بهترین خودروهای اسپورت پژو

بهترین خودروهای اسپورت پژو

در طی سالیان گذشته پژو برخی خودروهای خاص و ناب اسپورت را معرفی کرده است. در این لیست ما این خودروها را مرور خواهیم کرد. تاریخ درخشان خودروهای اسپورت پژو به ۳۵ سال پیش بازمی‌گردد که این خودروساز موفقیت‌های همه‌جانبه‌ای را در مسابقات گوناگون، از رالی گرفته تا لمانز به دست آورد؛ اما همه‌ی این تکنولوژی‌ها و تجربیات با گذشت از فیلترهایی به خودروهای جاده‌ای این خودروساز نیز راه یافت.

در این لیست ما ۱۰ خودروی اسپورت برتر و سریع از پژو را ذکر کرده‌ایم که دربردارنده‌ی برخی از مشهورترین مدل‌ها همانند ۲۰۵ GTi و ۳۰۸ GTi است. با هم این لیست را مرور می‌کنیم. شما کدام یک را بیشتر از همه دوست دارید؟

۱. پژو ۲۰۵ T16 ۲۰۵ T16 هایپر هاچبکی اصیل و یکی از متمایزترین قهرمانان گروه ب مسابقات رالی قهرمانی جهان است که به عنوان افراطی‌ترین خودروی جاده‌ای و اسپورت پژو شناخته می‌شود و به درستی در رتبه‌ی یک قرار گرفته است.

پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری این خودرو از توربوشارژ Garrett طراحی شده برای تولید حداکثر قدرت بهره می‌برد. این پیشرانه ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتون متر گشتاور را برای ۲۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌کرد. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این مدل ۶.۶ ثانیه بوده و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. پرفورمنس این خودرو خیلی با ظاهر خودرو همخوانی ندارد و خودروی از چسبندگی بالایی برخوردار است و توربویی که در دور موتور ۳۰۰۰ غرش می‌کند، انرژی کافی را برای تاخت‌وتاز خودرو فراهم می‌کند. Heuliez تغییراتی را در بدنه‌ی ۲۰۵ GTi های استاندارد ایجاد کرد و پیشرانه را در نزدیکی‌های سیستم تعلیق قرار داد. همه‌ی مدل‌ها توسط Simca سرهم شدند و به رنگ خاکستری تیره درآمدند اما شاسی شماره ۱ از رنگ سفید استفاده می‌کرد.

۲. پژو ۲۰۵ GTi برای برخی افراد،۲۰۵ GTi بهترین هاچبک دوران است و برای اکثر افراد این خودرویی است که دیگر بهتر از آن یافت نخواهد شد. یک چیز برای اثبات کافی است: پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری ۱۱۳ اسب بخاری و ۱.۹ لیتری ۱۲۸ اسب بخاری این خودرو ضربتی فوری بودند. ۲۰۵ GTi یک انتخاب عالی برای کسانی بود که خواهان خودرویی سبک‌وزن با احساسی هیجان‌انگیز و دینامیکی جذاب بودند.

آنچه که باعث برجسته شدن ۲۰۵ GTi در میان رقبایش می‌شد، ویژگی‌های رانندگی احساس‌برانگیز این خودرو بودند. فرمان مستقیم، پرفورمنس عالی و شاسی‌ای که بیشتر به خودروهای اسپورت می‌خورد تا به هاچبک ها، از جمله‌ی این ویژگی‌های دل‌چسب بودند. برخی رقبا در خط مستقیم سریع‌تر و قدرتمندتر از این پژو بودند اما هیچ یک نتوانستند طرفداران زیادی به اندازه‌ی ۲۰۵ GTi داشته باشند. در طول ۳۰ سالی که این خودرو عرضه شده،۲۰۵ GTi هنوز هم سنگ محکی قدر برای همه‌ی هاچبک های داغ است. پژو در جریان توسعه‌ی ۲۰۸ GTi نسخه‌ی ۳۰ سالگی از این خودرو الهام گرفته است.

۳. پژو ۱۰۶ رالی جذابیت هاچبک های داغ اغلب به این است که برای نشان دادن جادوی خود به اسب بخار زیاد تکیه نمی‌کنند و پژو با عرضه‌ی نسخه‌های رالی مدل‌هایش ثابت کرد که استاد این کار است.

خودروی موردنظر ما ۱۰۶ رالی با پیشرانه‌ی ۱.۳ لیتری ۱۰۰ اسب بخاری (مدل‌های واپسین پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری با ۳ اسب بخار بیشتر داشتند) و ۸۲۶ کیلوگرم وزن است.۱۰۶ رالی با این مشخصات کنترل شاسی عالی و بیش فرمانی کاملاً قابل کنترل داشت. فرمان غیرهیدرولیک خودرو یک لذت دیگر داشت و هرگز خودروی دیگری به این اندازه خنده بر لبان راننده جاری نمی‌ساخت. بنا بر ماهیت خود، هر دو نسل ۱۰۶ رالی نیازمند پس‌گردنی بودند تا بهترین عملکرد خود را نشان دهند! اما درراه‌های پرپیچ‌وخم این مدل‌ها واقعاً دست‌نیافتنی بودند و حتی امروزه نیز پرفورمنس ۱۰۶ رالی خوب محسوب می‌شود.

۴. پژو ۳۰۶ رالی پژو هر آنچه را که با ۲۰۵ و ۱۰۶ رالی آموخته بود به منظور خلق ۳۰۶ رالی با هم ترکیب کرد.۳۰۶ GTi-6 را به عنوان پایه‌ی این خودرو در نظر بگیرید، این نسخه‌ی رالی اکثر مسابقات غیرضروری روزانه را با سربلندی پشت سر می‌گذاشت و پیشرانه ۱۶۷ اسب بخاری و شاسی درگیر کننده‌ی آن لذت رانندگی فراوانی را ایجاد می‌کردند.

هنوز هم با استفاده از پیشرانه‌ی قوی با گشتاور و ردلاین بالا،۳۰۶ رالی هیچ کمبودی احساس نمی‌کند.

۵. پژو ۲۰۸ GTi 30th پژو سی امین سال تولید هاچبک های داغ خود را با نمونه‌ای کاملاً مناسب جشن گرفت: ۲۰۵ GTi 30th. زمانی که همه‌ی ۱۰۰ دستگاه در نظر گرفته فروخته شدند،GTi های امروزی توسط پژو اسپورت متولد شدند.

GTi پژو اسپورت مفهوم ساخته‌های این خودروساز را وارد سطح متفاوتی کرد. قدرت و گشتاور بیشتر، نسبت‌های کوتاه‌تر دنده، شاسی سفت‌تر و پایین‌تر، لاستیک‌های چسبنده‌تر میشلن سوپر اسپورت، ترمزهای برمبوی بزرگ‌تر… جای تعجبی هم ندارد که GTi ساخته شده توسط پژو اسپورت تیزتر و احساس‌برانگیزتر از نسخه‌ی پایه‌ی خود است.

۶. پژو RCZ R این خودرو نهایت تجسم یک کوپه‌ی دو در و دو سرنشینه است. پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربو این نسخه از حجمی یکسان با مدل استاندارد برخوردار است اما این خودرو به‌طور وحشیانه‌ای با بلوک قوی‌تر، توربوی منحصربه‌فرد و منیفولد اگزوز و پیستون‌های فورج کاری شده بهبود یافته است.

نتیجه این اصلاحات، رسیدن قدرت پیشرانه به ۲۶۶ اسب بخار و گشتاور ۳۲۹ نیوتون متری است که به مصرف‌کنندگان این اجازه را می‌دهد تا چیز بیشتری را از شاسی پایین‌تر و سفت‌تر RCZ R به دست بیاورند. این نسخه همچنین از دیفرانسیل لغزش محدود تورسن استفاده می‌کند که کوپه‌ای درگیر کننده را خلق می‌کند و جایگاه این ساخته‌ی پژو در بازار تثبیت می‌نماید.

۷. پژو ۳۰۹ GTi کاتالوگ هاچبک های داغ پژو هر دوستدار خودرویی را به وجد می‌آورد و بنابراین حضور ۳۰۹ GTi در جایگاه هفتم این لیست به نوعی جرم محسوب می‌شود! این خودرو از فرمانی تیز بهره می‌برد و اکثر قطعات آن با ۲۰۵ GTi یکسان است. پیشرانه‌ی ۱.۹ لیتری ۱۲۸ اسبی این خودرو برای به حرکت درآوردن این خودروی ۱ تنی کافی بوده و شاسی سفت و پایین آن به همراه بدنه‌ای مستحکم،۳۰۹ GTi را در صدر کلاس خود قرار داده بود.

۸. پژو ۳۰۸ GTi یکی از جدیدترین ساخته‌های پژو که شاسی تیز و فرمان حساس و پاسخگویی را دریافت کرده ۳۰۸ GTi است. با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربو و قدرت ۲۶۶ اسب بخاری، این خودرو کمی خسته احساس می‌شود اما پیشرانه در هر دوری شاداب احساس می‌شود. دیفرانسیل لغزش محدود تورسن به همراه لاستیک‌های میشلین سوپر اسپورت، تکمیل‌کننده‌ی کار پژو هستند. ۳۰۸ GTi در هر سانت سانت خود حس خالص هاچبک داغ پژو را به همراه دارد.

۹. پژو ۲۰۵ رالی این مدل از پژو پیشرانه‌ای ۱.۳ لیتری با قدرت ۱۰۲ اسبی داشت. اما این پیشرانه‌ای نبود که در صدر خبرها قرار بگیرد. پژو بدون نیاز به افزایش قدرت خودرو باعث بهبود پرفورمنس ۲۰۵ رالی شد.

این مهم با حذف کردن هر قطعه‌ی غیرضروری به دست آمد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به حذف پوشش‌های خفه‌کننده‌ی صدای کابین و رادیو اشاره کرد که در کل باعث رساندن وزن خودرو به ۷۹۴ کیلوگرم شد. ۲۰۵ رالی برای اکثر افراد خشن و زمخت بود اما درهرحال حد نهایی یک پژوی سبک‌وزن را نشان می‌داد.

۱۰. پژو ۴۰۵ Mi16 اگر چه که این خودرو نه یک هاچبک داغ است و نه یک GTi اما ۴۰۵ Mi16 ارزشی بیش از جایگاه دهمی خود در این لیست دارد.

قلب آهنین خودرو نمونه‌ای ۱.۹ لیتری و ۱۶ سوپاپ با ۱۵۸ اسب بخار بوده و از کیت بدنه‌ی تمیزی استفاده می‌کند که نشان می‌دهد یک ۴۰۵ معمولی نیست. وقتی راننده یک جاده‌ی مناسب پیدا کند، رفتارهای سنتی ساخته‌های اسپورت پژو نمود یافته و شاسی درگیر کننده، فرمان دقیق و مستقیم و… باعث هیجانی زائدالوصف در رانندگی خواهند شد.

منبع: autoexpress

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.