بررسی تسلا مدل S 60

بررسی تسلا مدل S 60

شبکه تسلا در حال حاضر دارای ۱۲۵ ایستگاه سوپرشارژر در کشور امریکاست و در همین حال، به ایستگاه‌های بیشتر از این برای مسافرت‌های طولانی نیاز خواهد بود. برخلاف عمل پُر کردن یک مخزن بنزین، شارژ باتری یک خودروی الکتریکی فرآیندی خطی نیست و هر چه به انتها نزدیک‌تر می‌شویم، باتری برای پر شدن به زمان بیشتری نیاز پیدا می‌کند. طبق گفته تسلا، ۲۰ دقیقه زمان برای پُر کردن نیمی از باتری مدل S لازم است که با استفاده از ایستگاه‌های سوپرشارژر ۱۲۰ کیلوواتی لازم است. این سرعت شارژ، حدود ۱۶ مرتبه از بسیاری از ایستگاه‌های شارژر عمومی بیشتر است. در همین حال، وقتی در مدل S نشسته‌اید، میزان مصرف معادل سوخت را می‌توانید مشاهده کنید که حالتی پایدار و یکنواخت دارد. یک شارژ ۳۵ دقیقه‌ای، می‌تواند ۱۰۰ مایل به مسافت خودرو اضافه کند.

تسلا مدل S از یک کانکتور اختصاصی استفاده می‌کند. همچنین این کمپانی انواع مختلفی از آداپتورها از جمله نوع دوشاخه‌ای استاندارد SAE J1772 مورد استفاده در شورولت ولت و دیگر خودروهای الکتریکی را تأمین می‌کند. یک دوشاخه دیواری ۱۲۰ ولتی و حتی پریز لازم برای یک خشک‌کن لباس الکتریکی ۲۴۰ ولتی از دیگر تجهیزات تسلا هستند. این بدان معناست که مالکان مدل S می‌توانند در هر جا به شارژ دسترسی داشته باشند. کانکتور اختصاصی تسلا، در عین حال، دسترسی خودروهای الکتریکی دیگر را به شبکه تسلا محدود می‌کند. بنابراین، حتی خودروهایی مانند نیسان لیف که از شارژ DC پشتیبانی می‌کنند، نمی‌توانند از سوپرشارژرهای تسلا استفاده کنند.

البته تمام خودروهای مدل S نیز نمی‌توانند از سوپرشارژر استفاده کنند. خودروهایی که از باتری ۸۵ کیلووات‌ساعتی استفاده می‌کنند، با توجه به قیمت ۸۱۰۷۰ دلاری‌شان، می‌توانند به این شارژرها دسترسی داشته باشند. ولی برای مدل S هایی که از باتری‌های ۶۰ کیلووات‌ساعتی استفاده می‌کنند، شرایط این‌گونه نیست. در نتیجه، تسلا قیمت پایه این مدل‌ها را تا ۷۱۰۷۰ دلار پایین آورده و در همین حال، دسترسی به سوپرشارژر را به عنوان یک آپشن اضافی به ارزش ۲ هزار دلار ارائه کرده است. در صورتی که پس از تحویل این کار انجام شود، قیمت این آپشن به ۲۵۰۰ دلار خواهد رسید.

در کنار این هزینه برای استفاده از سوپرشارژرها، تسلا هنوز برنامه‌ای برای دسترسی موقت یا اعتباری برای این ایستگاه‌ها در نظر نگرفته است. در عین حال، طبق تصمیم تسلا، استفاده از ایستگاه‌های سوپرشارژر به صورت رایگان در طول عمر اتومبیل است؛ موضوعی که برای خریداران تسلا مدل S بسیار وسوسه‌کننده خواهد بود.

شاید یکی از مهم‌ترین مسائل در خودروهای الکتریکی، میزان مسافت با یک شارژ کامل باشد. در هنگام تست P85 مدل S در سال ۲۰۱۲، با استفاده از یک شارژ کامل باتری، مسافت ۲۱۱ مایل (۳۴۰ کیلومتر) از خودرو مشاهده شد. ولی در این خودروی ۶۰ کیلوواتی، مسافت ۱۶۴ مایل (۲۶۴ کیلومتر) طی شد؛ مسافتی که بسیار کمتر از تخمین رسمی سازمان حفاظت محیط زیست امریکا به میزان ۲۰۸ مایل است و در همین حال، تنها ۲۲ درصد نسبت به P85 کمتر است. بدیهی است که خروجی کمتر موتور مدل S به این عملکرد کمک کرده است. موتور ۳۰۲ اسب‌بخار در خودروی تست شده در اینجا، به همراه وزن ۱۹۶۱ کیلوگرمی‌اش، از عوامل مؤثر در این عملکرد بوده‌اند. P85 قبلی دارای موتوری با قدرت ۴۱۶ اسب‌بخار بود، ولی به میزان ۲۰۹ کیلوگرم وزن بیشتری داشت. در نتیجه، همان‌طور که انتظار می‌رود، مدل جدید با قدرت کمتر و سبک‌تر است و مصرف انرژی کمتری خواهد داشت. طبق استانداردهای EPA، مدل S 60 دارای مصرف انرژی معادل ۲/۵ لیتر سوخت در شهر و ۲/۴۲ لیتر در جاده است. این در حالی است که مصرف سوخت معادل P85 به میزان ۲/۶۷ لیتر در شهر و ۲/۶۱ لیتر در جاده بوده است. البته در تست، مدل S 60 مصرفی معادل ۲/۷ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر نشان داد که باز هم از مصرف سوخت P85 در تست (۳/۱۸ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر) بهتر است.

مدل S 60 در زمینه شتاب و عملکرد نیز به شرایط P85 نزدیک بوده است. زمان ۵/۵ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و ۱۴/۲ ثانیه برای طی کردن مسافت یک‌چهارم مایل از این خودرو مشاهده شده است. در همین حال، P85 در هر دو تست، به میزان ۰/۹ ثانیه جلوتر بوده است. در تست لغزش در پیچ، مدل S 60 با تایرهای تمام‌فصل و سیستم تعلیق استاندارد، چسبندگی ۰.۸۹g را ثبت کرد که نسبت به عدد ۰.۹۱g در P85 عقب‌تر است؛ البته باید اشاره کرد که در P85 از سیستم تعلیق گازی ارتقا یافته و چرخ‌های ۲۱ اینچی با تایرهای میشلین پایلوت اسپورتس استفاده شده بود. در مورد عملکرد ترمز نیز، در توقف از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، مدل S 60 مسافت ۵۳/۰۳ متر را ثبت کرد که نسبت به P85 به میزان ۴/۴۲ متر بیشتر است.

شاید مهم‌ترین مسئله در طراحی تسلا مدل S، شناخته‌شدن به عنوان جایگزینی برای خودروهای لوکس باشد. از لحاظ زیبایی، این خودرو سرآمد کلاس خود است و طراحی ظاهری آن بسیار مدرن صورت گرفته است. طراحی داخل نیز هم زیبا و جذاب و هم با مهارت انجام شده و مواد با کیفیت و تعادل بسیار خوبی در آن به کار رفته است.

حتی مدل پایه این خودرو، بدون استفاده از سیستم تعلیق گازی، سواری بسیار راحت و هندلینگ مناسبی فراهم می‌کند. رانندگی با مدل S ثابت می‌کند که راه‌های دیگری نیز برای لذت‌بردن در پشت فرمان وجود دارد؛ استفاده از یک میدونی در کنار ترمزهای احیاکننده سطح بالا به‌جای ترمزهای مکانیک، نیازمند سبک متفاوتی از رانندگی است.

خریدن یک تسلا همچنان نیازمند فدا کردن برخی شرایط در رانندگی است. یکی از مهم‌ترین مسائل، هنوز حداکثر مسافت با یک شارژ کامل است. امّا در همین حال، انقلاب خودروهای الکتریکی ادامه دارد و در سه سال و نیم گذشته، ۲۵۰ هزار خودروی پلاگین در امریکا فروخته شده است. یکی از بهترین نمونه‌های الکتریکی نیز تسلا مدل S است که می‌تواند باز هم حرکت رو به جلوی این وسایل نقلیه را ادامه دهد.

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور عقب، دیفرانسیل عقب، ۵ سرنشین، ۵ در واگن.
  • قیمت مدل تست: ۷۹۷۲۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۷۱۰۷۰ دلار).
  • نوع موتور: موتور الکتریکی AC القایی.
  • قدرت: ۳۰۲ اسب بخار.
  • گشتاور: ۴۴۰/۶۴ نیوتن‌متر.
  • گیربکس: یک سرعته مستقیم.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۹۵۹ متر.
  • طول ماشین: ۴/۹۷۸ متر.
  • عرض: ۱/۹۶۳ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۳۵ متر.
  • وزن کلی: ۱۹۶۱ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۵ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۵ ثانیه.
  • صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۳۵/۲ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۲ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۷/۷۱ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۹۴/۷۳ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۰۳۵ متر.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط‌زیست امریکا: معادل ۲/۵ لیتر سوخت در شهر و ۲/۴۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: معادل ۲/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
2 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.