تجربهٔ رانندگی با هوندا N-One، قوطی کبریت متحرک!

تجربهٔ رانندگی با هوندا N-One، قوطی کبریت متحرک!

در ژاپنی دستهٔ خاصی از خودروها بنام کی کار (Kei Car) از فروش و محبوبیت بالایی برخوردارند. این خودروها پس از جنگ جهانی دوم یعنی از دههٔ ۴۰ میلادی به‌عنوان راهی برای حمل‌ونقل ارزان‌قیمت به بازار ژاپن عرضه شدند. این ایده به‌سرعت همه‌گیر شد تا جایی که امروزه کی کارها تقریباً یک‌سوم از کل فروش خودروی در بازار ژاپن را تشکیل می‌دهند. کی کارها خودروهای بسیار کوچکی هستند که برای استفاده در شهرهای شلوغ ژاپن که از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا هستند طراحی شده‌اند؛ بنابراین این خودروها صرفاً در بازار ژاپن عرضه شده و در کشورهای دیگر به فروش نمی‌رسند.

بااین‌حال اگر یک کی کار وجود داشته باشد که طبق سلیقهٔ اروپایی طراحی شده باشد، آن هوندا N-One است. این خودرو با برخورداری از دوربین دید عقب، سیستم کمک به شروع حرکت در سراشیبی‌ها و نمایشگر لمسی با ناوبری، در دنیای کی کارها حکم مرسدس بنز S کلاس را دارد. N-One در بیرون به شیوهٔ موسوم به رترو یا با نگاه به گذشته طراحی شده که شاید باب میل خریداران اروپایی نباشد اما داخل آن از لحاظ طراحی، فضا، کیفیت، تکنولوژی و کارایی، مشابه رقبایی چون فولکس‌واگن آپ به نظر می‌رسد.

در کابین این خودروی کوچک ژاپنی خصوصاً در قسمت عقبی، فضای سر و پایی بیش از آنچه انتظار می‌رود وجود دارد تا جایی که واقعاً چهار بزرگ‌سال به‌راحتی می‌توانند در آن بنشینند. این در حالی است که علاوه بر کابین جادار، N-One از صندوق بار مناسبی هم برخوردار است که فضای کافی برای قرار دادن کیف‌دستی و یا خریدهای روزانه را ارائه می‌کند.

در زیر کاپوت این کی کار ژاپنی یک پیشرانهٔ ۶۶۰ سی‌سی سه سیلندر توربو قرار دارد که تنها ۶۴ اسب بخار قدرت و ۱۰۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مطمئناً خروجی این موتور زیاد به نظر نمی‌رسد اما برای خودروی کوچکی که حدود ۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد کافی احساس می‌شود و پیشرانهٔ سه سیلندر توربوشارژ آن پاسخ سریعی به فشردن میدونی گاز می‌دهد. این در حالی است نسخهٔ تنفس طبیعی این موتور نیز برای N-One ارائه می‌شود که فقط ۵۸ اسب بخار قدرت و ۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد.

نیروی موتور توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند (سامانهٔ چهارچرخ محرک نیز برای N-One قابل سفارش است) که این یعنی با هر تلاش برای افزایش سرعت، دور موتور به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و در چنین مواقعی موتور با صدای بلند سعی می‌کند نیروی بیشتری را به چرخ‌ها بفرستند. البته تجربهٔ سرعتی بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت در توکیو بسیار نادر است.

کیفیت سواری N-One مناسب است اما فرمان خودرو سبک و مبهم احساس می‌شود. البته این موضوع در سرعت‌های پایین مشکل چندانی محسوب نمی‌شود اما در بزرگراه‌ها و مسیرهای سریع، فرمان کمی گیج عمل کرده و برای هدایت خودرو به مسیر موردنظر باید کمی بیش‌ازاندازه فرمان را چرخاند. همچنین با توجه به موتور کم‌حجم و کم‌توان، ابعاد بسیار کوچک و برخی ایرادات، انتظار می‌رود N-One قیمت پایینی داشته باشد اما این خودرو در ژاپن با قیمتی در حدود ۱.۸ میلیون ین عرضه می‌شود که معادل حدود ۱۱ هزار پوند است.

بااین‌حال کی کارهایی مثل همین هوندا N-One در شهرهای شلوغی چون توکیو، وسایل بسیار مفیدی هستند زیرا ابعاد کوچک آن‌ها به مالکین این امکان را می‌دهد که اتلاف وقت کمتری در ترافیک داشته باشند و برای تردد، از اتوبوس‌های شلوغ رهایی پیدا کنند. به همین دلیل در شهرهای شلوغ ژاپن، هیچ وسیله‌ای، حتی موتورسیکلت یا مترو، بهتر از کی کارها نیستند.

نتیجه

در شهرهای شلوغ و پرتردد ژاپن، هوندا N-One یا هر کی کار دیگری، عملکرد بسیار خوبی داشته و گزینه‌های مناسبی برای حمل‌ونقل‌ها و ترددهای شهری محسوب می‌شوند؛ زیرا این خودروها برای چنین موقعیت‌هایی طراحی شده‌اند و فقط در زادگاهشان کارایی دارند. به همین دلیل کی کارها با استانداردهای اروپایی مطابقت ندارند و بعید است در بازار اروپا توجه خریداران را به خود جلب کنند.

 مشخصات فنی

Honda N-One 2018
قیمتحدود ۱۱ هزار پوند
پیشرانه۶۶۰ سی‌سی ۳ سیلندر توربو
قدرت۶۴ اسب بخار
گشتاور۱۰۴ نیوتن متر
گیربکسCVT
محور محرکجلو
شتاب صفرتاصد۱۴.۳ ثانیه
حداکثر سرعت۱۵۵ کیلومتر/ساعت
طول۳.۳۹ متر
وزن۸۷۰ کیلوگرم
فاصلهٔ محوری۲.۵۲ متر
مصرف سوخت۳.۷ لیتر
ظرفیت باک۳۵ لیتر

 

 منبع: AutoExpress

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
5 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.