بهترین خودروی برقی در کلاس خانوادگی؛ تسلا مدل Y و رقبا/ دوبله فارسی

بهترین خودروی برقی

تقاضا برای خودروهای برقی، درحال افزایش است. بازار اروپا، توجه زیادی به مدل‌های تمام الکتریکی دارد و طی سال‌های اخیر، تنوع این خودروها بیشتر شده است.

تسلا مدل Y با بدنه‌ی کراس‌اور و توانایی‌های فنی متناسب با قیمت، مشتریان پرشماری دارد. این خودرو در کلاس برقی و خانوادگی، استاندارد جدیدی تعریف کرد تا دیگر مدل‌های الکتریکی به چالش کشیده شوند.

کارشناسان تاپ‌گیر برای انتخاب بهترین خودروی برقی در کلاس خانوادگی، سراغ ۱۱ مدل مختلف رفته‌اند. علاوه‌بر تسلا مدل Y، فولکس واگن ID.4، اشکودیا انیاک، آئودی Q4، کیا EV6، هیوندای آیونیک ۵، پول استار ۲،  ولوو XC40 ریچارج، فورد موستانگ مک‌ای، بی‌ام‌و iX3 و جگوار آی‌پیس در تست و بررسی تاپ‌گیر حضور دارند.

در فیلم کوتاه منتشر شده توسط تاپ‌گیر، طراحی بدنه و فضای مناسب برای سرنشینان، مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده برای انتخاب بهترین خودروی خانوادگی با پیشرانه‌ی برقی بوده است. همچنین، صندوق عقب، قدرت موتور و قیمت نیز، اهمیت زیادی برای کارشناسان تاپ‌گیر دارد.

فولکس واگن ID.4، اشکودا انیاک و آئودی Q4

سه مدل کراس‌اور کامپکت الکتریکی با پلت‌فرم و توانایی‌های فنی مشابه در گروه فولکس‌واگن تولید می‌شوند. این خودرو از نظر قیمت و امکانات رفاهی متفاوت هستند.

اشکودا انیاک به عنوان یک کراس‌اور اقتصادی با قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار فروخته می‌شود؛ درحالی‌که ID.4 و Q4 به ترتیب، ۳۵ و ۴۵ هزار دلار قیمت دارند. قدرت پیشرانه‌ی این خودروها در نسخه‌های مختلف، ۱۴۵ و ۲۰۰ و ۳۰۰ اسب بخار است. توان پیمایش کراس‌اورهای کوچک ساخت زیرمجموعه‌های فولکس واگن هم ۴۰۰ تا ۵۲۰ کیلومتر را شامل می‌شود.

کیا EV6 و هیوندای آیونیک ۵

هاچبک‌های برقی کیا- هیوندای با ابعاد مناسب برای خانواده‌ی چهار نفره، کارایی مشابه یک کراس‌اور کامپکت دارند. آیونیک ۵ و  EV6 نیز مشابه خودروهای برقی گروه فولکس واگن، با پلت‌فرم مشترک تولید می‌شوند.

مدل‌های مختلف از کیا EV6 و هیوندای آیونیک ۵، قدرت ۱۷۰ تا ۳۲۰ اسب بخار دارند. توان پیمایش این خودروها با یک شارژ نیز، ۳۳۶ تا ۴۸۰ کیلومتر است. قدرتمندترین نمونه از کیا EV6 یا هیوندای آیونیک ۵ می‌تواند در زمان ۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر برساعت داشته باشد.

ولوو XC40 ریچارج و پول استار ۲

خودروسازی سوئد، هنوز موفق به ساخت یک مدل تمام الکتریکی پرفروش با محبوبیت جهانی نشده است. کراس‌اور برقی XC40 و سدان کامپکت پول استار ۲، آستانه قیمت ۵۰ هزار دلار دارند و از نظر قیمت برای بازار اروپا، جذاب نیستند.

دو نوع پیشرانه‌ی الکتریکی با قدرت‌های ۲۲۸ و ۴۰۰ اسب بخار برای XC40 عرضه می‌شود؛ درحالی‌که پول‌استار ۲ فقط با موتور ۲۳۰ اسب بخار قابل خرید است. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای این خودروها، ۴ تا ۵ ثانیه زمان می‌برد و توان پیمایش، حدود ۴۰۰ کیلومتر است.

بی‌ام‌و iX3 و جگوار آی‌پیس

دو کراس‌اور برقی جگوار و بی‌ام‌و با آستانه قیمت نزدیک به ۷۰ هزار دلار، تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند اما از نظر ناتوانی در جلب توجه مشتری، مشابه هستند.

زمانی‌که آی‌پیس برای اولین‌بار معرفی شد، به لطف طراحی عالی و کمبود رقیب در اروپا، مورد توجه قرار گرفت اما حالا برای فروش در سال ۲۰۲۲ با مشکل جدی مواجه است. جگوار برقی، چندان جادار و راحت نیست؛ اما همراه با پیشرانه‌ی ۴۰۰ اسب بخار و سرعت‌گیری صفر تا کیلومتر برساعت ۴/۸ ثانیه، عرضه می‌شود. آی‌پیس، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر دارد.

بی‌ام‌و iX3 در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و سال ۲۰۲۰ به تولید انبوه رسید. این کراس‌اور برقی با قدرت ۲۸۰ اسب بخار، رقیب مهمی برای تسلا مدل Y و  فورد موستانگ مک‌ای محسوب نمی‌شود. ضمن اینکه قیمت بالا و بدنه‌ای کوچک دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای iX3، حدود ۷ ثانیه زمان می‌برد.

فورد موستانگ مک‌ای

نخستین خودروی برقی فورد، با هدف مقابله در برابر تسلا مدل Y ساخته شد و البته موفق به شکست حریف در بازار امریکا نشد. البته موستانگ مک‌ای، از نظر کیفیت رانندگی، فرمان‌پذیری و تعادل بدنه، برتری واضحی نسبت به تسلا مدل Y دارد و برای علاقه‌مندان مانور در پیست، یکی از بهترین گزینه‌ها است.

فورد موستانگ مک‌ای با آستانه قیمت ۴۵ هزار دلار، ۳۴۶ اسب بخار قدرت دارد. خریدار می‌تواند مدل GT از این خودرو را با قدرت ۴۸۰ اسب بخار و قیمت ۶۳ هزار دلار را سفارش دهد یا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳/۷ ثانیه نیز در اختیار داشته باشد. بالاترین توان پیمایش در مدل‌های مختلف مک‌ای، به نسخه‌ی تک موتوره با  شعاع حرکتی ۶۰۰ کیلومتر تعلق دارد.

تسلا مدل Y

اهمیت تسلا مدل Y در بازار خودروهای برقی خانوادگی، غیرقابل انکار است. این خودرو با آستانه قیمت ۶۵ هزار دلار، ارزان محسوب نمی‌شود اما قابلیت‌های بسیار خوب برای استفاده‌ی خانوادگی دارد.

توان پیمایش تسلا مدل Y با یک شارژ در مدل‌های مختلف، ۴۸۸ تا ۵۲۵ کیلومتر است. نسخه‌ی دو موتوره پرفرمنس با مجموع قدرت ۴۷۰ اسب بخار، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳/۶ ثانیه دارد.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.