بررسی بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۲۰۲۲، قدرتمندترین خودرو احتراق داخلی جهان

بررسی بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۲۰۲۲، قدرتمندترین خودرو احتراق داخلی جهان

Table of Contents

  • وقتی که افسانه‌ها به واقعیت تبدیل می‌شوند
  • داستان از آنجا شروع شد که…
  • پشت پرده این نمایش
  • مشخصات فنی
  • شیرون بر فراز جاده
  • حسی غیرقابل توصیف
  • جزئیات گران‌قیمت
  • مشخصات فنی بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۲۰۲۲:

وقتی که افسانه‌ها به واقعیت تبدیل می‌شوند

در گرند پری سال ۱۹۸۵، زمانی که راننده سوئیسی، مارک سورِر، با خودرو برابهام-ب‌ام‌و BT54 به وزن ۵۴۰ کیلوگرم، توانست رکورد جهانی خودروهای فرمول یک را با ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت سرعت (۲۱۰ مایل بر ساعت) بشکند. حال تصور کنید بتوانید با خودرویی لوکس و ۴ برابر سنگین‌تر برابهام BT54، به‌راحتی به ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت برسید. بوگاتی شیرون سوپراسپرت همان خودرویی است که توانسته درست مانند پدر خود، ویرون سوپراسپرت، به نهایت مهندسی برسد. سازنده اعدا می‌کند که شیرون سوپراسپرت، با بهره‌مندی از قوی‌ترین موتور احتراق داخلی جهان به قدرت ۱۵۷۷ اسب بخار، سریع‌ترین خودروی جاده‌ای است که می‌توانید خریداری کنید.

ادعای بوگاتی بگومگوی بسیاری را در جهان خودرو به راه انداخت. هنسی، SSC و کوئنیگ‌زگ مدعی شدند که درحال توسعه و ساخت خودروهایی هستند که یا از شیرون سوپراسپرت قوی‌تر خواهند بود، یا با آن برابری خواهند کرد. شیرون برای حرکت بهینه به سوخت ۹۸RON (که از آن در برخی از سوپر خودروهای معمولی هم استفاده می‌شود) احتیاج دارد؛ درحالی‌که سایر رقبا، هنوز با این سوخت همگام‌سازی نشده‌اند و به سوخت عالی E85 (سوخت ترکیبی بنزین-اتانول با درجه بسیار بالا) نیازمند هستند.

داستان از آنجا شروع شد که…

بوگاتی در سال ۲۰۱۹، «اندی والاس» را سوار مدل پروتوتایپ شیرون ۳۰۰ کرد و توانست در یک مسیر رفت، رکورد سرعت ۴۹۰.۵ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. پس از ثبت این رکورد، رقبا هر یک سعی در ساخت خودرویی برای شکست بوگاتی داشتند اما بوگاتی اظهار داشت شیرون به این زودی‌ها این مقام را از دست نمی‌دهد.

بحث‌های زیادی پیرامون این مسائل وجود دارد، اما با روند کنونی در تولید خودروهای برقی در صنعت خودرو، محتمل است که شیرون سوپراسپرت نام خود را به‌عنوان قدرتمندترین خودروی احتراق داخلی جهان نگه دارد. آینده چندان مشخص نیست، شاید توانست سریع‌ترین بنزینی جهان نیز باقی بماند.

پشت پرده این نمایش

بگذارید کمی روی خود خودرو تمرکز کنیم. این نسخه شیرون یک شاهکار مهندسی به‌حساب می‌آید، اما این داستان بخشی ناراحت‌کننده نیز دارد که صرفا به‌خاطر پایان عصر خودروهای بنزینی و موتورهای احتراق داخلی نیست. تیم مهندسی نخبه و طراحان زبده و ماهر پشت این پروژه را تصور کنید. آن‌ها بی‌وقفه، تمام توان خود را به کار برده‌اند تا تک‌تک جزئیات موجود در این خودرو را به بی‌نقص‌ترین شکل ممکن بسازند. حال شما می‌توانید خودرویی با این حد از گنجایش و توانایی را به‌راحتی و ایمنی یک فولکس‌واگن گلف برانید و لذت ببرید؛ اما واقعا چند نفر از دارندگان این شیرون که تعدادشان بیش‌تر از ۵۰ تن هم نمی‌شود، از ظرفیت واقعی این هیولا استفاده خواهند کرد؟! موفقیت تیم بوگاتی در عین تحسین‌برانگیز بودن، تقریبا کاملا آکادمیک و بدون کاربرد وسیع است.

مشخصات فنی

دور نهایی موتور به ۷۱۰۰ rpm رسیده است. بین دورهای ۲۲۵۰ rpm و ۷۰۰۰ rpm نیز حداکثر گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن متر آزاد می‌شود. نسبت بالاترین دنده نیز هم‌اکنون ۳.۶ درصد طولانی‌تر شده است. تنظیمات فرمان، میراگرهای تطبیقی و فنربندی شاهد بهبودهایی برای پایداری بیشتر در سرعت بالا شده‌اند. میشلین برای این خودرو تایرهای مخصوص پایلوت کاپ ۲ رو توسعه داده است. این تایر را تا سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت و با تجهیزات تست شاتل فضایی تحت بررسی قرار داده‌اند تا از عملکرد ایمنش اطمینان حاصل کنند.

در سویی دیگر، تغییرات آیرودینامیک شیرون بیش‌ازپیش به چشم می‌آید؛ نمای جلوی خودرو به نحوی بازطراحی شده تا بتواند جریان هوا را به آرام‌ترین و ملایم‌ترین شکل ممکن ازروی خودرو عبور دهد. سوراخ‌های روی طاق چرخ‌های جلو نیز در کنار یادآوری نخستین مدل سوپراسپرت بوگاتی، EB110، باعث کاهش فشار وارده بر هر چرخ می‌شوند.

در عقب خودرو شاهد یک پنل کاملا جدید و دراز هستیم؛ این پنل که ۲۵۰۰ سانتی‌متر از پنل نسخه اصلی شیرون بلندتر است، می‌تواند تلاطم هوا را در انتهای خودرو تا ۴۴ درصد کاهش دهد. این طراحی بلند عقب خودرو، اشاره‌ای هم خریدار و پدر بوگاتی امروزی، فردیناند پیاک، و پورشه ۹۱۷ لمان او دارد.

شیرون بر فراز جاده

برای تشخیص قدرت بیشتر نسخه سوپراسپرت نسبت به شیرون عادی، باید یک ابرقهرمان باشید. بر اساس گفته بوگاتی، مدل پیوراسپرت در شتاب‌گیری از ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت سریع‌تر است؛ اما از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به بعد، شیرون سوپراسپرت با اختلاف ۰.۳ ثانیه، برادر کوچک خود را عقب می‌گذارد. نسخه پیوراسپرت به فنربندی سفت‌تر و نسبت دنده‌های کوتاه‌تر مجهز شده تا حس چالاکی بیشتری را به راننده انتقال دهد. این باعث می‌شود تا سوپراسپرت در برابر همزاده خود مانند یک خودروی پف‌کرده و بدقواره به نظر برسد.

درنهایت اما قرار نیست سوپراسپرت را این‌گونه برانید. بوگاتی این خودرو را به‌عنوان یک مدل لوکس و باوقار، درست مانند نسخه پایه شیرون تولید کرده، تنها تفاوت آن‌ دو نیز در قدرت و سرعت به‌مراتب بیشتر سوپراسپرت و تنظیمات مخصوص آن است. می‌توانید مسیرهای طولانی را به‌راحتی و با هر سرعتی که دوست دارید بپیمایید. درست است که پیوراسپرت کمی تند و تیزتر عمل می‌کند اما این کارکرد با خودروهایی به دو سوم جثه خودش برابری می‌کند.

حسی غیرقابل توصیف

شاید مهم‌ترین خصیصه این شیرون، راندمان راحت، متمدن، نرم و جذاب آن باشد. حتی در مسیرهای پر پیچ‌وخم جاده‌های کوهستانی هم لحظاتی وجود دارند که نشانگری روشن می‌شود و به شما می‌گوید که برای لحظه‌ای، تمام ۱۵۷۷ اسب بخار در حال استفاده بوده است. این حسی است که تکرار آن جز خوشی را برایتان به همراه نمی‌آورد. برای چشیدن طعم واقعی این خوشی با خودرو ۳.۸ میلیون دلاری خود، باید به اِرالِژن (Ehra-Lessien) سر بزنید. در یک بررسی غیرآکادمیک، با هر دو مدل پیوراسپرت و سوپراسپرت وارد پیچ شماره ۷ شدم و تا آنجا که می‌توانستم به ‌شتاب گرفتن ادامه دادم؛ نقطه شروع ترمز برای هر دوی آن‌ها یکسان بود.

گویا شما قادر به استفاده از تمام قدرت خروجی، در همه مدل‌های بوگاتی هستید با این تفاوت که هر یک حداکثر سرعت متفاوتی را ارائه می‌کنند؛ برای مثال پیوراسپرت ۳۳۱ و سوپراسپرت ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت.

جزئیات گران‌قیمت

در نتیجه می‌توان دید که همین تغییرات و بهبودهای کم‌کاربرد هستند که میلیاردها و میلیونرها را به سمت یک خودروساز خاص و محصولاتش می‌کشاند. زمانی که بتوانید از حداکثر توان خودرو استفاده کنید، نه‌تنها احساس آکادمیک بودن به شما دست نمی‌دهد، بلکه حسی کاملا حقیقی، جدی و جذاب را تجربه خواهید کرد.

قدرت خروجی سوپراسپرت بی‌حدوحصر و جدی است، این موضوع در سرعت‌های بالای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز احساس می‌شود. حس شتاب‌گیری با آن شدت و برای مدتی آن‌چنان طولانی، ناخودآگاه شما را می‌ترساند. بااین‌همه به‌خوبی می‌دانید که حتی به ظرفیت نهایی بوگاتی خود حتی نزدیک هم نشده‌اید.

بسیاری از ما با این تعریف از سیستم ترمز شیرون آشنایی داریم که می‌گوید: وقتی پای خود را روی میدونی ترمز قرار دهید، بالچه عقب بلند می‌شود و با قرارگیری در زاویه‌ای خاص، باعث عقب‌تر رفتن مرکز فشار در خودرو شده و نقش ترمز هوایی را بازی می‌کند. کار مهندسان در این زمینه واقعا بی‌نظیر و بوده و بله! این تعریف کاملا دقیق و درست است.

صدای شیرون سوپراسپرت در استفاده روزمره و عادی کمی ناامیدکننده است، اما زمانی که از پتانسیل بالای خودرو استفاده کنید، آن‌گاه صدای غرش موتور W16 بزرگ آن را می‌شنوید. موتور ۸ لیتری بوگاتی به لطف حجم بالا و حضور ۴ توربو، عمیق‌ترین صدای باس را در میان تمام موتورهای احتراق داخلی ایجاد می‌کند. صدایی که تجربه رانندگی با شیرون سوپراسپرت را بیش‌ازپیش فراموش‌نکردنی می‌کند.

مشخصات فنی بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۲۰۲۲:

بدنه۲ در، ۲ سرنشین
چرخ محرکچهارچرخ محرک
موتورواحد ۷۹۹۳ سی‌سی W16، ۶۴ سوپاپ، چهار توربو
قدرت۱۵۷۷ اسب بخار (۱۱۷۷ کیلووات)
گشتاور۱۶۰۰ نیوتن متر
نسبت قدرت به وزن۷۹۱ اسب بخار بر تن
جعبه‌دنده۷ سرعته دو کلاچه
وزن۱۹۹۵ کیلوگرم
فنربندیویشبون دوگانه، میراگرهای تطبیقی، فنربندی هوایی، میل ضدلغزش
طول/ عرض/ ارتفاع۴۵۴۴/ ۲۰۳۸/ ۱۲۱۲ میلی‌متر
فاصله محوری۲۷۱۱ میلی‌متر
فرماننوع rack & pinion با دستیار برقی
قیمت۳.۸۲۵ میلیون دلار
امتیاز نهایی۵ از ۵

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
4 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.