تسلا و معرفی مدل ۳، سدان انقلابی الکتریکی

تسلا با معرفی مدل ۳، یک سدان اعلای تمام الکتریکی دیگر پیشکش می‌کند.

پنج‌شنبه‌شب گذشته با سخنرانی جذاب ایلان ماسک و در میان فلش دوربین‌ها، شادمانی مقامات “کالیفرنیا الکتریک موتور” و همهمه طرفداران، تسلا خودروساز پیشرو آمریکایی از خودرو جدید و زیبای خود که “مدل ۳” نام گرفته است رونمایی نمود. مدل جدید ۳ به‌عنوان یک سدان اعلا و در مقیاس جهانی ترکیبی موزون از ایمنی، گنجایش و عملکرد را به خریداران هدیه می‌کند، چیزی که ساخت آن تنها از عهده تسلا برمی‌آید.

تسلا رونمایی رسمی از این مدل را در مرکز جهانی خود واقع در لس‌آنجلس آمریکا انجام داد و نکته جالب این بود که در همین مراسم به اهالی رسانه‌های حاضر در جلسه پیشنهاد رانندگی آزمایشی با مدل ۳ را ارائه نمود. در این مراسم همچنین اعلام شد ساعتی پیش از رونمایی رسمی از مدل ۳، سامانه ثبت سفارش خرید آنلاین این خودرو نیز آغاز به کار نموده است. تسلا اعلام کرده ثبت سفارش در ازای بهای اندکی انجام می‌گیرد و نخستین خودروها در ابتدای سال ۲۰۱۷ به خریداران تحویل داده می‌شود.

ایلان ماسک مدیر اجرایی برند تسلا نیز در این مراسم و در توصیف مدل ۳ گفت:

پیش از آنکه شما از به‌صرفه بودن آن سخنی بگویید، این مدل پنداشتی واقعی از صرفه مقیاس است.

احتمالاً منظور ماسک از این گفته، نمایش عظمت و عمق صرفه‌جویی و اقتصادی بودن محصول جدید تسلا در همه جوانب است. در ادامه درباره مدل جدید تسلا می‌توان چنین گفت: ما در مدل ۳ می‌توانیم چیزی جدید ببینیم. مدل ۳ برخلاف خودروهای دیگر تسلا از جلوپنجره مشبک و چراغ‌های یکنواخت بهره نمی‌گیرد و نمایی کاملاً جدید در جلو دارد. چراغ‌های جلو بی‌شباهت به پورشه پانامرا نیست و این برای شروع عالی است. نمای کناری بدنه بی‌شباهت به یک تسلا S نیست که در هماهنگی کامل با خطوط جلو و عقب است به‌طوری‌که در کل مدل ۳ از زیبایی و جلوه‌ای باشکوه سود می‌برد. مدل ۳ حدود ۲۰ درصد از مدل S کوچک‌تر است. مدل تسلا ۳ که در اندازه به محصولاتی همچون بی‌ام‌و سری ۳، آئودی A4 و مرسدس C کلاس شبیه است در آینده نزدیک رقابتی جالب را با این محصولات رقم خواهد زد. تسلا در ادامه محصولات الکتریکی این شرکت که یک سدان بزرگ و یک کراس‌اوور اندازه متوسط بود برای حضور در بازار آمریکای شمالی و اروپا معرفی شده و برطبق اطلاعات ارائه شده توسط مدیران شرکت تسلا، قادر است بردی بیش از ۲۱۵ مایل یا ۳۴۵ کیلومتر را با یک بار شارژ کامل طی نماید و در زمانی کمتر از ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

همچنین این خودرو توانسته ۵ ستاره ایمنی را در تست‌های آزمایشی مؤسسات بین‌المللی و معتبر به‌دست آورد. مدل ۳ به‌صورت استاندارد از سیستم خودکار رانندگی و سقف یکپارچه شیشه‌ای بهره می‌برد. مسئولان تسلا اعلام نموده‌اند هدف از تعبیه این سقف شیشه‌ای در مدل ۳، درمان و کاهش ترس سرنشینان از حضور در محیط‌های بسته است!

کابین نیز زیبا طراحی شده است. در داخل کابین، ما با داشبوردی نو و البته یک صفحه تبلت عریض (حدود ۱۷ اینچی) روبروییم که عاری از کنترل‌های فیزیکی است و کنترل تجهیزات و خودرو از طریق صفحه لمسی مقدور و میسر است. فضای داخلی اسپرتی‌تر از مدل S طراحی شده و در عین حال سادگی و زیبایی به هم آمیخته شده است.

بنابر اعلام مدیران شرکت، هدف از تولید مدل ۳، حضور در بخش‌های پایین‌تر بازار با استفاده از یک خودروی ایمن و سبز و ارزان بوده و تسلا امیدوار است مدل ۳ با اقبال مناسبی روبرو گردد. قیمتی که از سوی کمپانی برای این مدل در نظر گرفته شده حدود ۳۵ هزار دلار می‌باشد که قطعاً با مشوق‌های مالیاتی که دولت برای خودروهای سبز پرداخت می‌کند، اندکی کاهش پیدا می‌کند. ایلان ماسک مدیر اجرایی برند تسلا با اشاره به اینکه قیمت حاضر اندکی محافظه‌کارانه انتخاب شده، این مبلغ را مربوط به مدل پایه دانست و افزود:

مدل ۳ با این قیمت، بهترین گزینه در میان خودروهای دیزلی، بنزینی، الکتریک و هیبریدی هم‌ردیف است و البته رقابت سختی با بی‌ام‌و i3 خواهد داشت.

درباره خصوصیات مدل ۳ باید گفت: این مدل کوتاهتر و باریک‌تر از مدل‌های S و X است که پیشتر توسط تسلا به بازار ارائه شده‌اند. به‌رغم اندازه کوچکتر، سازندگان مدل ۳ قول داده‌اند این مدل به گونه‌ای ساخته شده که ۵ بزرگسال به‌راحتی بتوانند با آن به مسافرت بروند و فضای کافی در اختیار داشته باشند. این کار از طریق طراحی یک داشبورد باریک، پیش کشیدن صندلی‌های جلو و جاگذاری محفظه‌های مختلف در داخل کابین حاصل شده و ایلان ماسک ادعا نموده این مدل در بین رقبای خود از بیشترین حجم بارگیری و مسافر برخوردار است چنانکه خود با قرار دادن یک تخته موج‌سواری بزرگ درون اتاق این موضوع را به نمایش عموم گذاشت.

علیرغم اقتصادی‌تر بودن این مدل، تسلا اعلام نموده مدل ۳ می‌تواند در کمتر از ۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد و در تریم‌های بالاتر نیز این عدد تا ۴ ثانیه کاهش می‌یابد که در نوع خود کم‌نظیر است.

دراین‌باره ایلان ماسک گفته است:

در تسلا، ما هرگز خودروهای کند نمی‌سازیم.

شرکت تسلا خبر داده است مدل ۳ را به‌صورت استاندارد به تکنولوژی رانندگی خودکار مجهز نموده است و در آینده و برای رفاه حال خریداران تعداد ایستگاه‌های شارژر خودرو در جهان را از ۳۶۰۸ عدد به ۷۲۰۰ می‌رساند. دسترسی به این جایگاه‌ها برای دارندگان محصولات تسلا رایگان است. این شرکت به تازگی نیز در سرتاسر جهان ۲۱۵ ایستگاه شارژ جدید را راه‌اندازی نموده و قول داده تا ابتدای ۲۰۱۷ نیز ۲۲۵ عدد ایستگاه جدید دیگر را افتتاح نماید. دراین‌باره ایلان ماسک با خنده به خبرنگاران می‌گوید:

با اعتماد به نفسی که داریم مطمئنم تا پایان سال آینده این وعده را محقق خواهیم نمود.

مورد دیگر اینکه خریداران این مدل می‌توانند در ازای پرداخت ۱۰۰۰ دلار در لیست سفارش‌دهندگان این خودروی سبز قرار گیرند. گفته می‌شود در ۲۴ ساعت ابتدایی و پس از معرفی رسمی مدل ۳، تسلا حدود ۱۱۵ هزار سفارش خرید این مدل را از سوی خریداران دریافت نموده است که در نوع خود جالب توجه است.

تسلا که سازنده خودروهای لوکس و الکتریکی در رنج قیمتی بالای ۷۰ هزار دلار بوده است، هم‌اکنون و پس از عملیاتی شدن بحث ابرکارخانه تولید باتری‌های ذخیره کننده خود، خبر از کاهش هزینه‌های تولید محصولاتش داده است.

این شرکت با تولید مدل ۳ به ساخت سدانی متوسط و سبز با حفظ بالاترین استانداردها و تجهیزات توانسته حریفان خود را به چالشی بزرگ دعوت نماید. چالشی که گسترش و ادامه آن به حفظ محیط زیست و جهان پیرامون ما کمکی شایان می‌نماید. این چالش همان دغدغه مشهور ایلان ماسک مبدع برند تسلا است که “حمل‌ونقل پایدار” یا حمل و نقل دوستدار محیط زیست نام دارد. او پیشتر گفته بود برنامه‌های تسلا و در رأس آنها ابرکارخانه تولید باتری این شرکت، شرایط را برای تولید انبوه وسایل نقلیه الکتریکی در دهه‌های آینده فراهم می‌کند. 

منابع: teslamotors carscoops leftlanenews automoblog

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.