بررسی نیو ET7 پریمیر، سدان لوکس و تمام برقی چینی

بررسی نیو ET7 پریمیر، سدان لوکس و تمام برقی چینی

شرکت خودروسازی نیو سال گذشته وارد بازار نروژ شد. حال این شرکت چینی قصد دارد تا روند توسعه بازارش را به چهار کشور اروپایی دیگر چون آلمان نیز افزایش دهد. نیو هم‌اکنون مدل «ES8» را برای این بازار عرضه کرده است؛ قرار شده است تا ET7 که بر اساس پلتفرم نیو ۲.۰ ساخته شده نیز در نیمه دوم ۲۰۲۲ در دسترس خریداران اروپایی قرار گیرد. با بررسی این خودرو همراه باشید.

کابینی که دیگر چینی نیست!

نیو مدل ET7 را به‌عنوان رقیبی برای تسلا مدل s معرفی کرده است؛ خودروی سدان کوپه‌مانندی که نسبت به برادران شاسی‌بلند خود تفاوت‌های خاصی دارد. نیو ET7 را به انواع حسگرها مجهز گردانده است؛ قابل‌توجه‌ترین آن‌ها نیز حسگر «لیدار» نام دارد که در بخش بالای شیشه جلو قرار گرفته است.

نمای داخلی خودرو به سایز اعضای خانواده‌اش شباهت زیادی دارد. سازنده برای ساخت کابین از مواد بسیار باکیفیت، نرم و الگودار استفاده کرده است. نیو مدعی است که در کابین خود از ۴۰ درصد چرم ناپا بیشتری نسبت به سایر خودروسازان استفاده کرده است. داشبورد با ظاهری نسبتاً ساده، میزبان یک نمایشگر بزرگ لمسی در مرکز خود بوده که دستیار هوشمند دیجیتال نیو با نام «نومی» را در خود جای داده است. این نمایشگر تقریباً وظیفه کنترل همه چیز را برعهده دارد. نیو برای صفحه سرعت راننده هم از یک نمایشگر دیگر (به‌صورت افقی) و سیستم نمایشگر سربالا (HUD) استفاده کرده است.

نکته عجیب فضای داخلی ET7، نبود داشبورد روبه‌روی سرنشین است. به‌جای آن، نیو در زیر کنسول میان راننده و سرنشینش یک فضای بار تعبیه کرده است. کاربران درصورت تمایل می‌توانند با استفاده از رمز یا سیستم تشخیص چهره هم به بازگشایی این فضا اقدام کنند. در بخش پشتی شاهد بهره‌وری از یک پنل دیجیتال هستیم که میزبان تنظیماتی چون کنترل تهویه و موقعیت صندلی‌ها است. صندلی‌های عقب از امکاناتی چون بالشتک‌های هوایی و ماساژ هم بهره می‌برند.

ET7، خودرویی مجلل

از دیگر ویژگی‌های داخلی ET7 می‌توان به فناوری دالبی اتموس اشاره کرد که در مرسدس‌بنز EQS نیز شاهد استفاده از آن بوده‌ایم. ET7 روی هم از ۲۳ بلندگو بهره می‌برد تا صدایی عمیق و گیرا را به سرنشینان خود ارائه دهد. فضای پا برای سرنشینان جلو و عقب کاملاً مناسب است؛ تقریباً نگرانی هم بابت فضای سر وجود ندارد. سازنده سقف را به یک سانروف پانورامیک نیز مجهز کرده است تا فضا را بیش‌ازپیش زیبا و جادار جلوه دهد.

طراحی جذاب بدنه بیرونی و فرم‌پردازی نسبتاً لیفت‌بک ET7 به آن اجازه می‌دهد تا فضای باری کاملاً مناسب و جادار را در اختیار کاربرانش قرار دهد؛ با این وجود کیفیت دبواره‌های کناری این بخش کمی زیر سؤال است!

راندمانی سبک‌سرانه و پرمحتوا

فرمان و فنربندی در حالت رانندگی اسپرت پلاس سفت‌تر از قبل می‌شوند و خودرو سریع‌تر شتاب می‌گیرد. ET7 با وجود اندازه بزرگش و به لطف فنربندی هوایی و کنترل تناوبی میراگرها، در مسیرهای صافی چون پیست‌ها رفتاری قابل‌اتکا و متعادل از خود نشان می‌دهد.

در کنار حالت اسپرت پلاس، حالت‌های اسپرت، راحت و اقتصادی هم وجود دارند. سازنده ET7 را به قابلیت شخصی‌سازی حالت رانندگی هم مجهز کرده است تا راننده درصورت تمایل بتواند با ترکیب ویژگی‌های گوناگون بخش‌های مختلف خودرو، در شرایط مختلف بهترین استفاده را از آن داشته باشد. نیو اعلام کرده که در به‌روزرسانی‌های آینده‌اش، قصد تجهیز ET7 به حالت‌های برف و ماسه را نیز دارد.

اگر ET7 را از حالت اسپرت پلاس خارج کنید، رفتار فرمان سبک‌تر از قبل می‌شود. اگر این نکته را به تمایل بالای خودرو برای ازدست‌دادن جهت موردنظر راننده اضافه کنید، احتمالاً برایتان به مسئله‌ای مشکل‌ساز تبدیل شود.

عملکرد ET7 به اندازه کافی خوب است

موتور قدرتمندتر که در عقب خودرو جایگذاری شده است، وظیفه شتابگیری و نیرورسانی به چهارچرخ خودرو را (تنها درصورت لزوم) برعهده دارد. گزینه‌ای در ET7 وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد تا شتابش را تا ۱۲.۹ ثانیه افزایش داده و آن را به خودرویی دیفرانسیل جلو تبدیل کند.

نیو ترمزهای ET7 را به فناوری بازیابی نیرو نیز مجهز کرده است. بهترین حالت استفاده از این ترمزها نیز در حالت استاندارد است؛ چراکه در آن حالت شاهد بهترین و قوی‌ترین عملکرد ممکن از ترمزها هستیم. ترمزگیری ET7 اصلاً ناگهانی و خشمگین نیست.

آیا خرید ET7 کاری عاقلانه است؟!

نیو درعین‌حال که جدول زمانی شفافی را برای عرضه خودروهایش به‌صورت عمومی اعلام نکرده است، گفته که محصولاتش را تا سال ۲۰۲۵ در ۲۵ کشور مختلف ازجمله انگلستان به فروش خواهد رساند. سدان ET7 نیز یکی از نخستین خودروهای این خودروساز در تمام این بازارها خواهد بود؛ چراکه سدانی بزرگ و مجلل با موتوری قدرتمند و فضای داخلی پرامکانات و باکیفیت است که به‌راحتی می‌تواند با رقبای آلمانی‌اش برابری کند.

متأسفانه استفاده از ویژگی‌های کمک‌راننده متعدد حسگر لیدار هم‌اکنون ناممکن است؛ اما باتوجه به قرارگیری این سیستم در خودرو، انتظار می‌رود که در آینده بتوان از آن بهره برد.

از برگ‌های برنده نیو نسبت به سایر رقبایش می‌توان به باتری‌های قابل‌تعویض خودروهایش اشاره کرد که باعث می‌شود تا در مسافرت‌های طولانی، زمان شارژ مجدد خودرو از چند دقیقه فراتر نرود. سازنده تا زمان عرضه این خودرو به دست مشتریان، امکان خرید یک باتری نیمه صلب را نیز مهیا می‌سازد تا خریداران با استفاده از آن بتوانند گستره مسافت قابل پیمایش خودروشان را افزایش دهند.

مشخصات فنی نیو ET7:

موتوریک موتور برقی دائمی در جلو/ یک موتور برقی موضعی در عقب
سیستم رانندگیچهارچرخ محرک/ تک دنده
قدرت۶۴۳ اسب بخار
گشتاور۷۵۰ نیوتن‌متر
شتاب اولیه۳.۸ ثانیه/ ۱۲.۹ در حالت دیفرانسیل جلو
حداکثر سرعت۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
باتری۱۰۰ کیلووات ساعتی
وزن۲۳۴۹ کیلوگرم
گستره مسافت قابل پیمایش۷۵۰ کیلومتر
قیمتحدود ۶۳ هزار پوند

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 4 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.