تعلیق فعالیت‌های پژو-سیتروئن در ایران، نیش دوباره از یک سوراخ

تعلیق فعالیت‌های پژو-سیتروئن در ایران، نیش دوباره از یک سوراخ

گروه پژو سیتروئن برای بار دوم به شرکای ایرانی خود نیش زد و مجدداً ساز ترک بازار ایران را کوک کرد. شرکت PSA دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که همراهی با تحریم‌های وضع شده از جانب آمریکا، فعالیت‌های مشترک خود را با ایران به حال تعلیق درخواهد آورد.

به گزارش میدونی و به نقل از یورونیوز، به دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام، گروه خودروساز پژو-سیتروئن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از ایران خارج می‌شود.

خبرگزاری فرانسه ساعاتی پیش از تصمیم این شرکت برای تدارک خروج از ایران خبر داد. بر اساس این گزارش گروه خودروساز فرانسوی که حجم فعالیت‌هایش در ایران بسیار گسترده است روز دوشنبه اعلام کرد برای روبرو نشدن با تبعات ناشی از نقض تحریم‌های آمریکا به زودی از ایران خارج می‌شود.

گروه پژو-سیتروئن در بیانیه‌ای تصریح کرده فرایند تعلیق فعالیت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های مشترک خود در ایران را آغاز کرده و برای احترام به قانون تحریم‌های آمریکا ضد ایران تا پانزدهم مردادماه سال جاری ایران را ترک می‌کند.

در حال حاضر پژو از طریق شرکت تازه تأسیس ایکاپ با ایران خودرو شریک بوده و سیتروئن نیز در مشارکت با سایپا، سایپا-سیتروئن را برای تولید خودرو تأسیس کرده است. علاوه بر این برند دی اس (DS) نیز زیرمجموعه این گروه فرانسوی می‌باشد. محصولاتی چون پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 حاصل سرمایه‌گذاری ابتدایی PSA با شرکای ایرانی خود بودند که سرنوشت آنان نامشخص خواهد بود.

ایران از نظر حجم معاملات بالاتر از چین، بریتانیا، ایتالیا و آلمان نخستین بازار خارجی برای شرکت پژو-سیتروئن محسوب می‌شد. این شرکت سال گذشته نزدیک به ۴۴۵ هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رسانده است.

با این حال دومین شرکت بزرگ خودروسازی اروپا اعلام کرده است که اهمیت بازار ایران برایش از نظر مالی آن‌چنان زیاد نیست. به گفته مسئولان این شرکت آنچه در اثر فعالیت در ایران حاصل می‌شود تنها کمتر از یک درصد از گردش مالی‌اش را تشکیل می‌دهد.

از سوی دیگر پژو-سیتروئن خاطرنشان کرده با حمایت دولت فرانسه در تلاش است تا موافقت مقامات آمریکایی برای مستثنا شدن از مجازات واشنگتن در صورت ادامه فعالیت در ایران را دریافت کند. موضوعی که چندان نمی‌توان به آن نیز خوش‌بین بود.

پژو-سیتروئن از جمله شرکت‌هایی است که بلافاصله بعد از توافق هسته‌ای ایران و پنج قدرت جهانی و به تبع آن اعلام رفع محدودیت‌ها برای همکاری تجاری با تهران برای بازگشت به بازار ایران اعلام آمادگی کرد.

گروه صنعتی ایران‌خودرو، طرف اصلی قرارداد با این شرکت فرانسوی آن زمان پس از امضا قرارداد همکاری با پژو-سیتروئن اعلام کرد این شرکت حاضر است به دلیل قطع همکاری در سال ۲۰۱۲ حدود ۴۳۰ میلیون یورو غرامت به ایران پرداخت کند.

همکاری مجدد دو شرکت درحالی‌که طرف فرانسوی قبل از آن با گسترده‌تر شدن تحریم‌ها ایران را ترک کرد انتقاد بسیاری از تحلیلگرانی داخلی را برانگیخت. بازتاب این انتقادها حتی پس از امضا قرارداد و تا سطح مدیران ارشد شرکت ایران‌خودرو نیز گسترش پیدا کرد تا آنجا که هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران‌خودرو پس از امضای این قرارداد جنجالی در نشست با مدیران گروه فرانسوی در تهران از رفتار مسئولان این شرکت به دلیل ترک فوری ایران پس از آغاز تحریم‌ها انتقاد کرد.

همراهی بار نخست فرانسوی‌ها با موج تحریم‌های آمریکایی، باعث زیان صنعت خودروی کشور و هشدار کارشناسان برای پیش‌بینی شرایط تکرار آن وضعیت شده بود اما مدیران این صنعت با تأکید بر دریافت تضمین‌های لازم از PSA از سرمایه‌گذاری مطمئن آن‌ها در ایران سخن می‌گفتند. هرچند انسان عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود و باید دید مدیران خودرویی ما این بار چه توجیهی برای این قراردادها خواهند داشت. درمجموع آنچه واضح است، در این آمدورفت‌ها بیش از هر چیز، مصرف‌کنندگان ایرانی آسیب خواهند دید. موضوعی که برای مدیران کوچک‌ترین ارزشی ندارد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.