تجربه رانندگی با کیا سورنتو پلاگین هیبریدی ۲۰۲۱ جدید

تجربه رانندگی با کیا سورنتو پلاگین هیبریدی ۲۰۲۱ جدید

شاسی‌بلند کیا سورنتو هم‌اکنون در چهارمین نسل خود قرار دارد و طی این مدت از محصولی ارزان‌قیمت به خودرویی سطح بالا تبدیل شده است.

نسل اول سورنتو در سال ۲۰۰۲ عرضه شد و اگرچه محصولی جادار بود اما رقبا را چندان زخمی نمی‌کرد؛ اما نسل جدید این خودرو که سال پیش با قوای محرکه هیبریدی و دیزلی معرفی شد داستان دیگری دارد. سورنتوی تازه‌نفس ترکیبی از ویژگی‌های لوکس و فضای کابین و بار مناسب است که حتی توانسته اشکودا کودیاک را نیز در تست‌های قبلی شکست دهد.

و حالا نوبت به نسخه پلاگین هیبریدی رسیده است. این خودرو دارای پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی و باتری ۱۳.۸ کیلووات ساعتی بوده و قدرت ترکیبی آن ۲۶۱ اسب بخار است. این خودرو در حالت تمام الکتریکی شعاع حرکتی ۵۶ کیلومتری دارد.

نتیجه استفاده از این قوای محرکه انتشار ۳۸ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر است که باعث می‌شود دسته مالیاتی خودرو در ۱۱ درصد قرار گیرد. این میزان آلایندگی و مالیات با فورد کوگای کوچک‌تر برابری کرده و بهتر از رقبای گران‌قیمت‌تری همچون ولوو XC90 ریشارژ T8 می‌باشد. در حال حاضر رقیب دیگر سورنتو یعنی اشکودا با قوای محرکه پلاگین هیبریدی عرضه نمی‌شود.

انتخاب این قوای محرکه پلاگین هیبریدی برای خریداران سازمانی اهمیت بیشتری خواهد داشت و خریداران شخصی شاید دقت بیشتری در انتخاب این مدل داشته باشند. کیا در حال حاضر این خودرو را با تخفیف ۲۵۰۰ پوندی عرضه می‌کند اما سورنتوی پلاگین هیبریدی هنوز هم حدود ۴ هزار پوند گران‌تر از نسخه هیبریدی استاندارد می‌باشد.

مشخصات این خودرو اکثراً مشابه سایر نسخه‌ها بوده و تنها استثنا به رینگ‌های ۱۹ اینچی این مدل مربوط می‌شود. مدل‌های پایه هیبریدی از رینگ‌های ۱۷ اینچی سود برده‌اند که نتیجه آن سواری نرم‌تر است. تمامی نسخه‌های پایه که با عدد ۲ شناخته می‌شود دارای نمایشگر لمسی ۸ اینچی، صندلی‌ها و فرمان گرم شونده، پشت آمپرهای دیجیتالی و چراغ‌های LED هستند. کیا می‌گوید خریداران سازمانی این تریم را دوست خواهند داشت و خریداران شخصی بیشتر مدل پرچم‌دار ۴ را انتخاب خواهند کرد. تریم رده میانی ۳ نیز در دسترس است.

در نسخه فول سورنتو تجهیزاتی همچون سانروف پانورامیک، صندلی‌های تهویه دار با پوشش چرم ناپا، ورود بدون کلید و هدآپ دیسپلی به چشم می‌خورد. در شرایط خرید لیزینگی مدل فول ۴ اقساط ماهانه بیشتری نسبت به مدل ۲ دارد.

ما سال پیش و هنگام اولین تست تخصصی سورنتوی جدید از تجربه سواری این خودرو بسیار تعریف کردیم و همین موضوع درباره نسخه پلاگین هیبریدی نیز صادق است. برای مثال بدنه خودرو فوق‌العاده خوب کنترل شده و این موضوع برای چنین خودروی قدبلند و سنگینی برجسته است. پرفورمنس سورنتو نیز قوی است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت در ۸.۴ ثانیه ثبت می‌شود و گشتاور آنی پیشرانه الکتریکی باعث می‌شود سورنتو با قدرت از زمین کنده شود.

فرمان قدبلند کره‌ای ما احساس زیادی نداشته اما سنگینی دلپذیری داشته و اگرچه سواری خودرو کمی سفت تر اما در کل دست اندازها به خوبی جذب می‌شوند. سورنتو در حالت الکتریکی عملکرد نرم و ساکتی داشته اما در سرعت‌های بالا هم خللی در آرامش کابین وارد نمی‌شود.

در واقع بخش اعظم صدای ورود به کابین هنگام شروع به حرکت شنیده می‌شود و زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که پیشرانه بنزینی کار کرده و باتری را شارژ می‌کند. زمانی که خودرو در حالت الکتریکی قرار می‌گیرد هیچ خبری از صدای اضافی نخواهد بود.

در واقعیت اما سیستم هیبریدی استاندارد یکپارچگی بهتری را نشان می‌دهد. مدل پلاگین هیبریدی شاید با فشردن میدونی گاز کمی کندی نشان دهد و در تشخیص اینکه کدام پیشرانه مدنظر است تعلل نشان دهد. همانند اکثر خودروهای پلاگین هیبریدی، سورنتو با باتری فول بهتری عملکرد را دارد.

البته که استفاده مداوم از باتری باعث کاهش قابل‌توجه مصرف سوخت خواهد شد. با خالی شدن باتری ما مصرف سوخت حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر را تجربه کردیم که حدود ۱ لیتر بیشتر از نسخه هیبریدی است. خوشبختانه شارژ سورنتو به راحتی صورت می‌گیرد. استفاده از شارژ خانگی زمان ۳ ساعت و ۲۵ دقیقه‌ای را طلب خواهد کرد اما در صورت استفاده از شارژ استاندارد این زمان به ۵ ساعت افزایش خواهد یافت.

کیا مدعی است پلتفرم جدید سورنتو باعث شده فضای بیشتری در کابین وجود داشته باشد و بنابراین نه تنها هر هفت صندلی قابل‌استفاده هستند بلکه فضای بار بزرگ و ون مانندی نیز ایجاد شده است. موضوع احساس‌برانگیزتر اینکه سورنتوی پلاگین هیبریدی تنها ۴ لیتر از فضای بار را به خاطر قوای محرکه پلاگین هیبریدی از دست داده است و فضای بار ۶۰۴ لیتری آن کاملاً پاسخگوی خانواده‌هاست. با خواباندن صندلی‌ها این فضا به ۱۹۸۸ لیتر افزایش خواهد یافت.

کابین این شاسی‌بلند به اندازه نسخه‌های استاندارد لوکس و باکیفیت حس می‌شود. مدل ۲ تست شده فاقد چرم ناپا و سانروف مدل‌های فول بوده اما جای انتقادی باقی نگذاشته است.

شاید داشبورد اندکی فاقد جذابیت برخی رقبا باشد اما طراحی منطقی‌ای داشته و استفاده از نمایشگر مرکزی نیز به راحتی صورت می‌گیرد. خوشبختانه کیا کلیدهای کنترل جداگانه‌ای برای سیستم تهویه در نظر گرفته است که مایه خرسندی است.

کیا سورنتو همچنان یکی از شاسی بلندهای بزرگ و موردعلاقه ماست. خریداران شخصی شاید هزینه اضافی مدل پلاگین هیبریدی را نپذیرند اما مالیات کمتر آن برای خریداران سازمانی جذابیت بیشتری خواهد داشت. مدل هیبرید استاندارد سواری و راندمان بهتری دارد اما فول بودن باتری در مدل پلاگین هیبریدی باعث می‌شود یک شاسی‌بلند بسیار ساکت و لوکسی داشته باشید.

مشخصات کیا سورنتو ۲ PHEV 1.6 T-GDi 6-Speed AT AWD

  • قیمت: ۴۴۹۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی به همراه واحد الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: ۲۶۱ اسب بخار/۳۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۸.۴ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۹۱ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: زیر ۲ لیتر در هر صد کیلومتر

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.