تجربهٔ رانندگی با چانگان CS55، کراس‌اوور قابل‌توجه چینی

تجربهٔ رانندگی با چانگان CS55، کراس‌اوور قابل‌توجه چینی

سفر به شرق برای آزمایش کراس‌اوور چانگان CS55، جدیدترین رقیب چینی نیسان قشقایی

چانگان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا محسوب می‌شود. این شرکت که بیش از صدسال سابقه دارد، در سال ۲۰۱۶ نزدیک به سه میلیون دستگاه خودرو شامل سواری، ون و کراس‌اوور تولید کرده است. بخش عمده‌ای از این خودروها در بازار داخلی چین فروخته شده‌اند اما این شرکت در ۶۰ کشور جهان بیش از ۶ هزار خودرو به فروش رسانده است و حضور گسترده‌ای در آمریکای جنوبی، خاورمیانه و روسیه دارد.

علاوه بر این، چانگان با تأسیس مراکز تحقیق و توسعه در ایتالیا، ایالات‌متحده و حتی بریتانیا آمادۀ برداشتن گام‌های بعدی است. همچنین مقامات این شرکت گفته‌اند که حضور چانگان در اروپا یک دهۀ دیگر انجام خواهد گرفت؛ اما حالا برای فهمیدن اینکه آیا چانگان آمادگی رقابت با برندهای معتبری چون رنو، کیا، سیتروئن و هیوندای را دارد یا نه، برای انجام آزمایشی با جدیدترین کراس‌اوور این شرکت یعنی CS55، به مقر آن در چین یعنی شهر Chongqing سفری داشته‌ایم.

این کراس‌اوور چینی با ۴.۵ متر طول و حدود ۱.۸۶ متر عرض، کوچک‌تر از نیسان قشقایی است و صرفاً با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی عرضه می‌شود که نیروی آن از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. قیمت تیپ پایۀ این خودرو در بازار چین از نزدیک به ۸۴ هزار یوآن معادل حدود ۱۰ هزار پوند آغاز می‌شود درحالی‌که تیپ بالا ردۀ آن که نمونه مورد آزمایش ما هم از همین تیپ است قیمتی زیر ۱۷ هزار پوند دارد.

اگر نشان چانگان روی دماغه را در نظر نگیریم، CS55 استایلی متناسب و اروپایی دارد. در نمای جلویی، الهام گیری از لندروور دیسکاوری کاملاً مشهود است درحالی‌که خطوط برجسته و دی‌لایت‌های تیز آن نیز تا حدودی یادآور رنو کاجار هستند. همچنین رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی و آپشن سفارشی رنگ متضاد سقف نیز ویژگی‌های شخصی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. عمده خریداران این خودرو چینی‌ها هستند و این ویژگی‌های مُد روز برای آن‌ها بسیار اهمیت دارد.

با گام نهادن به داخل CS55 با کابینی لوکس‌تر و مجهزتری مواجه می‌شویم که هرگز انتظار آن‌را از یک کراس‌اوور ارزان‌قیمت چینی نداشتیم. در اینجا CS55 بیش از هر چیز صفحه‌نمایش لمسی هشت اینچی جلب‌توجه می‌کند و هرچند کیفیت کلی کابین آن توانایی توانای رقابت با آئودی یا مرسدس بنز را ندارد اما کاملاً با برندهای کره‌ای قابل‌مقایسه است. گوگل در چین مسدود است و بنابراین هیچ‌یک از سیستم‌های اندروید اتو و کارپلی اپل در خودروهای چینی وجود ندارد؛ اما در این خودرو سیستمی بنام BaiduCarlife ارائه می‌گردد که گوشی تلفن همراه را به خودرو متصل کرده و امکان دسترسی به نقشه‌ها، مخاطبین و موسیقی‌ها را فراهم می‌کند.

همچنین این سیستم به اینترنت هم دسترسی دارد که می‌تواند جهت بررسی اطلاعات ترافیکی لحظه‌ای مورداستفاده قرار گیرد. البته اگر چانگان قصد گسترش بازار خود به حوزه اروپا را داشته باشد مطمئناً باید راه‌حلی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودروهای خود پیدا کند. در عقب CS55 فضاسازی هوشمندانه‌ای انجام نگرفته و به‌عنوان‌مثال پژو ۳۰۰۸ فضای بیشتری دارد اما بااین‌حال در اینجا فضای زانوی مناسبی وجود دارد و نبود تونل گاردان نیز به معنای برخورداری از کف مسطحی است؛ بنابراین در سفرهای کوتاه امکان نشستن سه نفر در عقب وجود دارد. چانگان به‌طور رسمی فضای صندوق بار CS55 را اعلام نکرده است ولی ما حدس می‌زنیم که احتمالاً قشقایی صندوق بار بزرگ‌تری داشته باشد.

در جاده بلافاصله مشخص می‌شود که اولویت این کراس‌اوور چینی بیشتر راحتی است تا هندلینگ. همچنین هرچند CS55 سریع‌تر از مدل بزرگ‌تر CS95 است اما نرمی کمک‌فنرها و گیربکس تنبل، شتاب گیری سریع با آن‌را دشوار می‌کند. فرمان نیز هرچند حتی در تنظیمان اسپرت نیز احساس چندانی ندارد اما عملکرد دقیقی داشته و به‌اندازهٔ کافی تیز است. بااین‌حال وارد آوردن فشار سخت به خودرو کمی موجب آشفتگی آن می‌شود تا جایی که برای مقایسه سئات آتکا قطعاً احساس پایدارتر، قابل‌کنترل‌تر و سرگرم‌کننده‌تری دارد.

اما از طرف دیگر، چانگان CS55 خودروی کاملاً راحتی است و کمک‌فنرهای نرم آن با دست‌اندازهای شدید مقابله می‌کند تا جایی که به‌ندرت متوجه لرزش درون کابین می‌شویم. همچنین پیشرانهٔ توربوی کوچک این کراس‌اوور چینی نیز ساکت است ولی بزرگ‌ترین مشکل آن هنگام حرکت با سرعت‌های بالا، صدای زیاد تماس چرخ‌های بزرگ آن با جاده است.

این در حالی است که به نظر نمی‌رسد CS55 یک خودروی ارزان‌قیمت چینی باشد چراکه به طیف مناسبی از سیستم‌های ایمنی شامل مواردی چون کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد جلو، شش ایربگ و ترمز اضطراری خودکار مجهز شده است. در این خودرو همچنین سیستم کمک به حفظ حرکت میان خطوط، سیستم نظارت بر نقاط کور، هشدار برخورد عقب، نظارت بر فشار باد تایرها و دوربین دید ۳۶۰ درجه نیز وجود دارد که به‌آسانی با رقبای اروپایی برابری می‌کند. همچنین چانگان برای CS55 گارانتی ۱۰ ساله یا ۲۶۰ هزار کیلومتری را در نظر گرفته که بسیار چشمگیر است و اعتمادبه‌نفس این شرکت چینی را در رابطه با محصولاتش نشان می‌دهد.

نتیجه

چانگان CS55 کراس‌اوور ارزان‌قیمت و نسبتاً مناسبی است و درواقع رقیب شایسته‌ای برای خودروهایی محسوب می‌شود که دو برابر آن قیمت دارند. مقامات این شرکت می‌گویند در ابتدا پیش از عرضهٔ محصولات آیندهٔ خود در اروپا و ایالات‌متحده، بازار داخلی را اولویت خود قرار داده‌اند اما بازخوردهای اولیه نشان می‌دهند که ایجاد چند تغییر موجب خواهد شد که خریداران بریتانیایی هم به این خودرو توجه نشان دهند. چانگان با ارائهٔ کیفیت، راحتی، فضای داخلی و استایل بیرونی مناسب، حداقل بیشتر از نصف راه رسیدن به اروپا را پیموده است.

 

مشخصات فنی

Changan CS55 2017
قیمتحدود ۱۷ هزار پوند
پیشرانه۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت۱۵۵ اسب بخار
گشتاور۲۲۵ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته اتوماتیک
محور محرکجلو
شتاب صفرتاصد۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت۷.۴ لیتر در صد کیلومتر
تولید آلایندگی۱۷۱ گرم در هر کیلومتر

 منبع: AutoExpress

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
10 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.