بررسی دی‌اس ۷ کراس‌بک ۲۰۱۸

بررسی دی‌اس ۷ کراس‌بک ۲۰۱۸

فرانسوی‌ها در زمینه خودروهای پرمیوم فعالیت زیادی نداشته‌اند. در سال‌هایی که از هزاره سوم میلادی می‌گذرد، مدل‌هایی چون رنو اَونتایم و سیتروئن C6 را داشته‌ایم که با ظاهر ناهنجارشان، تنها دستاوردی که داشته‌اند، اول شدن از آخر، در جدول آمار فروش بوده است. امّا فوریه ۲۰۱۸ مصادف است با ورود ۶ خودروی پرمیوم جدید از طرف گروه PSA که تحت برند دی‌اس عرضه می‌شوند. اولین آنها، یک شاسی‌بلند ۵ نفره به نام «دی‌اس ۷ کراس‌بک» است. به گفته کمپانی، خودروهای دی‌اس به خاطر راحتی، مهارت و تکنولوژی فرانسوی به کار رفته در آنها، متمایز هستند. گروه PSA به این وسیله درصدد است تا در حوزه‌ خودروهای پرمیوم که سال‌هاست توسط خودروسازان آلمانی قبضه شده، نفوذ کند.

امّا اینکه چقدر دی‌اس ۷ کراس‌بک از دیگران متمایز است، واقعاً جای تأمّل دارد؛ چرا که ظاهر آن بیشتر شبیه به محصولات آئودی است. نوار نازک چراغ‌های جلو به یک جلوپنجره ذوزنقه‌ای ختم می‌شود و همین‌طور، الگوهای به کار رفته در بدنه، حالتی عضلانی و برجسته دارند. هدف اصلی دی‌اس از خطوط بدنه این خودرو، رقابت با رقبای کلیدی همچون آئودی Q3، ولوو XC40 و رنج‌روور اووک است. این خودرو بین ۱۴۵ تا ۲۰۰ میلی‌متر از این مدل‌ها کشیده‌تر است. در نتیجه، در برخی زمینه‌های اساسی مانند ظرفیت صندوق عقب (۵۵۵ لیتر) و فضای پای صندلی‌های عقب، آنها را پشت‌سر گذاشته است.

نمایش مهارت فرانسوی در داخل کابین

منطق به کار رفته در جلوی کابین، درست همان چیزی است که از سبک پیشروی فرانسوی انتظار دارید؛ دی‌اس همان چیزی را به خریداران خودرو می‌دهد که برندهای لوکس فرانسوی همچون «لوئی ویتون» و «شانل» در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

سوئیچ‌های زاویه‌دار در کنسول وسط همانند دومینوهایی در حال افتادن هستند، دریچه‌های هوای کناری به صورت مثلثی و هرمی طراحی شده‌اند، یک ساعت مخوف از متخصصان فرانسوی BRM  در این کابین دیده می‌شود و همین‌طور کلید تنظیم صدا، یک لوله کوچک از کریستال طرح «سواروفسکی» است. این کلید در جای خود تکان می‌خورد و تا حدودی، دقیق نمی‌توان آن را تنظیم کرد؛ با این وجود، طراحان داخلی اصرار به استفاده از آن داشته‌اند. این یکی از همان موارد متعددی است که تفاوت این کابین فرانسوی را با یک «آئودی» نشان می‌دهد.

متریال‌های زیادی در طراحی این کابین به کار رفته‌اند. حتی درپوش یک جعبه کوچک در کنسول وسط را نیز می‌توان در پوششی از آلکانترا یا چرم قرار داد. در یکی از الگوهای دوخت به کار رفته، برجستگی دایره‌وار لبه‌ها نقش یک «مروارید» را تداعی می‌کنند. این چیزی است که ۲ سال برای صنعتی‌شدن زمان برده است، امّا به نظر می‌رسد که همچنان به تکامل نرسیده است.

تشخیص شرایط جاده و تنظیم میزان راحتی در سواری

«مهارت ساخت» یکی از عناصر اصلی در دی‌اس است و در کنار این عنصر، «راحتی» و «تکنولوژی» نیز قرار دارند. مدل‌های سطح بالای با پیشرانه ۱۷۷ اسب‌بخاری BlueHDI دیزل یا ۲۲۲ اسب‌بخاری با موتور بنزینی با تکنولوژی موسوم به «اکتیو اسکن» همراه هستند. در این سیستم، یک دوربین فاصله ۵ تا ۱۰ متری خودرو در جاده را رصد می‌کند و با ارزیابی توپوگرافی، دامپرها را مطابق با آن به کار می‌گیرد. «اکتیو اسکن»  که تنها در حالت رانندگی «کامفورت» عمل می‌کند، کاملاً‌ حواس‌پرتی‌های ناشی از ناهمواری جاده را از شما دور می‌کند.

کیفیت سواری در حالت رانندگی «نرمال» نیز فوق‌العاده است. دی‌اس ۷ در این حالت خرامان و در عین حال، خونسرد گام برمی‌دارد. امّا این خونسردی کاملاً یکنواخت نیست. موتور ۱۷۸ اسب‌بخاری دیزل، با اینکه واکنش نسبتاً‌ خوبی دارد، امّا در هنگام شتاب‌گیری، غرولند‌های زیادی در رسیدن به دور موتورهای بالا نشان می‌دهد و سر و صدای آن در هنگام حرکت، همیشه به گوش می‌رسد. موضوعی که احتمالاً به فشار بیشتر انژکتور سوخت به منظور برآورده کردن آخرین استانداردهای آلودگی مربوط می‌شود. همچنین آینه‌های کناری نیز در سرعت‌های بزرگراهی، نویز زیادی تولید می‌کنند.

گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک عملکردی بسیار نرم و محجوب دارد. این در حالی است که قرار است که تا پایان سال ۲۰۱۸ امکان استفاده از یک گیربکس ۶ دنده دستی در کنار سطوح اول پیشرانه دی‌اس ۷  کراس‌بک، شامل موتور ۱.۵ لیتری دیزل با قدرت ۱۲۸ اسب‌بخار و موتور بنزینی ۱.۲ لیتری سه سیلندر فراهم شود. سیستم دیفرانسیل جلو، چسبندگیِ مناسبی ایجاد می کند، امَا در عین حال، یک سری از تزلزل‌ها در سیستم فرمان با دستیار الکتریکی مشاهده می‌شود؛ از جمله برخی واکنش‌های عجیب که از لحاظ زمانی با چرخ‌ها مطابقت ندارد و همین‌طور برخی تغییرات وزنی در شرایط تحت فشار.

بسته‌های تکنولوژی دی‌اس ۷ کراس‌بک

در هر صورت این خودرویی است که بیشتر برای مسیرهای مستقیم ساخته شده تا پشت‌سر گذاشتن مسیرهای پیچ در پیچ. علاوه بر این سواری بی‌دردسر، دی‌اس ۷ دارای مجموعه‌ای از ترفندهای تکنولوژیک است. سیستم «نایت ویژن» که هزینه‌ای بین ۱۱۰۰ تا ۱۶۰۰ پوند دارد، و همین طور یک نمای مادون قرمز از جاده که با ابعاد مختلف در پنل دیجیتالی ابزارها قابل‌نمایش است، کمک زیادی به نگه داشتن چشم‌ها بر روی جاده می‌کند.

سیستم تکنولوژیک بعدی «اکتیو LED ویژن» نام دارد که شاید در نگاه اول «غیرضروری» به نظر برسد. امّا در سیستم، چراغ‌های جلو مجهز به موتورهایی هستند که با توجه به سرعت خودرو و زاویه فرمان تنظیم می‌شوند و نور خود را به صورت عریض یا با طول بیشتری می‌تابانند.

سیستم موسوم به «کانکتِد پایلوت کروز کنترل» به ارزش ۶۵۰ پوند، تکنولوژی مؤثر بعدی است که شتاب‌گیری، ترمز و حفظ خودرو در بین خطوط و در وسط (با سیستم DS USP) را می‌تواند انجام دهد.

جمع‌بندی نهایی

دی‌اس ۷ کراس‌بک خودرویی که بیشتر درصدد برهم زدن وضع موجود است و تمرکزش را بر راحتی و کیفیت ساخت بهتر نسبت به دینامیک و پویایی رانندگیِ آلمانی‌ها قرار داده است. با این حال، چهره‌ای که در بدنه این خودرو دیده می‌شود، احتمالاً نمی‌تواند همانند «اووک» مشتریان زیادی را به سمت خود بکشاند. دی‌اس ۷ کراس‌بک بایستی بتواند همانند سایر رقبا، علاقه‌مندانی را به خود جذب کند که واقعاً داشتن آن را آرزو کنند.

امّا با این وجود، دی‌اس ۷ در نظر مشتریانی که به راحتی و تکنولوژی‌های مفید هستند، می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های خرید مدّ نظر قرار گیرد. 

منبع: carmagazine

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.