بررسی تخصصی MX-30، اولین محصول الکتریکی مزدا

بررسی تخصصی MX-30، اولین محصول الکتریکی مزدا

طی چند سال گذشته خودروهایی الکتریکی از برندهایی پدیدار شده که تجربه‌ای در این زمینه نداشته‌اند. هم‌اکنون نوبت به مزدا رسیده، شرکتی که بیشتر به خاطر پیشرانه‌های بنزینی و تنفس طبیعی خود شناخته شده تا خودروهای شهری بدون آلایندگی.

اولین تلاش مزدا در این زمینه شاسی‌بلند کوچک MX-30 است که از نظر طراحی بی‌شباهت به برادر درون‌سوز خود یعنی CX-30 نمی‌باشد. در واقع با دیدن مشخصات ابعادی این خودرو متوجه موضوع یاد شده خواهید شد زیرا طول و عرض MX-30 دقیقاً با CX-30 برابر است هرچند از نظر ارتفاع کمی قدبلندتر می‌باشد. این دو خودرو همچنین فاصله بین محوری یکسانی دارند.

مانورهای غیرقطعی مزدا روی MX-30 نشان می‌دهد که اولین محصول الکتریکی این برند اشتراکاتی هم با محصول اسپورت MX-5 دارد. ما قبلاً MX-30 را در جاده‌های اروپایی رانده‌ایم اما حالا می‌خواهیم آن را در بریتانیا تست کنیم.

اولین حس برخورد با MX-30 مشابه MX-5 بود و این خودرو بیش از آنکه روی سرعت بالا در خط مستقیم تمرکز کند روی هندلینگ تأکید دارد. اکثر خودروهای الکتریکی از گشتاور آنی سود می‌برند و اگرچه پاسخ MX-30 به دستورات راننده قابل‌توجه است اما همانند مینی الکتریک شما را در صندلی میخکوب نمی‌کند.

در عوض MX-30 با شاسی هیجان‌انگیزتر خود جبران می‌کند. سیستم تعلیق نرم‌تر به راننده اجازه می‌دهد کمی بازی کند اما نتیجه آن سواری پایدار و هندلینگی بخشنده است که در سر پیچ‌ها هم خیلی تکان نمی‌خورد. با ۳۰ اسب بخار قدرت بیشتر قطعاً مزدا مینی را از نظر هیجان رانندگی به چالش می‌کشد.

سه سطح برای سیستم ترمز احیا شونده تدارک دیده شده که از طریق فرمان می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. اگرچه در قوی‌ترین حالت نمی‌توان رانندگی تک میدونی مشابه اکثر خودروهای الکتریکی مدرن را تجربه کرد اما نیروی کافی برای توقف خودرو در رانندگی نرمال وجود دارد.

سواری مزدا در شهر راحت بوده ولی گاهی اوقات پاسخ‌های عجیبی دارد که باعث می‌شود برخی خودروهای الکتریکی دیگر راحت‌تر به نظر برسند. جای شرمساری است که شیشه‌های عقب به این اندازه کوچک و تاریک هستند. این موضوع باعث شده دید بالاتر از شانه وجود نداشته باشد و پارک کردن MX-30 به کابوس تبدیل شود.

نشستن در بخش عقب کابین نیز کمی سخت است؛ و اگرچه خبری از ستون B نیست اما دسترسی به صندلی‌های عقب یک چالش محسوب می‌شود. افراد بزرگ‌سال برای دسترسی به بخش عقب کابین باید صندلی جلو را کمی خم کرده و سپس سوار شوند.

و بزرگ‌ترین مساله درباره این خودرو به شعاع حرکتی آن مربوط می‌شود. مزدا مدعی است باتری کوچک‌تر MX-30 دوستی بیشتری با محیط‌زیست داشته و بنابراین به‌طور قابل‌توجهی میزان دی‌اکسید کربن تولیدی را کاهش داده است. ژاپنی‌ها می‌گویند افرادی که خواهان برد بیشتر هستند باید منتظر مدل الکتریکی/بنزینی با برد بیشتر باشند که اواخر سال ۲۰۲۱ از راه خواهد رسید.

اما درحالی‌که افراد زیادی برد ادعایی ۲۶۵ کیلومتری مزدا را ناامیدکننده خواهند دانست، برد واقعی این خودرو می‌تواند حدود ۲۰۰ کیلومتر باشد. بسیاری از افراد با برد محدود مینی الکتریک و هوندا e کنار خواهند آمد اما هرچه به کلاس‌های بزرگ‌تر برویم به‌سختی می‌توان این موضوع را قبول کرد حتی اگر مزدا قیمتی مناسب در مقایسه با رقبایی داشته باشد که از باتری‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنند.

اما خب این خودرو به‌صورت استاندارد با شارژ سریع ۵۰ کیلوواتی عرضه شده و ۸۰ درصد باتری را می‌توان در ۳۶ دقیقه شارژ کرد. پریز دیواری هم این کار را در حدود ۵ ساعت انجام می‌دهد.

اما برسیم به بحث تجهیزات که مزدا کاملاً سخاوتمندانه عمل کرده است. تریم پایه از نوع SE-L لوکس است که قیمت ۲۵۵۴۵ پوندی دارد. این مدل از رینگ‌های ۱۸ اینچی، چراغ‌های LED، صفحه لمسی ۸.۸ اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی و… سود می‌برد.

یک پله بالاتر نسخه اسپورت لوکس با قیمت ۲۷۵۴۵ پوند قرار داشته و از جمله تجهیزات آن می‌توان به شیشه‌های دودی، تریم پیانوبلک و کروم، صندلی‌های گرم شونده و ورود بدون کلید اشاره کرد. مدل GT اسپورت تِک ۲۹۸۴۵ پوندی نیز دارای تجهیزاتی همچون سانروف، سیستم صوتی Bose با ۱۲ بلندگو و دوربین ۳۶۰ درجه است. MX-30 فرست ادیشن نیز به مدت محدودی و با قیمت ۲۷۴۹۵ پوند عرضه خواهد شد.

اما با رسیدن به کابین مشکل چندانی در رابطه با کیفیت متریال بکار رفته و ارگونومی خودرو وجود نخواهد داشت. MX-30 از متریال پایدار در کابین استفاده کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به بطری‌های پلاستیکی بازیافتی اشاره کرد که در درب‌ها و کنسول مرکزی بکار رفته‌اند. مزدا سیستم تهویه مطبوع را داخل صفحه لمسی کوچکی در بخش پایینی داشبورد قرار داده و از دکمه‌های فیزیکی برای دما و سرعت فن استفاده کرده است.

البته که هر فردی که به دنبال MX-30 باشد به هزینه‌های نگهداری اهمیت زیادی می‌دهد. خبری از مالیات جاده‌ای برای این خودرو نبوده و بنابراین مزدا محصولی فوق‌العاده برای خریداران سازمانی تولید کرده است.

اگر خواهان یک خودروی الکتریکی متفاوت باشید ظاهر و احساس مزدا MX-30 این کار را انجام خواهد داد. این خودرو نرم‌تر و بخشنده‌تر از مینی الکتریک بوده و سواری آن نیز به همان اندازه هیجان‌انگیز است. کابین خودرو مدرن و پیشرفته حس شده و همه مدل‌ها از تجهیزات زیادی سود می‌برند؛ اما درحالی‌که خریداران زیادی به برد محدود مینی الکتریک و هوندا e اهمیت نمی‌دهند، به‌سختی می‌توان برد کم یک شاسی‌بلند بزرگ‌تر را توجیه کرد. اکثر رقبا روی ارائه شعاع حرکتی زیاد تمرکز کرده‌اند هرچند که قیمت بالاتری هم دارند.

مشخصات مزدا MX-30 GT اسپورت تِک

  • قیمت: ۲۹۸۴۵ پوند
  • پیشرانه: تک‌واحد الکتریکی، باتری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: ۱۴۳ اسب بخار/۲۷۱ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۷ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۴۰ کیلومتر در ساعت
  • شعاع حرکتی: ۲۰۰ کیلومتر

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
8 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.