تانگ، کراس‌ اوور هایبرید BYD در راه ایران

تانگ، کراس‌اوور هایبرید BYD در راه ایران

نمایشگاه گوانگژو امسال که در شهر شِنزِن (Shenzhen) چین برگزار شد، بسیار پر خبر بود. کمپانی BYD (مخفف شعار این خودروساز موسوم به Build Your Dreams) از خودروسازان باسابقه این کشور، غرفه وسیع و پرزرق‌وبرقی داشت و چندین دستگاه از محصولات مختلف خود را در نقاط مختلف آن به نمایش گذاشته بود (بعداً طی نوشتاری دیگر به بررسی اجمالی هرکدام خواهیم پرداخت). در آن اثنا اما شاسی‌بلندی بنام تانگ (Tang) شدیداً خودنمایی می‌کرد و توجه بسیاری از دست‌اندرکاران خودرو و نیز مردم بازدیدکننده را به خود جلب می‌نمود. با نگاهی حتی گذرا به ویژگی‌های آن درخواهیم یافت که حقیقتاً لایق عنوان “برگ برنده‌ای برای BYD” بوده و امیدهای زیادی را نسبت به آینده این خودروساز در اذهان اقشار مختلف بارور می‌کند. با ما همراه باشید.

پیش از هر چیز نگاهی به بخش فنی می‌اندازیم. تانگ از یک پیشرانه بنزینی و دو موتور برقی سود می‌برد. بلوک مذکور با ۲ لیتری حجم توانایی تولید ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. هرکدام از موتورهای برقی نیز قدرت و گشتاور به ترتیب ۱۵۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتون‌متر بدست می‌دهند. بازده نهایی این مجموعه توانِ ۵۰۵ اسب بخار و گشتاور عظیم ۸۲۰ نیوتون‌متر است که تماماً توسط جعبه‌دنده شش سرعته DCT ساخت خودِ BYD تحویل هر چهار چرخ خودرو می‌شود تا شتاب سکون تا یکصد کیلومتر بر ساعت تنها در ۴.۹ ثانیه ثبت گردد. پیشرانه درون‌سوز به همراه یکی از موتورهای برقی در محور جلو قرار داشته و موتورِ برقی دوم نیز روی محور عقب نصب شده است.

این کراس‌اوور جسور در بحث امنیت و امکانات هم در سطح متوسطی جای می‌گیرد. وجود شش عدد کیسه هوا، پنج دوربین مختلف اطراف خودرو، حسگر پارک جلو و عقب، کروز کنترل هوشمند، کنترل پایداری الکترونیکی، فرمان برقی، سامانه کمکی شروع به حرکت در شیب، ترمز اضطراری خودکار و سامانه کنترل میزان باد لاستیک‌ها به شرط عملکرد درخور انتظار می‌تواند موجب دلگرمی خریداران خودرو شود. از جانب دیگر BYD به فکر آسایش و لذت سرنشینان نیز بوده و مواردی همچون استارت دکمه‌ای، آینه حساس به تابش نور، سقف پانورامیک شیشه‌ای، حالت‌های مختلف رانندگی، صندلی‌های برقی جلو با حافظه مخصوص راننده، چراغ‌های زنون، حسگر نور، فرمان برقی، آینه‌های تاشوی برقی، تهویه دوگانه، صفحه‌نمایش داشبورد، قطب‌نما، ترمز پارک (ترمز دستی) برقی، شوینده چراغ‌های جلو، تودوزی تمام چرم اتاق، کامپیوتر سفر و… را در کالبد آن تعبیه کرده است.

از ویژگی‌های دیگر تانگ می‌توان موارد مقابل را نام برد: اول: قابلیت رانندگی در دو حالت تمام برقی (EV) یا هایبرید (HEV). دوم: پارک و خروج از پارک به‌وسیله ریموت کنترل که از فناوری‌های نوین و داغ اتومبیل‌های امروزی بوده و BYD با هوشمندی تمام از آن به‌عنوان پله‌ای در مسیر ترقی و شناساندن بیشتر خود در دنیای پرهیاهوی خودرو استفاده می‌کند. ریموت مذکور شکلی مشابه گوشی‌های تلفن همراه کشویی قدیمی داشته و می‌تواند حرکت خودرو و کنترل فرمان را کاملاً بدست بگیرد، درنتیجه هنگام پارک کردن یا خروج از پارک در کوچک‌ترین فضاها نیز هیچ سختی و مشکلی نخواهید داشت. سوم: فناوری ۵۴۲ این خودروساز که سه عدد ۵ و ۴ و ۲ اشاره به شتاب اولیه در کمتر از ۵ ثانیه، سامانه ۴ چرخ محرک و مصرف سوخت کمتر از ۲ لیتر در یکصد کیلومتر دارند.

در حاشیه نمایشگاه گوآنگژو مشخص شد که تانگ یکی از سه گزینه اصلی BYD برای بازار ایران بوده و زمان خیلی زیادی تا ورود رسمی آن به کشور باقی نمانده است (مدل‌های F3 و سانگ دیگر گزینه‌های جدی هستند). بر اساس توافقات انجام شده کارمانیا خودرو قصد دارد حوالی بهار سال آینده (۱۳۹۶) آن را برای بازار ایران معرفی و حداکثر تا پیش از پایان نیمه نخست ۹۶ با محدوده قیمتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان به فروش برساند. گفتنی است در فاز اول، عرضه به‌صورت وارداتی خواهد بود و فعلاً هیچ برنامه‌ای برای داخلی‌ سازی وجود ندارد.

اگر صرف مشخصات فنی را ملاک بررسی قرار دهیم می‌توان گفت که این کراس‌اوور جوان چینی یکی از گزینه‌های بسیار خوب بازار ایران خواهد بود. مصرف ناچیز بنزین، مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک بواسطه قوای محرکه هایبرید و بازدهی کلّی بسیار خوب نقاط عطف غیر‌قابل‌انکار آن هستند. اما این تنها بخشی از داستان است. اگر قیمت در همان محدوده زیر ۲۰۰ میلیون تومان بماند، آینده و میزان موفقیتش در بازار غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد بود، چراکه راه سختی در پیش دارد و باید از سد چند رقیب باسابقه (در بازار ایران) عبور کند. از طرفی باید منتظر بود و دید نمونه عرضه شده در کشور چه سطحی از امکانات و سامانه‌های امنیتی را داراست و آیا می‌تواند هم‌وطنان آپشن ‌دوستمان (خواه رفاهی باشد یا امنیتی) را راضی کند یا خیر.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
6 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.