تجهیز پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر فراری به توربو؟!

تجهیز پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر فراری به توربو؟!

تغییر مسیر فراری از پیشرانه‌های ۸ سیلندر توربو به ۶ سیلندر توربوی هیبریدی در ۲۹۶ GTB جدید منجر به قدرت بیشتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتر شده است؛ و بر اساس آنچه از منابع نزدیک به این خودروساز شنیده می‌شود ظاهراً ایتالیایی‌ها آماده رفتاری مشابه با پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر خود هستند تا این نیروگاه‌های دوست‌داشتنی را حفظ کنند.

البته این اخبار در تناقض با خبرهای پیشین مبنی بر استفاده از تکنولوژی هیبریدی در پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی می‌باشد. منابع نزدیک به فراری مدعی هستند اگرچه از تعداد سیلندرهای این پیشرانه‌ها کم نخواهد شد اما حجم آن‌ها از ۶.۵ لیتری کنونی کمتر خواهد بود.

فراری تولید خودروهای جاده‌ای ۸ سیلندر را از سال ۱۹۷۳ شروع کرده و بنابراین این پیکربندی علیرغم سابقه قدیمی‌ای که دارد DNA اصلی فراری را تشکیل نمی‌دهد. همچنین تولید مدل مشهور دینو با پیشرانه ۶ سیلندر هم تغییر بزرگی در سبد محصولات این برند ایجاد نکرد.

اما ارتباط این خودروساز با نیروگاه‌های ۱۲ سیلندر به سال ۱۹۴۷ بازمی‌گردد و مارانللویی ها به دنبال حفظ این پیشرانه تا حداکثر زمان ممکن هستند چراکه پیشرانه ۱۲ سیلندر را یکی از ستون‌های این برند می‌دانند. شاسی‌بلند جدید پورسانگ و جانشین هایپرکار لافراری احتمالاً دارای پیشرانه ۱۲ سیلندر خواهند بود اما مشخص نیست که از تکنولوژی‌های مشترک سود خواهند برد یا خیر.

فراری به شدت مشغول یافتن راه‌حلی برای فروش محصولات ۱۲ سیلندر خود با رعایت قوانین است. پاسخ واضح به استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر می‌تواند هیبریدی سازی باشد و هایپرکار لافراری و سوپر اسپورت‌های SF90 و ۲۹۶ GTB تجربه‌های گران‌بهایی محسوب می‌شوند.

لامبورگینی به عنوان رقیب اصلی فراری نیز روند مشابهی را در پیش گرفته و ظاهراً از پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی جدیدی در جایگزین آونتادور استفاده خواهد کرد. این برند هم نمی‌خواهد صدای ناب و پاسخ میدونی گاز جذاب پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر خود را با استفاده از توربو از بین ببرد.

سرجیو مارکیونه مدیرعامل فقید فراری در سال ۲۰۱۷ استفاده از توربو در پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر این برند را رد کرده بود. او گفته بود:

مدیر پیشرانه‌های فراری به من گفت اصلاً از توربو در پیشرانه ۱۲ سیلندر استفاده نخواهد کرد. این پیشرانه به‌صورت تنفس طبیعی و با دستیار هیبریدی تولید خواهد شد.

اما وضعیت از آن زمان تاکنون تغییر کرده و تجهیز این نیروگاه به توربو منطقی به نظر می‌رسد. فراری بیش از ۵ سال پیش پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی خود را به توربو مجهز کرد و اگرچه هنوز هم افراد زیادی خواهان پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی در ۴۵۸ هستند اما مدل‌های ۴۸۸ و F8 بعدی سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر بوده‌اند. همین موضوع درباره پورتوفینو و روما نیز صدق می‌کند که ماهیت ریلکس‌تر پیشرانه‌های توربو هماهنگی بهتری با شخصیت آن‌ها به عنوان محصولاتی جی تی دارد.

اگر طبق شایعات منتشر شده فراری از پیشرانه ۱۲ سیلندر در شاسی‌بلند پورسانگ استفاده کند احتمالاً این نیروگاه آهنین دارای توربو خواهد بود.

همچنین استفاده از توربو به فراری فرصت کسب حداکثری قدرت از پیشرانه‌ی هایپرکار جدیدش را خواهد داد و به این ترتیب فاصله مناسبی بین لافراری و این هایپرکار جدید ایجاد خواهد شد. همین موضوع درباره فضای واضح بین لافراری و انزو هم دیده شده بود.

شاید هم فراری بخواهد یک خودروی الهام‌بخش با پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی بسازد. برخی منابع گفته‌اند هایپرکار بعدی این شرکت بجای قدرت زیاد روی چابکی بالا تمرکز خواهد کرد. فراری همچنین مدعی شده برخی حقه‌ها را برای ارتقای پیشرانه ۱۲ سیلندر خود بکار خواهد بست.

به‌هرحال شکی وجود ندارد که در آینده شاهد خلاقیت‌های فنی زیادی در فراری خواهیم بود اما به نظر می‌رسد نفس پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی ناب این خودروساز به شماره افتاده است…

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.