تجربه رانندگی با تویوتا توندرا TRD پرو ۲۰۲۲؛ وانتی هیبریدی با میراثی از پریوس!

تجربه رانندگی با تویوتا توندرا TRD پرو ۲۰۲۲؛ وانتی هیبریدی با میراثی از پریوس!

یکی از معروف‌ترین وانت پیکاپ های دنیا تویوتا توندرا است که در تریم TRD پرو خود به شدت دلبری می‌کند. نسل جدید این خودرو به تازگی معرفی شده و می‌خواهیم این وانت را به‌صورت مفصل بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

همان‌طور که می‌دانید تولید یک خودروی بزرگ و سنگین‌وزن که مصرف سوخت مناسبی هم داشته باشد چالشی بزرگ برای تیم مهندسی خواهد بود. قوانین فیزیکی مشخصی وجود دارند که باید رعایت شوند. جرم، اصطکاک و آیرودینامیک جزو فاکتورهایی هستند که باید در نظر گرفته شوند. کاهش جرم و بهبود آیرودینامیک و از طرفی محدودیت اصطکاک ناشی از تماس لاستیک‌ها با جاده از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند یک وانت پیکاپ را کم‌مصرف‌تر کنند. روش دیگر هم احیای انرژی بکار رفته است که باعث تولد خودروی هیبریدی می‌شود. تویوتا چندین دهه است در زمینه تولید خودروهای هیبریدی پیشتازی می‌کند و به همین خاطر باعث تعجب ما شده که چراکه تزریق جادوی پریوس به این وانت پیکاپ فول سایز این‌قدر طول کشیده است؛ اما می‌خواهیم تویوتا توندرا TRD پرو ۲۰۲۲ را بررسی کنیم که نسخه آفرود محور از این خانواده بوده و فقط به‌صورت هیبریدی عرضه می‌شود؛ اما آیا یک باتری ساده می‌تواند وانتی سه تنی را به محصولی کم‌مصرف بدل سازد؟

شاید برخی افراد از تویوتا به خاطر طول عمر زیاد محصولاتش و تعلل در معرفی نسل‌های جدید آن انتقاد کنند و همین موضوع را متوجه تولید توندرا هیبرید نیز بکنند. در واقع نسل کنونی این وانت سومین نسل کلی آن محسوب می‌شود و نسل قبلی زمانی معرفی شد که برقی سازی یک وانت پیکاپ پدیده‌ای کاملاً ناشناخته به شمار می‌رفت. نسل پیشین توندرا به خاطر مصرف سوخت کم شناخته نمی‌شد و ما چندین سال قبل مصرف سوخت ۱۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر را نیز تجربه کردیم.

این نسل جدید در نسخه TRD پرو مصرف سوخت ترکیبی ۱۲.۳ لیتری را بر مبنای تخمین‌های EPA خواهد داشت و ما نیز تقریباً به همین عدد در تست‌ها رسیدیم که نسبت به نسل پیشین بهبود حدود ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد و بنابراین اگرچه توندرا خودرویی بسیار کم‌مصرف نیست اما همین بهبود نیز باعث خوشحالی خواهد شد. تریم های ساده‌تر این خودرو می‌توانند مصرف سوخت کمتری هم داشته باشند. اما متأسفانه طراحی وانت تویوتا کمی روی عملکرد توندرا TRD در مسیرهای جنگلی کمی تأثیر منفی گذاشته است. زمانی که تلاش کردیم خودرو را در پارکینگ‌ها پار کنیم به‌کرات پشت خودرو را نگاه می‌کردیم تا مبادا با جایی یا خودرویی برخورد کنیم. دلیل این موضوع را می‌توان ترکیبی از موقعیت نشستن پایین و خط گلگیر بالا دانست که یافتن موقعیت گوشه‌های خودرو را کمی سخت می‌کنند. در سرعت‌های بالا مشکل خاصی وجود ندارد اما در سرعت‌های پایین باید دقت بیشتری در پارک خودرو داشت.

کیفیت سواری تویوتا توندرا TRD پرو نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر ارتقا یافته زیرا در بخش عقب از فنرهای پیچشی استفاده شده است و این موضوع بسیار خوب است. قدرت ۴۳۷ اسب بخاری و گشتاور ۷۹۰ نیوتون متری نیز کاملاً کفایت کرده و وزن بالای این وانت ژاپنی را به خوبی پنهان می‌کند. کابین خودرو کیفیت خوبی دارد و صندلی‌های راحت جلو و عقب نیز جزو موارد شاخص هستند. این صندلی‌ها کاملاً پهن بوده و مناسب سفرهای طولانی به نظر می‌رسند. سیستم اطلاعات سرگرمی جدید تویوتا نیز ارتقا یافته و نمایشگر بزرگ و شفاف آن کنترل‌های آسانی دارد؛ اما ما فکر می‌کنیم در بحث مزیت‌های قوای محرکه هیبریدی تویوتا فرصتی را از دست داده است. اگرچه قدرت بیشتر باتری و پیشرانه برقی با استقبال مالک مواجه می‌شود اما برای مثال محصول فورد مصرف سوخت کمتری دارد. فورد F-150 پاوربوست به راحتی مصرف سوخت ۹.۸ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت می‌کند اما تویوتا پرمصرف‌تر است. با تمرکز تویوتا توندرا TRD پرو روی آفرود، ما فکر می‌کنیم این وانت پیکاپ می‌تواند به ‌عنوان خودرویی مناسب کمپ هم مطرح باشد اما دسترسی به قدرت باتری آن خیلی راحت و کاربردی نخواهد بود. در واقع سیستم هیبریدی فورد می‌تواند به عنوان ژنراتوری ۷ هزار واتی کار کند درحالی‌که وانت تویوتا فقط ۴۰۰ وات و ۱۲۰ ولت را ارائه می‌کند.

اما این موارد برای یک خریدار عادی تویوتا مساله ساز نخواهد بود. تویوتا توندرا TRD پرو ۲۰۲۲ نسبت به مدل قبلی بسیار بهبود یافته و راحتی و قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتری دارد و طراحی جذاب‌تری نیز به خود گرفته است. این وانت یک پریوس نیست اما محصولی از تویوتاست و این موضوع برای بسیاری از خریداران کافی خواهد بود.

مشخصات تویوتا توندرا TRD پرو هیبرید ۲۰۲۲
پیشرانه۶ سیلندر ۳.۵ لیتری توئین توربوی هیبریدی
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)۴۳۷/۷۹۰
گیربکس۱۰ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)۱۲.۹/۱۱.۶/۱۲.۳
قیمت پایه (دلار)۶۸۵۰۰
قیمت مدل تست شده (دلار)۶۹۱۸۵

 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.