بررسی پیکاپ مرسدس X350d

بررسی پیکاپ مرسدس X350d

زمانی که از مدیران مرسدس بنز پیرامون وجوه تمایز این خودرو در مقایسه با سایر پیکاپ‌ها سوال پرسیده می‌شود، در جواب معمولا به این جمله بسنده می‌کنند که: ایکس-کلاس نسخه‌ی ویژه مرسدس بنز از خودروهای پیکاپ است. با توجه به این که مرسدس ایکس-کلاس بر مبنای پلتفرم نیسان ناوارا استوار است، بنابراین شاید بهتر است آن را مرسدس بنز ناواراها بنامیم.

هر چند اولین مرتبه ای که سوار آن شدیم، به ندرت می‌شد این نکته را فهمید، چراکه ایکس کلاس به خوبی مورد بهینه سازی قرار گرفته و نسبت به ناوارا بسیار ارتقا یافته است.

حتی با وجود پیشرانه چهار سیلندر ۲.۳ لیتری توربو دیزل وام گرفته شده از نیسان، مرسدس ایکس-کلاس نسبت به بسیاری از رقبا ساکت تر به نظر رسیده، گیربکس دستی آن عملکرد بهتری دارد و کابین آن نیز جادارتر و مجهزتر است.

متأسفانه در ابتدای عرضه، ایکس کلاس فاقد هر نوع پیشرانه شش سیلندر بود؛ چیزی که در حریف اصلی‌اش یعنی فولکس واگن آماروک به صورت استاندارد ارائه شده است. اما هم‌اکنون مرسدس بنز این مشکل را حل کرده و خودروی X350d به ارزش حداقل ۵۳ هزار دلار را به یک پیشرانه قدرتمندتر مجهز نموده است.

مرسدس سیستم چهارچرخ محرک موقت موجود در نسخه‌های X220d و X250d را به همراه پیشرانه چهار سیلندر ساخت نیسان و گیربکس دستی شش سرعته و یا ۷ سرعته اتوماتیک را در مدل جدید کنار گذاشته است. پیشرانه توربو دیزل V-6 آن به طور مستقیم از خودروهای سواری مرسدس بنز وام گرفته شده و از گیربکس هفت سرعته اتوماتیک ساخت این شرکت آلمانی به جهت انتقال نیرو بهره گرفته شده است. همچنین از سامانه چهار چرخ محرک دائمی ۴ماتیک برای انتقال نیرو به هر چهار چرخ استفاده شده است.

توان خروجی پیشرانه مرسدس X350d معادل ۲۵۰ اسب بخار و گشتاور حاصل از آن نیز برابر ۵۵۰ نیوتن متر است که از دور موتور ۱۴۰۰rpm در دسترس خواهد بود. شتاب صفر تا ۹۶کیلومتربرساعت X350d در حدود ۷.۴ ثانیه است که در قیاس با شتاب ۱۰ ثانیه‌ای مدل X250، تفاوت فاحشی از خود نشان می‌دهد.

همچنین در حالی که حداکثر سرعت قوی‌ترین مدل چهار سیلندر به ۱۷۴ کیلومتربرساعت می‌رسد، X350d می‌تواند به سرعت ۲۰۴ کیلومتربرساعت دست یابد. میزان مصرف سوخت این خودرو نیز به صورت ترکیبی حدود ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر اعلام شده است که البته در نمونه مورد بررسی، ما موفق شدیم به رقم‌های کمتر از این نیز دست یابیم.

عایق بندی کابین به همراه نرمی فوق‌العاده تعویض دنده‌ها، رانندگی با ایکس کلاس را بسیار لذت بخش نموده است. گویی که با یک suv پرقدرت در حال رانندگی هستیم. فرمان هیدرولیکی این خودرو نیز نسبتا نرم عمل می‌کند و اما دقت برخی مدل‌های مدرن و مشابه را ندارد.

به هر حال رانندگی با این خودرو در فواصل طولانی بسیار لذت بخش بوده، سواری آرامش‌بخشی دارد و قوای محرکه آن در حد بسیار مطلوبی است.

سیستم کنترل پایداری در هنگام عبور پرسرعت از پیچ‌ها سریعا وارد عمل شده اما همانطور که انتظار داریم میزان قابل توجهی حرکت گهواره‌ای حین عبور از مسیرهای پر پیچ و خم در این خودرو پدیدار می‌شود. می‌توان گفت که ایکس کلاس به طور مشخصی به منظور رانندگی راحت و سواری آسایش بخش طراحی شده است.

همچنین X350d از قابلیت‌های آفرود بسیار مناسبی برخوردار است. با وجود تجهیزاتی نظیر سامانه چهار چرخ محرک دائمی، دیفرانسیل مرکزی الکترونیکی، یک دیفرانسیل قفل‌کننده در عقب و یک ترانسفرکیس برد کوتاه، این خودرو آماده عبور از هرگونه مسیری خواهد بود. در ضمن، تنظیمات مختلف این خودرو برخلاف نسخه قبل، به راحتی قابل گزینش هستند.

تجهیزاتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه کمکی حرکت بین خطوط، ترمز خودکار اضطراری، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، سیستم پایدارسازی الکترونیکی تریلر وچراغ های جلو LED فوق درخشان، در این خودرو قابل سفارش هستند. همچنین عملکرد سیستم اطلاعات سرگرمی در حد و اندازه های سایر شاسی بلندهای مرسدس بنز بوده و سامانه صوتی Burmester نیز برای آن قابل سفارش است.

پنل کیلومتر شمار و صفحه نمایشگر مرکزی به همراه تاچ پد مخصوص آن نیز یادآور نمونه موجود در مرسدس سی-کلاس هستند.

برخلاف صندلی‌های جلو که موقعیت بسیار مناسبی دارند، ردیف عقب اگرچه چندان تنگ و شلوغ نیست، لیکن ارتفاع صندلی‌های آن کمی بالا بوده و برای مسافرت های طولانی به مانند صندلی‌های جلو، نرم و راحت نیستند. همچنین قسمت بار فضای زیادی برای قرار دادن انواع جعبه‌ها و وسایل مختلف را در دل خود جای داده است.

به هر حال خودروهای شاسی بلند در اروپا و آمریکا طرفداران زیادی دارند و ایکس کلاس نیز می‌تواند به عنوان یک آلترناتیو مناسب و جدید برای آنها درنظر گرفته شود؛ چرا که کاملا توانایی رقابت با خودروهای شاسی بلند را از نظر راحتی و کیفیت، داراست.

منبع: caranddriver

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.