توقیف و مصادره تأسیسات تولید جنرال موتورز در ونزوئلا!

توقیف و مصادره تأسیسات تولید جنرال موتورز در ونزوئلا!

چه چیزی قدرتمندتر است: دولت یا صنعت؟ باید اندکی صبر کنیم تا این موضوع را در جنگ بین جنرال موتورز و دولت ونزوئلا ببینیم. طبق اخبار منتشر شده، مقامات دولتی تأسیسات جنرال موتورز در والنسیا، پایتخت ایالت کارابوبو و سومین شهر بزرگ در این شهر آمریکای جنوبی را مصادره یا به عبارتی ملی کرده‌اند.

ونزوئلا چهارمین تولید کننده‌ی بزرگ خودرو در آمریکای لاتین بوده و بالاتر از آن کشورهای برزیل، مکزیک و آرژانتین قرار دارند. البته تا سال ۲۰۱۴ که این‌گونه بوده اما پس از اساساً تولید محلی در ونزوئلا از هم پاشیده است.

علاوه بر تأسیسات جنرال موتورز شرکت‌های کرایسلر، فورد، میتسوبیشی و تویوتا نیز کارخانه‌هایی را در والنسیا به راه انداخته‌اند و به همین خاطر این شهر را دیترویت آمریکای لاتین می‌نامند. کارخانه‌ی جنرال موتورز که در سال ۱۹۴۸ و با نام جنرال موتورز ونزوئلا آغاز بکار کرده مشغول به ساخت مدل‌های مختلف شورلت، از آوئوی کوچک گرفته تا شاسی‌بلند پرهیبت تاهو بوده و همچنین مدل‌های متعددی از سوزوکی را نیز برای بازار داخلی و سایر بازارها می‌ساخته است؛ اما در سال ۲۰۱۴ به علت نبود تأمین‌کننده‌ها، این کارخانه و همچنین بسیاری از کارخانه‌های رقبا تقریباً به حالت تعطیل درآمده‌اند. در همین اکتبری که گذشت جنرال موتورز از سرگیری تولید را تا زمان نامعینی به تعویق انداخت و وضعیت این کارخانه بلاتکلیف‌تر از همیشه شد.

وضعیت بد کارخانه‌ی جنرال موتوزر باعث شده تا دولت نیکولاس مادورو که پس از مرگ هوگو چاوز در سال ۲۰۱۳ قدرت را در اختیار گرفته باور داشته باشد می‌تواند به سادگی آن را مصادره کند. طبیعتاً جنرال موتورز واکنش شدیدی به این کار نشان داده است:

کارخانه‌ی جنرال موتورز ونزوئلا معیارهای مستبدانه‌ی سازمان‌های دولتی ونزوئلا را به شدت رد می‌کند و با جدیت از تمامی اقدامات قانونی داخل و خارج ونزوئلا برای دفاع از حقوق خود استفاده خواهد کرد.

در این میان ۲۶۷۸ پرسنل نیز از کار بیکار می‌شوند. این اولین باری نیست که ونزوئلا چنین معیارهایی را برای رفتار با شرکت‌های خارجی در پیش می‌گیرد. رویترز گزارش داده که دولت این کشور موقتاً دو کارخانه‌ی تحت تملک غول شیمیایی Clorox را پس از ترک این کشور در سال ۲۰۱۴ تصاحب کرده است. فورد نیز مجبور شده بود تا ۸۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های خود در ونزوئلا را از دست بدهد. هرچند، جنرال موتورز قطعاً زیر بار چنین خسارتی نخواهد رفت.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.