تجربهٔ رانندگی با نسل جدید ۳۰۸، جذاب‌ترین هاچ‌بک پژو

تجربهٔ رانندگی با نسل جدید ۳۰۸، جذاب‌ترین هاچ‌بک پژو

ازآنجایی‌که در صنعت خودروسازی جهانی برای کاهش هزینه‌ها بیشتر و بیشتر از پلت‌فرم‌ها و قطعات مشترک بین خودروهای مختلف استفاده می‌شود، ایجاد شخصیت متمایز در هرکدام از این محصولات اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. از سال‌های دور، گروه پژو-سیتروئن که شامل برندهای پژو، سیتروئن و دی‌اس می‌شد و حالا زیر چتر استلانتیس برندهای دیگری مثل آلفارمئو، فیات و جیپ را هم در اختیار دارد، در متمایز کردن محصولات خود از یکدیگر نه‌تنها در ظاهر بیرونی بلکه در شیوهٔ رانندگی بسیار خوب عمل می‌کرده است.

جدیدترین خودروهای خانوادگی کلاس گلف این گروه روی پلت‌فرم EMP2 ساخته شده‌اند. این خودروها شامل دی‌اس ۴، اوپل آسترا و نسل جدید پژو ۳۰۸ می‌شود که هم‌اکنون قصد داریم پشت فرمان آخری بنشینیم. نمونهٔ آزمایشی ما از نوع پرچم‌دار هیبریدی ۲۲۵ است که در جاده‌های بریتانیا با آن رانندگی کرده‌ایم.

هرچند طراحی ظاهری موضوعی سلیقه‌ای است ولی مطمئناً ۳۰۸ جدید در بین رقبا خودروی بجسته‌ای به نظر می‌رسد. رنگ سبز اولیوین خودرو آزمایشی ما تنها رنگ بدون هزینه است و برای رنگ‌های دیگر شامل آبی، مشکی، خاکستری و حتی سفید باید هزینهٔ اضافی تا حداکثر ۶۹۵ پوند پرداخت کرد. کابین ۳۰۸ هم یک شاهکار در طراحی محسوب می‌شود. اگر وجود مقداری پلاستیک ارزان‌تر روی کنسول مرکزی را نادیده بگیریم، کیفیت کلی خیلی خوب است و صندلی‌ها هم راحت بوده و به‌خوبی از بدن حمایت می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های کابین ۳۰۸ نمایشگر ۱۰ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است که پاسخگویی بسیار خوبی دارد. زیر این نمایشگر هم ردیفی از دکمه‌های میانبر لمسی برای قسمت‌هایی که بیشتر مورداستفاده هستند و همین‌طور دکمه‌های فیزیکی پیانو مانند برای کنترل ویژگی‌هایی مثل سیستم تهویه و گرم‌کن شیشهٔ عقب تعبیه شده است. تیپ‌های GT و پریمیوم GT همچنین از صفحه آمپر دیجیتالی سه‌بعدی هم بهره می‌برند که در دو صفحه اطلاعات مهمی را به نمایش درمی‌آورد.

نسل جدید ۳۰۸ در پنج تیپ مختلف به بازار عرضه می‌شود که قیمت تیپ پایه بنام اکتیو پریمیوم با پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری از ۲۵,۲۰۰ پوند آغاز می‌شود. حتی این تیپ پایه هم به رینگ‌های ۱۶ اینچی، چراغ‌های LED و نمایشگر ۱۰ اینچی با اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز است اما تیپ‌های بالاتر تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتری را به همراه دارند و به همین دلیل است که بالاترین تیپ یعنی GT پریمیوم از سیستم صوتی فوکال، دوربین دید ۳۶۰ درجه و رینگ‌های ۱۸ اینچی بهره می‌برد.

لیست پیشرانه‌های ۳۰۸ در حال حاضر شامل یک موتور بنزینی، یک دیزلی و دو نمونهٔ پلاگین‌هیبریدی می‌شود. استلانتیس وعدهٔ ارائهٔ نسخه‌های تمام الکتریکی دی‌اس ۴ و اوپل آسترا را تا سال ۲۰۲۴ داده است و انتظار می‌رود که ۳۰۸ هم از آن‌ها پیروی کند. هرچند قیمت پایهٔ این هاچ‌بک فرانسوی ممکن است گران به نظر برسد اما ۳۰۸ به‌صورت استاندارد با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شود و هیچ گیربکس دستی برای آن در نظر گرفته نشده است.

قوای محرکهٔ هیبریدی نیز در همهٔ تیپ‌ها به‌جز تیپ پایهٔ اکتیو پریمیوم ارائه می‌شود که این برای رانندگان خودروهای شرکتی خوشایند خواهد بود. البته خریداران تیپ‌های میانی باید به قوای محرکهٔ هیبریدی ضعیف‌تر ۱۸۰ اسب بخاری بسنده کنند زیرا نسخهٔ قوی‌تر فقط در تیپ‌های بالایی ارائه می‌شود. بااین‌حال، هردو نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی این خودرو موتور الکتریکی یکسانی دارند و مدل ۲۲۵ اسب بخاری که ما در اینجا داریم صرفاً از پیشرانهٔ بنزینی قوی‌تری برخوردار است.

از لحظه‌ای که ۳۰۸ را روشن می‌کنید، به‌وضوح نشان می‌دهد که خودروی اسپرت‌تری از دی‌اس ۴ است که بیشتر روی راحتی تمرکز دارد. البته این معنای خشن بودن سواری پژو نیست بلکه ۳۰۸ فقط بیشتر کنترل‌شده احساس می‌شود. این موضوع حتی در مورد نسخهٔ هیبریدی که وزن بیشتری دارد هم صدق می‌کند. این هاچ‌بک هیبریدی در هنگام تغییر جهت‌های سریع به‌طور شگفت‌انگیزی بدون تکان عمل می‌کند و غربیلک فرمان کوچکی که بخشی از طراحی مجموعه داشبورد i-Cockpit پژو است هم به چابکی خودرو کمک می‌کند. البته این غربیلک فرمان بازخورد خیلی زیادی به راننده نمی‌دهد و طراحی آن ممکن است مطابق سلیقهٔ همه نباشد اما درهرصورت به جذابیت رانندگی ۳۰۸ کمک می‌کند.

مثل بسیاری از خودروهای پلاگین‌هیبریدی، این پژو هم هنگام حرکت در حالت تمام الکتریکی بسیار آرام است. این سکوت در هنگام حرکت با سرعت‌های بزرگراهی هم همچنان پابرجا است اما با تخته کردن گاز، صدای خشن و ضعیفی از پیشرانهٔ بنزینی برمی‌خیزد که خوشایند نیست. به گفتهٔ پژو، این ۳۰۸ هیبریدی می‌تواند تا ۶۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند اما در واقعیت و رانندگی‌های معمولی این رقم ۴۸ کیلومتر خواهد بود که البته همین هم برای بیشتر ترددها کافی است و برای خودروهای شرکتی سودمند خواهد بود.

البته برای استفاده از این برد الکتریکی باید ۳۰۸ را به‌طور منظم به شارژ وصل کرد. هردو نسخهٔ هیبریدی این خودرو به‌صورت استاندارد با شارژر ۳.۶ کیلوواتی ارائه می‌شوند اما با پرداخت ۳۰۰ پوند به نمونهٔ ۷.۴ کیلوواتی قابل ارتقاء خواهد بود. این شارژر قوی‌تر زمان شارژ باطری‌ها را از سه ساعت و نیم به دو ساعت کاهش می‌دهد که زمان خوبی است. یکی از معایب خودروهای هیبریدی اما کاهش حجم صندوق بار آن‌ها است که این مشکل در ۳۰۸ هم دیده می‌شود زیرا ظرفیت صندوق این نسخهٔ هیبریدی از ۴۱۲ لیتر در نسخه‌های معمولی به ۳۶۱ لیتر رسیده است. بااین‌حال، این عدد هنوز هم از صندوق بار مرسدس بنز A کلاس و سئات لئون هیبریدی بیشتر است. در کف صندوق ۳۰۸ اما فضایی برای قرار دادن کابل‌های شارژ تعبیه نشده است.

بزرگ‌ترین مشکل ۳۰۸ در داخل کابین آن است که همین مشکل در دی‌اس ۴ و اوپل آسترا هم وجود دارد. هرچند نسل جدید هاچ‌بک پژو ۱۰۵ میلی‌متر کشیده‌تر از قبل شده و حتی فاصلهٔ محوری آن‌هم ۵۵ میلی‌متر افزایش یافته است اما در بین جادارترین خودروهای این کلاس جای نمی‌گیرد و فضای سر و پا در داخل آن فقط برای بزرگ‌سالانی با جثهٔ متوسط کافی خواهد بود.

جمع‌بندی

نسل جدید پژو ۳۰۸ از همه جهات خودرویی تقریباً بی‌نقص است و بهترین هاچ‌بک‌های این کلاس را هدف قرار داده است. این ماشین در طراحی بیرونی در بین رقبا متمایز است، رانندگی خوبی دارد، از کابین زیبایی برخوردار است و در همهٔ تیپ‌ها هزینه‌های نگهداری پایینی خواهد داشت. البته نمونهٔ آزمایشی پرچم‌دار ما قیمت گرانی دارد و خرید مدل‌های ارزان‌تر و ضعیف‌تر منطقی‌تر خواهد بود.

مشخصات فنی پژو ۳۰۸ هیبریدی ۲۲۵

Peugeot 308 Hybrid 225

پیشرانه۱.۶ لیتری I4 توربو هیبریدی
قدرت۲۲۵ اسب بخار
گشتاور۳۶۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکجلو
شتاب صفرتاصد۷.۶ ثانیه
حداکثر سرعت۲۳۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۷.۰ لیتر ترکیبی
حجم صندوق بار۳۶۱ لیتر
وزن خالص۱۶۳۳ کیلوگرم
قیمت پایه۳۸,۸۰۰ پوند

 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
11 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.