تائید تولید ب‌ام‌و X5 هیدروژنی با همکاری تویوتا

تائید تولید ب‌ام‌و X5 هیدروژنی با همکاری تویوتا

ب‌ام‌و چندین سال است ایده‌ی تولید خودروهای هیدروژنی را در سر می‌پروراند و حتی طی سال‌های پیش نسخه هیدروژنی سری ۷ را نیز معرفی کرده بود. همین کار با نسل فعلی شاسی‌بلند لوکس و میان سایز X5 نیز صورت خواهد گرفت و نمونه‌ای تولید محدود از آن در سال ۲۰۲۲ روانه بازار خواهد شد. سال پیش بود که شاهد پیش‌نمایش خودروی i هیدروژن Next در نمایشگاه فرانکفورت بودیم و حالا ب‌ام‌و اطلاعات بیشتری از X5 هیدروژنی را منتشر کرده است.

کل قدرت این سیستم از جمله قدرت قوای محرکه الکتریکی مشترک با iX3 عدد قابل‌احترام ۳۶۹ اسب بخار خواهد بود. خود سیستم سلول سوختی قدرت ۱۶۸ اسبی داشته و این قدرت در نتیجه واکنش شیمیایی بین هیدروژن و اکسیژن هوا به دست می‌آید. تنها گازی که از اگزوز بیرون می‌آید بخارآب است.

همچنین دو تانک ۷۰۰ باری وجود دارد که هر یک ۶ کیلوگرم هیدروژن را نگه داشته و پر کردن آن‌ها طی ۳ تا ۴ دقیقه صورت می‌گیرد بنابراین از نظر زمان سوخت‌گیری شاهد خودرویی مشابه نمونه‌های بنزینی و دیزلی هستیم.

اگرچه X5 هیدروژنی موردبحث تنها یک برنامه آزمایشی در مقیاسی کوچک خواهد بود اما ب‌ام‌و به دنبال استفاده از تکنولوژی سلول سوختی در محصولات گسترده‌تری بوده و از سال ۲۰۲۵ به بعد در صورت مهیا بودن شرایط خودروهای بیشتری را با قوای محرکه هیدروژنی معرفی خواهد کرد. تویوتا هم در این پروژه مشارکت داشته زیرا دو شرکت از سال ۲۰۱۳ تاکنون روی توسعه سیستم‌های سلول سوختی و قطعات ماژولار همکاری می‌کنند.

این برند ژاپنی از سال ۲۰۱۵ تاکنون میرای هیدروژنی را عرضه می‌کند و دومین نسل آن را نیز تا چند ماه دیگر تولید خواهد کرد. شایعاتی درباره علاقه ب‌ام‌و به تولید X7 هیدروژن/الکتریک هم به گوش رسیده اما صحبت درباره تولید چنین خودرویی فعلاً زود است.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
12 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.