تحویل نخستین خودروهای تسلا از گیگافکتوری برلین به مشتریان، اعتراض طرفداران محیط‌زیست

تحویل نخستین خودروهای تسلا از گیگافکتوری برلین به مشتریان، اعتراض طرفداران محیط‌زیست

تسلا برای استحکام موقعیت تجاری خود در اروپا، نخستین خودروهای تولیدشده در ابرکارخانه‌اش در برلین به نام «گیگافکتوری» را روانه بازار کرد. مدیرعامل این خودروسازی آمریکایی، «ایلان ماسک»، در کنار سرکنسول آلمان، «اولاف شولتز»، برای بازدید از ۳۰ خودروی اول که در این کارخانه ۵ میلیارد یورویی تولید شدند روانه آنجا شدند. ماسک با آغاز تولید به رویتز این‌چنین می‌گود:

امروز، روزی عالی برای کارخانه است. قدمی دیگر به‌سوی آینده‌ای قوی و پایدار برداشته شده است.

«گرونهاید» نیز نخستین مرکز این خودروساز در اروپا است که دو سال گذشته بازگشایی شد. تسلا از این مرکز به‌عنوان سومین مرکز تولید اصلی خود یاد می‌کند که در کنار مجموعه‌های آمریکا و چین به فعالیت ادامه می‌دهند.

مالکان ۳۰ تسلا مدل Y که در این رویداد از خط تولید خارج شدند در کنار خانواده‌هایشان و طرفداران دیگر تسلا برای تحویل تبلیغاتی خودروها دورهم جمع شده بودند. قرار است این کارخانه در نهایت ۵۰۰ هزار دستگاه اتومبیل را در سال تولید کند اما رسیدن به این گنجایش، حدود ۲ سال به درازا خواهد کشید. کارخانه برلین در کنار تولید خودرو، به ساخت ۵۰ گیگاوات ساعت نیروی باتری نیز خواهد پرداخت تا تامین‌کننده سایر کارخانه‌های خودرو در آلمان باشد.

رقیب اصلی تسلا در آلمان، فولکس‌واگن، قصد دارد تا با تبدیل‌کردن مجموعه وولفسبورگ به مرکز تولید خودروهای برقی به رقابت با تسلا بپردازد اما این به‌روزرسانی ۲ میلیارد یورویی تا سال ۲۰۲۶ تکمیل نخواهد شد. این گروه در سال گذشته به‌طور کلی، حدود ۴۵۰ هزار دستگاه خودروی برقی تولید کرده بود.

قرار بود مرکز تولید گرونهاید در تابستان گذشته بازگشایی شود اما خط تولید به‌خاطر مشکلات زنجبره تامین امکانات ناشی از همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد. در کنار این‌ها، نگرانی‌های زیست‌محیطی این مرکز نیز نگران‌کننده بود. تسلا سرانجام در تاریخ ۴ مارس مجوز بازگشایی را دریافت کرد؛ درحالی‌که آب موردنیاز کارخانه‌اش را به‌خاطر شکایت‌های نگهبانان محیط‌زیست تقریبا از دست داد.

این شرکت آمریکایی برای تهیه مجوز وعده داد که مصرف آب خود را به حداقل رسانده و به کاشت درخت بپردازد تا درخت‌های بریده‌شده برای ساخت گیگافکتوری جایگزین گردند. با این وجود، این وعده‌ها باعث آرامش‌خاطر هواداران محیط‌زیست نشد و آن‌ها درحین مراسم نحویل خودروها، روبه‌روی این مرکز دورهم آمدند.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
7 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.