بسترن B30 در مسیر بهمن!

بسترن B30 در مسیر بهمن!

سام کاویانی: بر پایه برخی از مندرجات، شرکت بهمن موتور به‌زودی از سه محصول جدید خود رونمایی خواهد نمود. این سه محصول به ترتیب عبارت‌اند از: بسترن B30، بورگوارد BX5 و بورگوارد BX7. به همین بهانه نیز، قصد داریم که در سلسله مطالبی، به نحوی کوتاه و مختصر، شما را با این ساخته‌های جدید آشنا نماییم و در وهله نخست، سدان بسترن B30 را برایتان گزینش نمودیم.

بسترن B30 محصولی از شرکت فاو چین است که برای نخستین بار، به عنوان یک سدان کامپکت، در سال ۲۰۱۰ میلادی و در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش درآمد اما برخلاف انتظار، راهی بازار نشد و به‌جای آن، خودروی دیگری به نام فاو اولی (OLEY) پا به میدان رقابت نهاد. با شکست فاو اولی در بازار، شرکت سازنده در سال ۲۰۱۵ میلادی تصمیم به راه‌اندازی مجدد بسترن B30 گرفت و با اعمال تغییراتی در طرح اولیه آن، یعنی مدل ۲۰۱۰، در نوامبر همان سال (۲۰۱۵)، بسترن B30 را با فرم و هیبتی نوین به بازار معرفی نمود. این خودرو از پلت‌فرمی همسان با نسل قبلی فولکس‌واگن بورا (جتا) بهره می‌برد. این پلت‌فرم PQ 32 نام دارد.

با آنکه کلیت طرح بسترن B30 از سبکی محافظه‌کارانه و تا حدی ساده سود می‌برد ولی نمی‌توان آن را کاملاً عاری از المان‌های جذاب و جوان‌پسند دانست؛ و در این بین، ناحیه جلویی این خودرو نقش محوری را در ایجاد جذابیتی مضاعف ایفاء می‌کند. چه آنکه وجود کاپوتی برجسته و شیاردار در تلفیق با چراغ‌های ملهم از چشم‌های شاهین (HAWK-EYE) و جلوپنجره کرومی براق، نمای ظاهری دلنوازی را لااقل برای این بخش به ارمغان آورده است که البته در رنگ‌های تیره این خودرو، ظاهری گران‌تری را هم به بیننده القاء می‌کند؛ اما در دیگر بخش‌های این خودرو وضع بدین منوال نیست، مثلاً در نیمرخ با وضعی ساده‌تری مواجهیم و شاید وجود برآمدگی‌هایی بر روی گلگیر عقب و نیز درب‌های جلو تا حدی توانسته است به جذابیت بصری این بخش کمک کند؛ اما در مقابل، وجود چرخ‌هایی باریک و کوچک در چهار گوشه خودرو و وجود فاصله مشهود بین گلگیرها و لاستیک‌ها، لطماتی را متوجه زیبایی قسمت کناری آن نموده است. در نهایت، ناحیه عقب این خودرو از طرحی بسیار معمولی بهره می‌برد و تعبیه چراغ‌هایی که فرمشان به تواتر در دیگر نسخه‌های ارزان چینی نیز تکرار شده، چندان چنگی به دل نمی‌زند. البته وجود لبه بر روی درب صندوق عقب توانسته کلیت این بخش را از سادگی صرف خارج نموده و آب و رنگی به آن بدهد. در مجموع، طرح بدنه بسترن B30 را می‌توان مجموعه‌ای از اضداد دانست که در برخی قسمت‌ها زیبا و دلپسند بوده و در برخی دیگر از قسمت‌ها تا حدی معمولی و پیش‌پاافتاده است و در عین حال، از حیث تکامل و پیشرفت، به پای طرح دیگر رقبای وطنی خود مثل چری آریزو ۵ نمی‌رسد.

داخل کابین این خودرو از قالبی ساده و قدیمی و مالامال از پلاستیک‌های سخت و ارزان‌قیمت سود می‌برد؛ اما در عوض، ادوات و ابزار در جای مناسبی جای گرفته‌اند و ارگونومی درخوری را هم واجدند. رنگ اکثر اقلام موجود در کابین به‌صورت خاکستری تیره است که تا حدی برای بیننده ملال‌آور و خسته‌کننده است. در میانه داشبورد، یک صفحه نمایش لمسی جای گرفته است که از اندازه متوسطی برخوردار است و فرمان سه پره این خودرو، از فرمی بسیار ساده و قدیمی بهره می‌برد و به قول نویسنده سایت «CARNEWSCHINA» بیشتر مناسب حال یک خودروی مدل سال ۲۰۰۴ میلادی است تا یک خودروی مدرن امروزی. فضای کابین در حد مناسبی ارزیابی می‌شود و چهار سرنشین به همراه یک کودک به راحتی می‌توانند خود در آن جای دهند. فضای صندوق این خودرو نیز، در حد بسیار خوبی است و با ظرفیت ۴۸۰ لیتری خود حتی ۳۰ لیتر بیشتر از خودروی بسترن B50F است.

همان‌طور که در سطور فوق نیز گفته شد، بسترن B30 بر روی پلت‌فرم فولکس‌واگن بورا تکوین و توسعه یافته است پس لاجرم از موتوری ساخت فولکس‌واگن بهره می‌برد. پیشرانه چهار سیلندر و ۱.۶ لیتری این خودرو، سال‌های متمادی در محصولات فولکس‌واگن ساخت چین استفاده می‌شد اما پس از آنکه از رده تولید خارج گردید امتیاز ساخت آن به شرکت فاو فروخته شد. این پیشرانه از توانی معادل ۱۰۹ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۵۵ نیوتن متر برخوردار است و مهم‌ترین مزیت آن در بازار چین، سهولت تعمیرات آن در سرتاسر خاک این کشور است و به همین علت، ساکنان شهرهای کوچک چین به خرید خودروهایی با این پیشرانه، علاقه و تمایل دارند. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، بسترن B30 با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک در دسترس خریداران قرار می‌گیرد.

از لحاظ امکانات ایمنی، بسترن B30 از آورده درخوری بهره می‌برد. بسته به تیپ مربوطه، از ۲،۴ و ۶ کیسه هوا برخوردار است و سامانه‌های ترمز ABS +EBD،BA و سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل کشش (TCS) در تمامی رده‌های آن به طور استاندارد نصب شده‌اند. ضمن آنکه، سیستم کنترل حرکت از روی تپه‌ها (HAC)، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) و دوربین دید عقب هم در برخی تیپ‌های گران‌تر آن دیده می‌شود.

از حیث وجود امکانات رفاهی، مدل فول این خودرو به اقلامی چون سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت، کروز کنترل، صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ، سانروف برقی، صندلی و فرمان با پوشش چرمی، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه داخلی الکتروکرومیک هوشمند، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، سیستم روشنایی در روز (LED)، سیستم صوتی با ۶ عدد بلندگو با قابلیت پخش DVD و MP3 و درگاه‌های SD/USB/AUX و اتصالات بلوتوث و… مجهز است.

بهای این خودرو در بازار چین، از ۶۹,۸۰۰ یوآن (حدود ۱۰,۱۵۰ دلار) آغاز شده و به ۹۲,۸۰۰ یوآن (حدود ۱۳,۵۰۰ دلار) ختم می‌گردد. در سال ۲۰۱۶ میلادی، بسترن B30 با مجموع فروشی معادل ۳۹,۵۱۵ دستگاه رتبه هفتاد و هفتم را در میان ۱۱۰ سدان پرفروش بازار چین از آن خود نمود.

بهمن موتور این خودرو را با قیمتی ۵۸ میلیونی وارد بازار کرده است بدین ترتیب خودروهایی همچون دنا پلاس، ام‌وی‌ام ۵۵۰ اتوماتیک و جک J5 (1.8 لیتری) از مهم‌ترین رقبای آن خواهند بود.

مشخصات فنی بسترن B30

شناسه موتور: CA4GB16 – بنزینی حجم موتور: ۱۵۹۸ سی‌سی توان: ۱۰۹ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه گشتاور: ۱۵۵ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات با آنتی رول بار سیستم فنربندی عقب: نیمه‌مستقل، محور پیچشی با آنتی رول بار ترمز جلو: دیسکی خنک شونده ترمز عقب: دیسکی معمولی مصرف سوخت ترکیبی: ۶ الی ۶.۷ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت استاندارد آلایندگی: یورو ۵ طول/عرض/ارتفاع: ۴۶۲۵/۱۷۹۰/۱۵۰۰ میلی‌متر فاصله بین دو محور: ۲۶۳۰ میلی‌متر ظرفیت باک بنزین: ۵۰ لیتر گنجایش محل بار: ۴۸۰ لیتر وزن خالص: ۱۲۳۰ الی ۱۲۷۰ کیلوگرم

منابع: FAW-CAR.COM CARNEWSCHINA.COM CHINAAUTOWEB.COM و…

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
8 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.