بررسی لندکروزر GR اسپرت، آفرودری گران‌قیمت

بررسی لندکروزر GR اسپرت، آفرودری گران‌قیمت

مدت زیادی می‌گذرد، درواقع ۱۴ سال از عرضه سری ۲۰۰ می‌گذرد؛ سری ۲۰۰ توانست در طول این سال‌ها محبوبیت زیادی در بازارهای مختلف پیدا کند حالا باید دید سری ۳۰۰ هم می‌تواند این محبوبیت را کسب کند؟

معرفی لندکروزر سری ۳۰۰:

سری ۳۰۰ در ۶ نسخه مختلف به بازار عرضه می‌شود که مناسب‌ترین نسخه آن برای آفرود GR Sport است. چیزی که GR S را به بهترین نسخه لندکروزر آفرود تبدیل می‌کند، گنجانده شدن قفل دیفرانسیل جلو و عقب به‌صورت استاندارد و اضافه شدن)E-KDSS (سیستم تعلیق ابداعی تویوتا) است که آخرین نسل از سیستم تعلیق هوشمند است.

مشکل GR S این است که با ۱۳۷۰۰۰ دلار استرالیا دومین مدل گران‌قیمت لندکروزر است. GR S دارای سطوح تجهیزاتی است که با قیمت آن مطابقت دارد، اما همه این کیت‌های آپشن باعث افزایش وزن شده، به این معنی که GR S با توانایی حمل بار ۶۵۰ کیلوگرم و کشش ۳۰۰۰ کیلوگرم ضعیف‌ترین نسخه ازلحاظ ظرفیت باربری در بین ۶ نسخه است.

 

مشخصات فنی لندکروزر GR اسپرت:

زیر کاپوت آلومینیومی جدید لندکروزر یک موتور ۳.۳ لیتری توئین توربو V6 دیزل کاملاً جدید قرار دارد. موتور V8 از بین رفته است، اما این موتور قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتور قدیمی ۴.۵ لیتری هشت سیلندر تولید می‌کند. گشتاور ۷۰۰ نیوتن‌تر و قدرت ۳۰۴ اسب باعث می‌شود وقتی میدونی گاز را به سمت پایین می‌فشارید لندکروزر بزرگ به سرعت جلو برود.

رانندگی با نسل جدید لندکروزر:

موتور توسط یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک پشتیبانی می‌شود و قبل از درخواست شما، نه در شرایط معمولی، گیربکس به‌طور خودکار به دنده بالا تغییر نمی‌کند. برای مثال در سرعت ۱۱۰ کیلومتر دنده ۷ است و شما می‌توانید به‌صورت دستی آن را به دنده ۱۰ ببرید که باعث می‌شود دور موتور به ۱۲۰۰ کاهش پیدا کند، البته وقتی دوباره به حالت اتوماتیک بروید گیربکس دوباره به دنده ۷ برمی‌گردد.

مصرف سوخت ترکیبی سری ۳۰۰ در کاتالوگ ۸.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده اما ما در طول دوره رانندگی خود در بزرگراه و مسیرهای آفرودی، ۱۳.۶۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را ثبت کردیم. موتور قدیمی V8 هرگز کارآمد نبود و این V6 با تکنولوژی جدید همراه با خودروی ۱۰ سرعته در شرایط واقعی بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است.

سری ۳۰۰ بر روی شاسی جدید تویوتا TNGA سوار می‌شود که با وانت تاندرا مشترک است. در این شاسی در بخش‌های کلیدی از فولاد برای استحکام بیشتر استفاده می‌شود. درحالی‌که در برخی از اجزای سیستم تعلیق از آلومینیوم برای کاهش وزن استفاده می‌شود.

۳ حالت کامفورت، اسپرت و اسپرت پلاس تعریف شده. GR S برای سیستم تعلیق این سیستم تعلیق به‌گونه‌ای طراحی شده که هر چیزی را که در جاده وجود دارد را ببلعد و جذب کند و این کار را به‌خوبی انجام می‌دهد. البته حتی در حالت اسپرت هم لندکروزر هنوز نرم است و هیچ‌گونه ادعایی برای یک خودروی اسپرت ندارد.

 

آفرود با لندکروزر سری ۳۰۰:

لندکروزر را به سمت مسیرهای شیب دارد صخره‌ای می‌رانیم جایی که تاکنون هیچ خودروی آفرودی دیگری را نبرده بودیم جایی که فکر می‌کردیم که با آن لاستیک‌های استاندارد بزرگراه حسابی به چالش کشیده شود؛ اما این‌طور نبود!GR S به لطف سیستم E-KDSS و قفل دیفرانسیل جدید به‌راحتی از مسیرهای آفرودی عبور می‌کرد و چرخ‌ها حتی یک‌بار هم هرزگردی نکردند و به‌جرئت می‌توان گفت بسیار بهتر از سری ۲۰۰ عمل می‌کرد.

به مسیری پله مانند رسیدم هرچه جلوتر می‌رفتم سنگ پله‌ها بزرگ‌تر و مسیر سخت‌تر و شیب‌دارتر می‌شد؛ این قسمت را هم لندکروزر با سهولت نسبی عبور کرد.

البته سیستم Crawl Control لندکروزر فوق‌العاده عالی عمل می‌کرد به‌طوری‌که می‌توانستید حس کنید که لندکروزر بزرگ به‌طور معرکه‌ای سعی در تنظیم گشتاور برای به دست آوردن بهترین فرمول کشش برای چرخ‌ها است تا شما بتوانید در آرامش کامل به سمت بالا بروید و از مسیر منحرف نشوید. شاید در گذشته چنین سیستم‌هایی را دوست نداشتم، اما اکنون که تویوتا آن را اصلاح کرده است، باید بگویم که Crawl Control لندکروزر استثنایی است و در کلاس‌های پایین‌تر سری ۳۰۰ که این کار را انجام نمی‌دهند، مفید نخواهد بود.

 

امکانات رفاهی لندکروزر GR اسپرت:

صندلی‌های چرمی با قابلیت تنظیم برقی گرم‌کن و سردکن، سانروف برقی، صفحه نمایش لمسی قابل تنظیم بزرگ که شامل اپل کار پلی و اندروید اتو است، نمایشگر سرعت هدآپ برای راننده، شارژ بی‌سیم تلفن و خنک‌کننده نوشیدنی در کنسول را در یک مدل لوکس پیدا خواهید کرد.

GR تنها دارای پنج صندلی است، درحالی‌که سایر مدل می‌تواند هفت صندلی داشته باشند. این به اندازه هر چیز دیگری مربوط به بار است، زیرا وزن صندلی ردیف سوم به اضافه مسافران چیز زیادی برای بار باقی نمی‌گذارد. فقدان صندلی ردیف سوم فضای زیادی برای بار باقی می‌گذارد. یک پریز برق ۲۲۰ ولت ۱۰۰ آمپر وجود دارد، اما خروجی ۱۲ ولت وجود ندارد. من همیشه حداقل یک پریز ۱۲ ولت برای تأمین انرژی یخچال و شاید چند چراغ کمپ دوست دارم، درحالی‌که در تمام سال‌های سفرم هرگز به دنبال دوشاخه برق خانگی در ماشین نگشتم!

طراحی درب صندوق که قبلاً در لندکروزرها و لندروورها وجود داشت، فوق‌العاده بود زیرا به شما یک درب عقب می‌داد که به‌راحتی می‌توانستید در جاده از آن به‌عنوان یک میز یا صندلی استفاده کنید اما در این نسخه در صندوق به‌صورت یک‌تکه باز می‌شود. در این نسخه به خاطر صرفه‌جویی در وزن در صندوق عقب برقی نیست اما من نمی‌دانم مگر یک در صندوق برقی چقدر وزن خودرو را افرایش می‌دهد؟!

یکی از اولین چیزهایی که هنگام رانندگی با لندکروزر متوجه شدم این بود که هر وقت برای تنظیم چیزی به داشبورد نگاه می‌کردم، با تابش خیره‌کننده‌ای که از تریم نقره‌ای به سمت من برمی‌گشت، کور می‌شدم. نکته دیگر سیاه بودن کلیدهای داشبورد است که هنگام برخورد نور خورشید با آن کار کردن با کلیدها دشوار می‌شود و این یعنی طراحی ضعیف.

مانند سری ۲۰۰، کابین سری ۳۰۰ مکانی بزرگ و راحت برای سفرهای طولانی است. البته ممکن است مسافران قدبلند صندلی عقب را خیلی راحت نبینند. ظرفیت سوخت استاندارد از ۱۳۸ لیتر به ۱۱۰ کاهش یافته است که ۸۰ لیتر در باک اصلی و ۳۰ لیتر در باک فرعی است.

بی‌شک سری ۳۰۰ پیشرفت بزرگی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده که مهم‌ترین آن اضافه شدن سیستم E-KDSS و اضافه شدن تیپ GR S به‌عنوان نسخه‌ای که هم قابلیت‌های آفرودی دارد و هم لوکس است. این تغییرات باعث شده که بیشتر از همیشه رقبای خود را به چالش بکشد.

چیزهایی که در GR S دوست داریمچیزهایی که در GR S دوست نداریم
فناوری هوشمند آفروددرب صندوق تکی
شاسی سبک‌تر و قوی‌ترکاهش گنجایش مخزن سوخت
فضای داخلی و راحتی عالیکمترین قابلیت باربری در بین ۶ نسخه

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
15 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.