تجربهٔ رانندگی با دی‌اس ۹، رقیبی برای ژرمن‌ها؟

تجربهٔ رانندگی با دی‌اس ۹، رقیبی برای ژرمن‌ها؟

دی‌اس ۹ نامی است که اعتبار زیادی پشت آن پنهان شده است. سیتروئن DS اولیه که نام این برند لوکس از آن گرفته شده است، تکنولوژی‌های انقلابی را با طراحی خیره‌کننده‌ای ارائه کرد و راحتی سواری آن با هیچ خودروی دیگری در آن زمان قابل‌مقایسه نبود؛ بنابراین، آیا دی‌اس ۹ می‌تواند دوباره آن جادو را بازگرداند؟

با نگاهی اجمالی، برخی جزئیات دوست‌داشتنی مثل چراغ‌های عقب LED جواهر مانند در دی‌اس ۹ جلب‌توجه می‌کند که می‌تواند خریداران را از ب‌ام‌و ۵۳۰e دور کند اما درواقع کابین این سدان فرانسوی است که آن‌را از دیگر سدان‌های لوکس بازار متمایز می‌کند. در اینجا توجه به جزئیات فوق‌العاده صورت گرفته است. به‌عنوان‌مثال، یک ساعت آنالوگ در بالای داشبورد قرار گرفته که در ابتدا پنهان است و با روشن شدن پیشرانهٔ بنزینی در جای خود قرار می‌گیرد. 

در اینجا همچنین کنسول مرکزی بلندی وجود دارد که حسی کوپه مانند را در جلوی خودرو ایجاد می‌کند. این طراحی زیبا با تودوزی سفارشی موسوم به اپرا جذاب‌تر شده است. این تودوزی در خودروی آزمایشی ما از چرم ناپای قرمز تیره و آستر سقف آلکانترا تشکیل شده که آپشنی ۳ هزار پوندی است اما بسیار شیک به نظر می‌رسد.

اگر از بیرون به درهای عقب دی‌اس ۹ نگاه کنید، ممکن است فکر کنید در صندلی‌های عقب فضای پایی به‌اندازهٔ لیموزین‌ها دارد اما در داخل متأسفانه انتظارات را برآورده نمی‌کند و فضای پا کم به نظر می‌رسد. در کابین این خودرو برخی جزئیات گران‌قیمت به نظر می‌رسند اما دیگر قطعات از مدل‌های ارزان‌قیمت پژو و سیتروئن گرفته شده‌اند. وضوح پایین دوربین دید عقب، حس ناخوشایند میدونی‌های تعویض دندهٔ پلاستیکی و فقدان احساس استحکامی که در رقبای آلمانی وجود دارد همگی نشان می‌دهند که دی‌اس ۹ فقط لباس لوکس بر تن کرده است.

این مشکل روی جاده هم خود را نشان می‌دهد. در اینجا ما نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی این خودرو را آزمایش کرده‌ایم که به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی توربو با ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. مثل اکثر خودروهای هیبریدی، این دو موتور هم‌زمان به اوج قدرت خود نمی‌رسند و به همین دلیل، مجموع خروجی آن‌ها ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور است که به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این قدرت برای خودرویی که به دلیل باطری‌های ۱۱.۹ کیلووات ساعتی بیش از ۱۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد، چندان زیاد نیست. باطری‌ها نیز برد تمام الکتریکی تنها ۴۰ کیلومتری را فراهم می‌کنند. موتور الکتریکی در آغاز حرکت عملکرد خوب و بی‌صدایی دارد اما این احساس خیلی زود از بین می‌رود زیرا وقتی پیشرانهٔ بنزینی وارد عمل می‌شود، شرایط به هم می‌ریزد. گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک خودرو نیز ناگهانی و غیرمنتظره دنده‌ها را تعویض می‌کند.

بااین‌حال، شاسی دی‌اس ۹ اوضاع بهتری دارد. فرمان از وزن خوبی برخوردار است و دماغهٔ خودرو پاسخگویی مناسبی از خود نشان می‌دهد. در سرعت‌های بزرگراهی، سواری خودرو آرام و راحت است اما دست‌اندازهای بزرگی که سری ۵ را آشفته نمی‌کنند می‌تواند موجب تکان و لرزش بدنهٔ دی‌اس شود. یکی دیگر از قسمت‌هایی که خریداران این خودرو باید بهای متفاوت بودن انتخاب خود را بپردازند، استهلاک است زیرا پیش‌بینی می‌شود این تیپ بالا ردهٔ دی‌اس ۹ پس از چند سال استفاده تنها ۳۷.۸ درصد از ارزش اولیهٔ خود را حفظ کند درحالی‌که برای مقایسه، ب‌ام‌و ۵۳۰e پلاگین‌هیبریدی در همین مدت، حدود ۴۶ درصد از قیمت خود را حفظ می‌کند.

همهٔ این‌ها در حالی است که ب‌ام‌و ۷۰ اسب بخار قدرت بیشتری دارد، رانندگی بهتری دارد، کاربردی‌تر است و از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای در داخل بهره می‌برد. این موارد توصیهٔ خرید دی‌اس ۹ را بسیار سخت می‌کنند. همچنین کسانی که حتماً یک سدان فرانسوی می‌خواهند، می‌توانند سراغ پژو ۵۰۸ بروند که دقیقاً با همین قوای محرکهٔ هیبریدی دی‌اس ارائه می‌شود. این خودرو در بالاترین تیپ یعنی GT پریمیوم حتی از ویژگی‌های پیشرفته‌ای مثل دوربین دید در شب و سیستم صوتی فوکال هم برخوردار است و ۸,۲۵۵ پوند قیمت کمتری از دی‌اس ۹ دارد.

جمع‌بندی

دی‌اس ۹ از برخی جهات گزینهٔ جذابی در جمع سدان‌های لوکس محسوب می‌شود. این ماشین، صرف‌نظر از قوای محرکهٔ هیبریدی نه‌چندان جالب، از توانایی‌های دینامیکی خوبی برخوردار است و کابین آن به قدری منحصربه‌فرد طراحی شده است که می‌تواند خریداران رقبای آلمانی را وسوسه کند. بااین‌حال، قیمت گران، استهلاک بالا، فضای پای نه‌چندان کافی در عقب و قطعات ارزان‌قیمتی قرضی در داخل توصیهٔ خرید این سدان لوکس فرانسوی را تقریباً غیرممکن می‌کند.

مشخصات فنی دی‌اس ۹ ای-تنس

DS 9 E-Tense 225
پیشرانه۱.۶ لیتری I4 توربو هیبریدی
قدرت۲۲۵ اسب بخار
گشتاور۳۶۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکجلو
شتاب صفرتاصد۸.۳ ثانیه
حداکثر سرعت۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۷.۰ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی۱۵۵ گرم در هر کیلومتر
برد الکتریکی۴۰ کیلومتر
قیمت پایه۴۹,۲۰۰ پوند

 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
16 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.