باصلابت همچون کوه: بررسی جیپ گرند چروکی تراک هاوک ۲۰۱۹

باصلابت همچون کوه: بررسی جیپ گرند چروکی تراک هاوک ۲۰۱۹

احتمالاً تاکنون از میزان رشد بازار شاسی بلندهای بسیار سریع سورپرایز شده‌اید. از جمله‌ی این خودروها می‌توان به رنجروور اسپورت SVR، پورشه کاین توربو، ب‌ام‌و X5 M و حتی لامبورگینی اوروس اشاره کنیم که مشتریان زیادی برای خرید آن‌ها به صف شده‌اند.

قیمت این خودروها فراتر از ۸۰ هزار پوند بوده و در بسیار از موارد دو برابر این مقدار می‌باشد. هم‌اکنون یک قدبلند قلدر وجود دارد که می‌خواهد تکه‌ای از این کیک لذیذ را برای خود کند: جیپ گرند چروکی تراک هاوک!

در جایی که مدل‌های تریل هاوک به دنبال راضی کردن مشتریان در آفرود هستند، مدل‌های تراک هاوک روی سرعت و چابکی تمرکز دارند. جیپ درباره‌ی گرند چروکی کار را بسیار جدی گرفته و از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری سوپرشارژردار هِمی متعلق به داج چلنجر هلکت سود برده است. این قلب آهنین قدرت میخکوب کننده‌ی ۷۰۷ اسب بخاری و گشتاور ۸۸۱ نیوتون متری دارد. به منظور مقایسه بد نیست بدانید رنجروور اسپورت SVR قدرت و گشتاور ۵۶۷ اسبی و ۷۰۰ نیوتون متری دارد. حتی قدرت سوپر شاسی‌بلند اوروس هم به ۶۴۱ اسب بخار می‌رسد که قابل‌مقایسه با قدرت تراک هاوک نیست.

پرفورمنس خودرو احساس‌برانگیز به نظر می‌رسد و زمانی که بدانید پشت فرمان یک شاسی‌بلند ۲.۴ تنی نشسته‌اید بیشتر به خیال‌انگیز بودن گرند چروکی پی خواهید برد. این خودرو می‌تواند تنها در عرض ۳.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. جدای از لامبورگینی اوروس که رقیب توانمندی است، شاید بنتلی بنتایگای ۱۲ سیلندر بتواند پا به پای تراک هاوک بتازد. پورشه، رنجروور، مرسدس-ای‌ام‌جی و ب‌ام‌و همگی پشت سر جیپ قرار می‌گیرند.

به زودی خواهید فهمید که عملکرد این خودرو در خط مستقیم فوق‌العاده است. در واقع از همان موقعیت دکمه‌ی لانچ کنترل نزدیک اهرم تعویض دنده می‌توان فهمید که تراک هاوک با هیچ‌کسی شوخی ندارد. برای شلیک این شاسی‌بلند کافی است پای خود را روی ترمز نگه داشته، دکمه را فشار داده و اندکی روی میدونی گاز فشار وارد کند و سپس پا را از روی میدونی ترمز برداشته و از زندگی لذت ببرید!

پرفورمنس گرند چروکی تراک هاوک در حد سوپرکارهای مدرن بوده و به خاطر اینکه پیشرانه درست در جلوی شما قرار دارد شما صدای جذاب قلب تپنده‌ی خودرو را خواهید شنید. به نظر می‌رسد فاصله‌ی سوپرشارژر با داشبورد در حد یک میلی‌متر است! اما نباید از غرش پیشرانه‌ی ۸ سیلندر غافل شد.

استارت خودرو از حال سکون فوق‌العاده بوده اما قدرت آن در دورهای میانی قابل‌توجه‌تر است. حتی اگر در بزرگراه رانندگی آرامی داشته باشید با اندکی فشار روی میدونی گاز خواهید توانست همه را از آینه وسط نظاره کنید.

البته وقتی بحث توقف یا حرکت در پیچ‌ها باشد تراک هاوک خیلی نخواهد توانست قوانین فیزیک را به چالش بکشد. ترمزهای بزرگ‌تر برمبو می‌توانند خودرو را با قدرت متوقف کنند اما نقطه‌ای وجود خواهد داشت که شما از ابعاد و وزن خودرویی که می‌رانید کاملاً آگاه خواهید شد.

این موضوع حتی در پیچ‌ها مشهودتر بوده، جایی که تراک هاوک تا حدی تخت باقی می‌ماند اما پس از آن تکان‌های بدنه به چشم می‌آیند. در یک پیست مناسب و نرم احتمالاً عملکرد خوبی را مشاهده خواهید کرد اما دست اندازها می‌توانند خودرو را عصبی کنند. با ورود سریع به یک پیچ احساس خواهید کرد خودرو بیش فرمانی دارد.

سیستم فرمان شاید بدترین نقطه‌ضعف گرند چروکی تراک هاوک باشد. فرمان سبک و بدون ارتباط بوده و در خط مستقیم خیلی مبهم است. اگر بخواهید لاین حرکتی را سریعاً تغییر دهید این فرمان احساس خوبی نخواهد داشت.

تنظیمات شاسی در مقایسه با مدل استاندارد کاملاً متفاوت بوده و بخش پرفورمنس SRT بهبود آن را بر عهده داشته است؛ اما شاید سواری خودرو برای استفاده‌ی روزمره کمی تیز باشد. با رسیدن به سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت از اینکه باید فرمان را بیش از حد نیاز تصحیح کنید سورپرایز خواهید شد.

این ماهیت ناآرام خودرو به کیفیت سواری هم سرایت کرده زیرا در جاده‌های مخملی بریتانیا گرند چروکی هرگز آرام نشان نمی‌دهد.

گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک خودرو بهبود یافته و در کل هوشمند است و در حالت‌های اسپورت و تراک کاملاً گیرا عمل می‌کند. البته میدونی‌های آلومینیومی نصب شده برای تعویض دستی خیلی جالب نیستند. آن‌ها به خوبی ساخته شده‌اند اما خیلی کوچک بوده و به خوبی در دست جای نمی‌گیرند.

کابین تراک هاوک مناسب یک خودروی ۸۹۹۹۹ پوندی نیست اما در کل بد به نظر نمی‌رسد. چرم زیادی که باکیفیت هم هست در کابین بکار رفته و سوئیچ‌ها نیز احساس خوش‌ساخت بودن را منتقل می‌کنند. صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی هم عالی بوده و صفحه‌ی ۸.۴ اینچی پاسخ‌های سریعی دارد.

همچنین کمبودی از نظر تجهیزات استاندارد وجود ندارد. مدل حاضر در تست متعلق به بازار ایتالیا بوده که از تجهیزاتی همچون صندلی‌های جلوی گرم و سرد شونده، صندلی‌ها و غربیلک فرمان چرمی، صفحه‌نمایش ۷ اینچی بین پشت آمپرها، تریم فیبر کربن و درب پشتی برقی برخوردار است. از نظر فضای کابین و بار نیز گرند چروکی خوب بوده و محفظه بار آن گنجایش ۷۸۲ لیتری دارد که با خواباندن صندلی‌ها به ۱۵۵۴ لیتر می‌رسد.

بزرگ‌ترین مشکل جیپ در این بازار محدود شاید کمبود آپشن های شخصی‌سازی باشد. جدای از رنگ‌های بدنه و طرح‌های رینگ اسپورت، هیچ آپشن قابل‌توجه دیگری وجود ندارد.

ما باید این حقیقت را که خودروهایی همچون جیپ گرند چروکی تراک هاوک وجود دارند جشن بگیریم. این خودرو یک پدیده‌ی پرفورمنس است که برای راندن آن باید شجاعت زیادی داشته باشید. برای برخی افراد همین خودرو کافی است. از نظر ما رنجروور اسپورت SVR انتخاب معقولی خواهد بود اما شاید با خود بگویید در بازار هدف تراک هاوک منطق حرف اول را نمی‌زند…

مشخصات جیپ گرند چروکی تراک هاوک

  • قیمت: ۸۹۹۹۹ پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری سوپرشارژردار بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۷۰۷ اسب بخار/۸۸۲ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۹۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

HTML محدود

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.