برگزاری تست درایو عمومی اِم‌ وی‌ اِم X22 در پیست آزادی تهران

برگزاری تست درایو عمومی اِم‌وی‌اِم X22 در پیست آزادی تهران

شرکت مدیران خودرو نماینده رسمی کمپانی چِری چین در ایران، آخر هفته گذشته تست درایو عمومی محصول جدید و موفق خود، X22 را در پیست مجموعه آزادی تهران برگزار کرد. ثبت‌نام این رویداد از بیست‌وهشتم اسفندماه سال گذشته برای هردو مدل دستی (MT) و خودکار (AT) آغاز شده بود و تا روز برگزاری بیش از دویست نفر نام‌نویسی کرده بودند.

برنامه از ساعت ۹ صبح آغاز شد و تا ساعت ۱۳ بعدازظهر ادامه داشت. طی این مدت امکان تجربه رانندگی با هردو مدل دستی و خودکار برای عموم مردم فراهم بود و خوشبختانه تمامی مراجعه‌کنندگان توانستند بدون هیچ‌گونه تداخلی به رانندگی با مدل‌های موردنظرشان بپردازند. همچنین دو دستگاه خودرو دیگر در حاشیه پیست حاضر بودند تا شرکت‌کنندگان علاوه بر تجربه سواری (در صورت تمایل) با تجهیزات فنی، ایمنی و رفاهیِ این چینی تازه‌وارد نیز آشنا شوند و هنگام ترک پیست اطلاعات کاملی از آن در ذهن داشته باشند.

اِم‌وی‌اِم X22 در بازار ایران با دو تریم پایه و اسپرت و جعبه‌دنده پنج سرعته دستی یا چهار سرعته خودکار به فروش می‌رسد. نوع جعبه‌دنده تفاوتی در بهای پرداختی ایجاد نمی‌کند اما تریم‌های پایه و اسپرت حدود ۱.۵ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. در خلال تست مردمی، فرصتی هم برای ما محیا شد تا هردو نسخه AT و MT را در مسیر پیست مورد بررسی قرار دهیم. در مدل دستی پیش از هر چیز نرمی میدونی کلاچ و تعویض دنده‌ها نظرتان را جلب می‌کند. شتاب اولیه و ثانویه چندان چشمگیر نیست و عملکرد X22 جوان در این بخش چنگی به دل نمی‌زند. لاستیک‌ها چسبندگی مناسبی به سطح زمین داشته و سامانه تعلیق سر پیچ‌ها پایداری نسبتاً خوبی فراهم می‌آورد. ترمزها تیز و قوی هستند و به خوبی از پس جثه و وزن خودرو برمی‌آیند. این موضوع حقیقتاً یکی از بهترین ویژگی‌های X22 بوده و حس اطمینان بسیار خوبی به راننده می‌بخشد. قلب ۱۴۹۷ سی‌سی خودرو در حد و اندازه خودش خوب ظاهر شده و ناامیدتان نخواهد کرد؛ البته نباید انتظار کشش فوق‌العاده‌ای از آن داشته باشید. سامانه فرمان هم دقت بالایی دارد و مخصوصاً در پیچ‌های تندِ پیست با وجود وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی، ارتفاع نسبتاً زیاد از سطح زمین و مرکز ثقل بالا اصلاً با کم‌فرمانی مواجه نمی‌شوید.

پس از چند دورِ آرام تصمیم گرفتم کمی جیغ لاستیک‌ها را بلند کنم. با توجه به دیفرانسیلِ جلو و مرکز ثقلِ بالا سُر دادن X22 کار چندان راحتی نیست و نیاز به یک راننده حرفه‌ای و باتجربه دارد. با دقت بیشتر در رفتار دیفرانسیل، جعبه‌دنده و ترمز دستی توانستم افسار خودرو را به دست گرفته و پایداری محور عقب را برهم بزنم. جالب اینجاست که نسخه دستی در حد و اندازه خودش پتانسیل خوبی برای انجام حرکات نمایشی داشته و با مهارت و دقت کافی حتی می‌توانید پیچ‌ها را با اِسلاید کامل طی بکنید. بااین‌همه شخصاً ترجیح دادم خیلی به خودرو فشار نیاورم و تنها به یک دور ۱۵۰ درجه روی خط استارت پیست بسنده کردم.

مدل خودکار به جعبه‌دنده چهار سرعته فاقد حالت تیپ‌ترونیک (تعویض دستی) مجهز شده و در باقی قسمت‌ها با برادر دستی خود یکسان است. کشش خودرو در مسیر مستقیم (در مقایسه با نسخه دستی) بهتر بوده و چابک‌تر عمل می‌کند. شتاب اولیه و ثانویه هم اندکی از مدل دستی بهتر است. هنگام خروج از پیچ به‌محض فشردن میدونی گاز دنده سنگین می‌شود و هیچ‌گونه تعللی در معکوس کشیدن جعبه‌دنده حس نمی‌گردد. نکته‌ای که در مورد این نسخه وجود دارد، این است که کمی طول می‌کشد تا به رفتار جعبه‌دنده و نوع رابطه‌اش با میدونی گاز عادت کنید و همین موضوع شاید در ابتدا کمی گیجتان کند، اما پس از مدتی قِلقَش را پیدا کرده و حس بسیار بهتری به سواری و عملکرد فنی آن خواهید داشت. باقی موارد تفاوتی با مدل MT نداشته و در پیست هم اختلاف آشکاری بین این دو مشاهده نشد.

اِم‌وی‌ام X22 درواقع همان چِری تیگو ۳X است که زمستان سال گذشته (۱۳۹۵) به‌عنوان یک کراس‌اوور شهری اسپرت با برند MVM وارد بازار ایران شد. تحویل آن از فروردین‌ماه جاری کلید خورد و تاکنون بیش از ۷۰۰ دستگاه به دست مشتریان رسیده است. همچنین طبق آمارها در این مدت بیش از هزار دستگاه (مدل‌های مختلف) از خط تولید مدیران خودرو خارج شده که به‌مرور تحویل مالکان خواهند شد. حدود شصت درصد نمونه‌های تحویل شده از نوع خودکار (AT) بوده و بقیه جعبه‌دنده دستی (MT) دارند. تا به اینجا می‌توان گفت فروش خوب این خودرو طی مدت کمی که از ورودش می‌گذرد بی‌دلیل نبوده و می‌تواند نیازهای بازار هدف خود را به‌ خوبی برآورده سازد. به‌زودی در میدونی آزمایش فنی کامل و اختصاصی این چینی تازه‌وارد را خواهید خواند.

در پایان توجه شما خوانندگان محترم را به مشخصات کلیدی اِم‌وی‌اِم X22 جلب می‌نمایم.

  • پیشرانه: چهار سیلندر خطی ۱۴۹۷ سی‌سی / ۱۶ سوپاپ / DVVT
  • حداکثر قدرت: ۱۰۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه
  • بیشینه گشتاور: ۱۳۵ نیوتن‌متر در ۲۷۵۰ دور بر دقیقه
  • جعبه‌دنده: چهار سرعته خودکار / پنج سرعته دستی
  • سقف سرعت: ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت (خودکار) / ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت (دستی)
  • سامانه ترمز: دیسکی مجهز به ABS و EBD
  • مصرف سوخت در یکصد کیلومتر ترکیبی (لیتر): ۶.۱ (خودکار) / ۵.۹ (دستی)
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۵
  • قیمت:
  • تریم پایه (دستی): ۵۷,۴۰۰,۰۰۰ تومان
  • تریم پایه (خودکار): ۵۸,۹۰۰,۰۰۰ تومان
  • تریم اسپرت (دستی): ۶۵,۴۰۰,۰۰۰ تومان
  • تریم اسپرت (خودکار): ۶۶,۹۰۰,۰۰۰ تومان

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
12 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.