تأیید رسمی بازگشت پیشرانه‌های وانکل مزدا

تأیید رسمی بازگشت پیشرانه‌های وانکل مزدا

مزدا از چندین دهه پیش از پیشرانه‌های وانکل یا روتاری در محصولات خود استفاده می‌کرده است و در طول تاریخ خود محصولات زیادی را با این نوع پیشرانه روانهٔ بازار کرده است؛ اما آخرین ساختهٔ مزدا که از موتور وانکل استفاده می‌کرد، کوپهٔ اسپرت RX-8 بود که با خاتمهٔ تولید آن در سال ۲۰۱۲، پیشرانه‌های وانکل نیز توسط این شرکت کنار گذاشته شدند؛ اما طی سال‌های اخیر شایعات زیادی مبنی بر احتمال بازگشت موتورهای وانکل مزدا مطرح شده که البته هیچ‌یک از آن‌ها تاکنون به واقعیت تبدیل نشده‌اند.

بااین‌حال قبلاً گفته شده بود که مزدا در حال کار بر روی ساخت یک خودروی الکتریکی است که به یک موتور وانکل هم مجهز است اما این موتور، چرخ‌ها را به حرکت درنمی‌آورد بلکه صرفاً به‌عنوان یک افزایش‌دهندهٔ بُرد عمل می‌کند. حال این خبر رسماً توسط مزدا تأیید شده و گفته شده که موتورهای وانکل این شرکت سال آینده بازخواهند گشت. در این رابطه، معاون ارشد فروش و خدمات پس از فروش مزدای اروپا آقای «Martijn ten Brink» گفته است که موتورهای وانکل مزدا پس از چند سال غیبت نهایتاً سال آینده بازمی‌گردند اما ممکن است شیوهٔ بازگشت آن‌ها مطابق انتظار طرفداران نباشد.

وی در ادامه گفته است:

ما در استراتژی ۲۰۳۰، طرحی کلی برای آینده داریم که ساخت خودرویی الکتریکی بخشی از این برنامه است چراکه برخی بازارها به چنین خودرویی نیاز دارند؛ اما با وجود ساخت خودروی الکتریکی، مزدا هنوز هم به پیشرانه‌های سنتی باور دارد و این موتورها همچنان تا چندین سال آینده در صنعت خودروسازی حضور خواهند داشت. حتی بین ۱۵ تا ۲۵ سال آینده، این پیشرانه‌ها همچنان در خودروها حضور خواهند داشت چراکه خودروهای هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی نیاز به یک موتور درون‌سوز هم دارند.

به گفتهٔ مزدا، خودروی الکتریکی آیندهٔ این شرکت بر اساس پلت‌فرم ماجولار کوچک مزدا ساخته می‌شود و اندازه‌ای نزدیک به مزدا ۳ خواهد داشت. همچنین همان‌طور که گفته شد، در این ماشین از یک موتور وانکل تک روتوره هم برای افزایش بُرد استفاده خواهد شد؛ اما در خبری غیرمنتظره، ten Brink گفته است که خودروی الکتریکی-وانکل مزدا لزوماً خودرویی اسپرت نخواهد بود. درواقع ممکن است مانند میتسوبیشی که کوپهٔ اسپرت اکلیپس خود را به یک کراس‌اوور تبدیل کرد، مزدا هم از این قوای محرکه در یک کراس‌اوور استفاده کند.

بنابراین با توجه به این اظهارات ممکن است هیچ‌یک از کانسپت‌های جذاب RX-Vision و Vision Coupe هرگز به تولید نرسند و نسل موتورهای وانکل مزدا بجای خودروهای اسپرت ازاین‌پس در یک کراس‌اوور ادامه پیدا کند؛ اما از سوی دیگر ممکن است ten Brink قصد پنهان کردن هویت دقیق محصول الکتریکی مزدا را داشته باشد. درهرحال حداقل هم‌اکنون مطمئن هستیم که به‌زودی موتورهای وانکل مزدا بازخواهند گشت حتی اگر در قالب یک افزایش‌دهنده بُرد باشد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
14 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.