی برای تیگوآن خواهد بود اما آتکا اندکی فضای کمتر و تجربهٔ رانندگی اسپرتی را ارائه می‌کند.

مشخصات فنی

 رنو کاجارنیسان قشقاییفولکس‌واگن تیگوآن
قیمت پایه۲۵,۷۹۵ پوند۲۷,۱۶۰ پوند۲۷,۳۱۰ پوند
قیمت تست‌شده۲۷,۴۲۰ پوند۲۸,۱۱۰ پوند۳۰,۷۱۰ پوند
فاصلهٔ محوری۲.۶۴ متر۲.۶۴ متر۲.۶۸ متر
طول/عرض/ارتفاع۴.۴۵/۱.۸۳/۱.۶۱ متر۴.۳۷/۱.۸۰/۱.۵۹ متر۴.۴۸/۱.۸۴/۱.۶۳ متر
پیشرانه۱.۶ لیتری ۴ سیلندر۱.۶ لیتری ۴ سیلندر۲ لیتری ۴ سیلندر
قدرت۱۳۰ اسب بخار۱۳۰ اسب بخار۱۵۰ اسب بخار
گشتاور۳۲۰ نیوتن متر۳۲۰ نیوتن متر۳۴۰ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته دستی۶ سرعته دستی۶ سرعته دستی
محور محرکجلوجلوجلو
ظرفیت باک۵۵ لیتر۵۵ لیتر۵۸ لیتر
حجم صندوق بار۵۲۷/۱۶۲۰ لیتر۴۳۰/۱۵۰۳ لیتر۶۱۵/۱۶۶۵ لیتر
وزن خالص۱۴۳۰ کیلوگرم۱۴۲۰ کیلوگرم۱۵۷۰ کیلوگرم
ظرفیت کشش۱.۸ تن۱.۸ تن۲ تن
شتاب صفرتا ۹۶۱۰.۴ ثانیه۹.۳ ثانیه۹.۴ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر در ساعت۱۹۰ کیلومتر در ساعت۲۰۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت آزمون۵.۳ لیتر۵.۴ لیتر۵.۲ لیتر
مصرف سوخت اعلامی۴.۵ لیتر (ترکیبی)۴.۶ لیتر (ترکیبی)۴.۸ لیتر (ترکیبی)

منبع: AutoExpresse

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.