بیست سال با شاسی‌ بلندهای AMG، از ML55 تا GLE63

هایپر اسکرین مرسدس

بخش پرفورمنس مرسدس بنز یعنی AMG این روزها شاسی‌بلندهای پرفورمنس زیادی را در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف به بازار عرضه می‌کند اما این شرکت در ابتدا کار خود را با تقویت سدان‌های مرسدس آغاز کرد و این رویه تا آغاز قرن بیست‌ویک ادامه پیدا کرد تا اینکه با معرفی مدل ML به‌عنوان اولین شاسی‌بلند مرسدس پس از G کلاس، اوضاع متفاوت شد. نسل نخست ML برای اولین بار رسماً در فوریهٔ سال ۱۹۹۷ معرفی شد و جهان جدیدی را پیش روی مرسدس باز کرد. این ماشین یک اس‌یووی میان سایز با شاسی مستقل (نردبانی) بود که به‌صورت پنج‌نفره یا هفت‌نفره (سفارشی) به بازار عرضه شد.

با عرضهٔ ML به بازار، AMG که تا پیش از آن صرفاً روی سدان‌ها تمرکز داشت حالا تصمیم گرفت برای اولین بار به دنیای شاسی‌بلندها هم وارد شود. بدین ترتیب، دقیقاً دو سال بعد یعنی در فوریهٔ سال ۱۹۹۹ مدل ML55 AMG به‌عنوان نخستین شاسی‌بلند پرفورمنس مرسدس معرفی و با مدل ۲۰۰۰ به بازار آمد. روح این ماشین در پیشرانهٔ آن نهفته بود یعنی جایی که AMG کار خود را با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی مدل‌های مرسدس SL500 و S500 کرد و با افزودن به میزان جابجایی پیستون (استروک) و یک میل‌لنگ فولادی فورج‌کاری شده، حجم آن‌را به ۵.۴ لیتر رساند. با این تغییرات، خروجی موتور به ۳۴۷ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور رسید که ۷۵ اسب بخار از قوی‌ترین نسخهٔ استاندارد ML در آن زمان یعنی ML430 بیشتر بود.

یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک نیز نتیجهٔ تلاش‌های AMG را به چرخ‌ها می‌رساند. ML55 به لطف این ترکیب، ظرف ۶.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید که در آن زمان برای یک اس‌یووی ۲.۲ تنی عدد چشمگیری محسوب می‌شد. این ماشین توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت را هم داشت که آن‌را به سریع‌ترین شاسی‌بلند زمان خود تبدیل می‌کرد. برای متوقف کردن این اس‌یووی قدرتمند نیز دیسک‌های ترمز ۱۳.۶ اینچی با کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و دیسک‌های ۱۳.۵ اینچی در عقب در نظر گرفته شده بود که از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۵۵ متر آن‌را متوقف می‌کردند. کالیپرهای این ترمزها هم قرمزرنگ بودند که نمای اسپرتی به خودرو می‌بخشیدند.

علاوه بر این، مردان AMG تغییراتی دیگری را هم در ظاهر ML55 ایجاد کرده بودند تا از نسخه‌های معمولی متمایز شود. به‌عنوان‌مثال، دو برآمدگی باریک و بلند روی کاپوت خودرو کار شده بود که مدل افسانه‌ای ۳۰۰SL را به یاد می‌آورد، سپر جلو با مه شکن‌های یکپارچه تغییر کرده بود، بچه گلگیرهایی با نمای عضلانی به خودرو اضافه شد و سپر عقب هم بازطراحی شده و دو سر اگزوز گرد از زیر آن بیرون آمده بود. ML55 با همهٔ این ویژگی‌ها که در زمان خود کاملاً قابل‌توجه بودند، به اولین شاسی‌بلند پرفورمنس مرسدس تبدیل شد و راهی را آغاز کرد که امروزه توسط طیف گسترده‌ای از بلندقامتان اسپرت AMG از GLA45 گرفته تا GLS63 ادامه یافته است.

جایگزین مستقیم ML55 اما امروزه مدل GLE63 است. هیولایی تادندان‌مسلح که نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور را در سینه دارد. این ماشین حالا ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر می‌رسد که دقیقاً نصف زمان شتاب پدربزرگ خود است؛ اما علیرغم این افزایش قدرت و پرفورمنس فوق‌العاده، مصرف سوخت کراس‌اوور پرفورمنس AMG کاهش یافته و از ۱۶.۸ لیتر در ML55 به ۱۳.۸ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده که این نشان از پیشرفت و تکامل پیشرانه‌های درون‌سوز دارد. هم‌اکنون در سال ۲۰۲۰، مرسدس GLE63 با تکنولوژی‌های فروان، قدرت بی‌حدوحصر و پرفورمنس فوق‌العاده، به همان اندازهٔ ML55 در سال ۲۰۰۰ چشمگیر به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی

 مرسدس ML55 AMGمرسدس GLE63 AMG
مدل۲۰۰۰۲۰۲۰
پیشرانه۵.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت۳۴۷ اسب بخار۶۱۲ اسب بخار
گشتاور۵۱۰ نیوتن متر۸۵۰ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته اتوماتیک۹ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶۶.۸ ثانیه۳.۴ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۵.۳ ثانیه۱۱.۹ ثانیه
حداکثر سرعت۲۳۰ کیلومتر بر ساعت۲۸۰ کیلومتر بر ساعت
توقف از ۱۱۰ کیلومتر۵۵ متر۴۹ متر
مصرف سوخت۱۶.۸ لیتر ترکیبی۱۳.۸ لیتر ترکیبی
طول۴,۶۳۵ میلی‌متر۴,۹۵۳ میلی‌متر
عرض۲,۱۸۹ میلی‌متر۲,۰۱۶ میلی‌متر
ارتفاع۱,۷۵۵ میلی‌متر۱,۷۸۳ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۸۱۹ میلی‌متر۲,۹۹۴ میلی‌متر
وزن۲۲۲۸ کیلوگرم۲۵۲۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار۵۳۸ لیتر۹۳۴ لیتر
قیمت پایه۶۵,۴۹۵ دلار۱۱۴,۹۴۵ دلار

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
13 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.